• No Saint

Cane corso

Någon som har en CC?
    Hur är dom mentalt?
    Har dom mycket ärftliga fel?

• Svar på tråden Cane corso
  • JustUs

CC är en utav de underbaraste hundraserna jag vet, har haft mycket kontakt med dom, finns tre stycken i min släkt.
    Dom är gosiga och mysiga, kan ha riktigt med fart ibland, mestadels utomhus, annars är soffa eller framför en varm brasa stället man kan hitta dom =)

• Snufserufs

Dom har en del höftproblem har jag för mig.
    Gäller att endast köpa valp från Hd-fria föräldradjur!

• MaijaO

Jag har inte träffat på någon i sverige utan enbart i Italien. Gillar dem helt klart. Stabil och trygg brukshund. Kan dock tänka mig att höfterna kan vara ett problemområde eftersom det är en tung typ av hund. Och som med alla andra rasewr är ju seriös och kompetent avel A och O.

• No Saint

Det står om dom att dom är bra med barn. På vilket sätt är dom bättre än andra hundar?

• Snufserufs

Dom är inte bättre än andra hundar.
    Det kan man aldrig säga om någon ras.

• Zharmy

Hejhej.

har en väninna som hade 2 men har bara en nu pga dödsfall nyligen (epilepsi).
    Hon har en son som växt upp med rasen och jag uppfattar dessa hundar som mycket mycket vänliga i sinnet. ALLTID glada, bara stora och klumpiga men ack så glada och gör ingen fluga förnär..
    Sonen funkar bra med dem...

Inte dumt val om ni tänkt köpa en sån ras.

• No Saint
    Snufserufs skrev 2007-11-18 09:58:26 följande:
    Dom är inte bättre än andra hundar.Det kan man aldrig säga om någon ras.
    Okej. Funderade över det eftersom det står specifikt om den att den är tålig med barn. Så står det ju inte om tex Berner sennen som jag hört också är en bra familjehund.

Hur är dom med andra hundar? Hanarna har jag hört kan vara lite griniga mot andra hanar i samma ålder, hur är det med tikarna?

Hur mycket måste dom aktiveras? Nöjer dom sig med promenader eller måste man träna lydnad och bruks med dom?

Massa frågor! *s*
  • No Saint

Läste också att den känner av situationer, t.ex. att den känner när någon är välkommen eller inte. Är det så?

Vi har nämligen en hund som stämplar "farlig terrorist" i pannan på alla den möter, oavsett hur vi uppträder. En aning jobbigt! Vi vill ha en hund man kan lita på, men som ändå inte mobbar eventuella gäster.

• Rottis77

Jag tycker du ska kontakta en uppfödare och få svar på alla dina frågor. Dom jag träffat har i början varit lite avvaktande mot nya människor, men det ska visst rasen vara, men när dom lärt känna en är dom hur goa som helst. Tycker inte att det är en ras som nöjer sig med promenader utan vill aktiveras mer än så, men det vill väl alla raser! Lycka till.

Svar på tråden Cane corso