• Johanna 87

Vilka vinterhandskar är BÄST?

Såg att det fanns en tråd om vilka vintrhandskar som är sämst men vilka vinterhandskar är då bäst? både budget och dyrvantar för barn kring 1-2år.

• Svar på tråden Vilka vinterhandskar är BÄST?
  • jungfru76

Ett litet tips från från en som Jobbar på förskola :) Vantar som är långa är de bästa tycker jag. Har provat de flesta olika varianter och dom korta bl a "hestra" med dragkedja kanske sitter på ett tag men barnet tappar dom lätt då de är korta i modellen.

• kattfoten

Helt utan tvekan är det Reima. De går ända upp till armbågen och ramlar aldrig av. De håller vätan superbra och är varma. Trots det hyfsat tunna så barnet har en chans att hålla i leksaker.

Enda vantarna jag vet som funkar riktigt bra (är förskolärare).

Hestras är mycket stor risk att man får in snö i vanten och blir kall - alldeles för kort skaft. Det finns även en med långt skaft, har dock erfarenheten att de är så tjocka så barnen har svårt att hålla i t ex en hink.

• Starlight10

Junidotter: Sportbutiker Stadium och Intersport

• kixan

Fast det beror ju på hur man har vanten också, vi har hestra med korta skaft, sätter dom på innan jackan så att mudden på jackan/overallen sluter tätt och håller kvar vanten. Men visst, sätter man på vanten utanpå jackan sitter dom inget vidare.

• Vannis

Jag frågade dotterns förskollärare och hon rekommenderade hestras vantar. Hon sa också att dom alltid tar på vantar innan overallen/jackan så dom sitter kvar. Både kortare och längre modeller.
    Om man har vantar med långt skaft så är det bra om den har kardborrband eller nåt sånt runt handleden så man kan dra åt ordentligt så dom sitter kvar.

Tuva och Leo, mammas älsklingar!
  • kattfoten

Nu handlade ju tråden om små barn men när de blir lite äldre tycker jag att de ska klä på sig själva i den mån de kan. Och måste man sätta på sig vantarna före overallen blir det inte lätt...

Alla har olika åsikter och erfarenheter - jag står fast vid Remia.

• jela1982

ja precis vi har oxså på vantarna innan overallen alltså innanför sedan använder vi vanthållar du sitter dem på plats sedan overall på och vi har ett par hestra funkar super så fast dom är korta

• mamma till 3 snart

Hestra med ullfoder er bra! Men det er svårt for barnet å gripe..

Det beste er:

Trollvantar!

Från Norge..Smidigare enn Hestra,långt skaft..Koster en slant,vet ei om det säljes i Sverige..Ullfoder-blixtlås...

• ochez

Köpte ett par rosa Hestra till min dotter är som dom flesta i den prisklassen, sitter bra, duger vid snölek och är inte heltvattentäta.. Pojken har fått syrrans gamla polarn vantar, som får duga en sesong till, dom är nog som hestra. Det viktigaste jag lärt mig efter några vintrar är att Det inte finns några helt vattentäta vintervanatar, det skulle vara Reima tec som jag tycker är tunnare och då kallare, men risk för att om ungarna tar av sig dom blöter händerna och sedan sätter på sig dom igen så stannar funkten i dom! (tål ej torkskåp!! Stort -) Det bästa är att köpa polarn eller likanande och ha ett extra par!! så man kan byta när dom blivigt blöta!

• ochez

Ett till tips, ta med barnet till affären så du kan pröva dom ordenkligt, ta gärna med karborreband runt handleden, dom ska ej sitta för tajta, hällre lite lösa. Skaffa vanthållare om du inte vill tappa bort en av vantarna och räkna med att dagis personalen slänger in alla blöta plagg i torkskåp oavsätt märkning eller ej (reima), så köp kläder som tål det mesta...

Svar på tråden Vilka vinterhandskar är BÄST?