• LoBe

Pepparkakshus

Hej.
    Jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig.

När man ska göra pepparkakshus, hur mycket deg går det åt ca?
    Kan man klistra i hop det med nåt annat ätligt än smält socker?
    Är det billigast att köpa färdig deg eller att göra den själv?
    (Behöver MYCKET deg till fler hus)

/LoBe

LoBe
  • Svar på tråden Pepparkakshus
  • korven72

Det är enklast att köpa byggsats. Du kan sätta ihop det med smält glasyr (florsockerbaserat)

Att bygga eget dvs baka efter egen mall ställer krav på lite tålamod och lite feeling hur man bakar bra pepparkakor med perfekt konsistens.

• mujk

Vill bara tipsa om att skära bitarna när de fortfarande är mjuka och kommer direkt från ugnen... annars blir det så väldigt knepigt att få det snyggt...

• Chutzpah

Man kan klistra ihop med kristyr. Det gör jag. Tycker smält socker är för joxigt, och dessutom grymt fult om det hamnar fel.

• Ankmor
    Maverich skrev 2007-11-17 19:41:58 följande:
    Hur gör man kristyr?
    "Basrecept"

1 äggvita
    1/4 tsk citronsaf
    4 dl siktat florsocker

rör i hop alltsammans tills du får en bra konsistens.
    Vispa inte - då blir det luftbubblor som gör kristyren skör.
    Du kan använda degkrokarna på lägsta fasen med elvispen.

Blir det för löst - ha i mer florsocker
    Blir det för hårt - ha i mer citron

enkelt eller hur?
    Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
  • Maverich
    Ankmor skrev 2007-11-17 20:22:24 följande:
    "Basrecept"1 äggvita1/4 tsk citronsaf4 dl siktat florsockerrör i hop alltsammans tills du får en bra konsistens. Vispa inte - då blir det luftbubblor som gör kristyren skör.Du kan använda degkrokarna på lägsta fasen med elvispen.Blir det för löst - ha i mer florsockerBlir det för hårt - ha i mer citronenkelt eller hur?
    Tack! Inte så enkelt för den som inte kan baka men jag ska ge mig på ett försök.
  • Ankmor
    Maverich skrev 2007-11-17 20:30:11 följande:
    Tack! Inte så enkelt för den som inte kan baka men jag ska ge mig på ett försök.
    Det är enkelt, kan du röra i hop geggamojja så kan du röra ihop kristyr!
  • Maverich
    Ankmor skrev 2007-11-17 20:34:05 följande:
    Det är enkelt, kan du röra i hop geggamojja så kan du röra ihop kristyr!
    Nej, du förstår inte. Jag har en förbannelse över mig, kan det mesta men allt som tillhör kategorin bakning funkar liksom inte. Ska försöka fixa det iaf.
  • Ankmor
    Maverich skrev 2007-11-17 20:43:18 följande:
    Nej, du förstår inte. Jag har en förbannelse över mig, kan det mesta men allt som tillhör kategorin bakning funkar liksom inte. Ska försöka fixa det iaf.
    Ahaaa... okej, då förstår jag. Men det som kan verka på den positiva sidan i detta fallet är ju att kristyr innebär inte någon värme alltså det är inte tillagat=inte bakat

Kanske går det att hitta kryphål i förbannelsen inför jul?
    *håller tummarna och mantrar*
    hoppas,hoppas,hoppas,hoppas...
  • Maverich
    Ankmor skrev 2007-11-17 20:45:57 följande:
    Ahaaa... okej, då förstår jag. Men det som kan verka på den positiva sidan i detta fallet är ju att kristyr innebär inte någon värme alltså det är inte tillagat=inte bakat Kanske går det att hitta kryphål i förbannelsen inför jul? *håller tummarna och mantrar*hoppas,hoppas,hoppas,hoppas...
    Oh tack gulliga du!
  • MajaLinnéa

Det är inte svårt att göra pepparkakshus!

Jag och mina systrar gör varje år, har det som tradition.

Kika in i min bilddagbok, under 17 november, så ser du exempel på våra hus!

majalindberg.bilddagboken.se/

• Ankmor
    MajaLinnéa skrev 2007-11-17 22:58:10 följande:
    Det är inte svårt att göra pepparkakshus!Jag och mina systrar gör varje år, har det som tradition.Kika in i min bilddagbok, under 17 november, så ser du exempel på våra hus!majalindberg.bilddagboken.se/
    Coola!
  • LoBe

MajaLinnéa: Coola hus!

Svart Tulpan: Möjligt att det är enklast att köpa färdig byggsats, men detta är till ett proekt på en skola där jag jobbar (gymnasie) o då ska eleverna skapa sina egna hus....inte så kul om de ser likadana ut då.

mujk: Ska man lägga ut mallarna först då eller ska man skära ut efter mallarna o sen grädda? eller vad är det mans ka skära ut när degen inte hunnit bli altför hård?

LoBe
Svar på tråden Pepparkakshus