• No Saint

Cane corso

Någon som har en CC?
    Hur är dom mentalt?
    Har dom mycket ärftliga fel?

• Svar på tråden Cane corso
  • No Saint

Jag läser för fullt. Men jag ville höra hur andra upplever dom, ifall det jag läser stämmer.

• Uncia

är en ras jag kollat en del på och har kontakt med några som har rasen och föder upp.
    är en väldigt anpassningsbar ras efter dina behov. många uppskattar rasen inom bruks medan andra har den mer för vanlig vard.lydnad och som gårdshund.
    eftersom det fortfarande är en såpass ung ras i sverige så skiljer sig individerna en del åt. vissa är väldgit aktiva medan andra mer lugna.
    kanske inte en ras att rekommendera till 1agångshundägare då det är en stor ras som kräver bra uppfostran och hundkunnande anser jag.

dem trivs väldigt bra ihop med barn och är tillgivna sin familj. familjens vänner och besök kan dem hälsa på sen är det oftast bra. dem läser av signaler väldigt bra och vill gärna få vara med sin ägare så mycket det går. är en god vakthund och när jag frågat folk om jaktlusten så varierar det stort. vissa bryr sig knappt medan andar har större lust. men ofta så kommer dem fort tillbaka.

det förekommer en del könsaggresivitet, men inte betydligt mer än andra bruksraser tex. oftast är det om det är 2 i samma ålder.
    men mycket med hur den är uppväxt och ägaren.

lite så som jag fått höra.

• SoulChild

kan ju få höftproblem ändå ju....

Snufserufs skrev 2007-11-18 09:48:41 följande:
    Dom har en del höftproblem har jag för mig.Gäller att endast köpa valp från Hd-fria föräldradjur!
  • SoulChild

TS - Tycker att du borde höra med en uppfödare.
    Men varför ska dom va dumma mot barn, finns väl ingen hund som ÄR det från början.
    Tror det skulle bli en bra familjemedlem.
    Sen till aktiveringen och så.
    Tror det räcker med promenader och vardagslydnad, dom e ju inte som schäfer hundar direkt hehe =)..
    Funderar själv på en American staffordshire (amstaff) eller en Bullmastiff =).

Lycka till Mvh

• Ayya

Jag har en tjejkompis som har en tik som är c:a 7 månader och hon verkar bli en kanon hund. Nåt tiken visar mer och mer är att hon har en stor vaktinstinkt och avvaktande mot främmande människor. Men efter en liten stund så slappnar hon av och är hur go som helst.

Stod här att det är en tung ras men så himla tunga blir dom väl inte?

• Uncia
    Ayya skrev 2007-11-19 09:23:09 följande:
    Jag har en tjejkompis som har en tik som är c:a 7 månader och hon verkar bli en kanon hund. Nåt tiken visar mer och mer är att hon har en stor vaktinstinkt och avvaktande mot främmande människor. Men efter en liten stund så slappnar hon av och är hur go som helst.Stod här att det är en tung ras men så himla tunga blir dom väl inte?
    Mankhöjd: Hanhund: 64-68 cm, Tik: 60-64 cm. En avvikelse på +/-2 cm tolereras.

Vikt: Hanhund: 45-50 kg, Tik: 40-45 kg.

sen kan det ofta förekomma större hundar i rasen än vad som anges i kg i standarden.

just att rasen har sitt utseende och vaktlust gör att kanske folk tvivlar gällande barn. men överallt jag läst och pratat med flera CC-folk så tyr sig rasen väldigt gärna till barn. och funkar bra. sen som med alla raser så ska man ju såklart ha uppsikt.
  • Ayya

Oki, ja dom är ju inte helt lätta men jag ser det ändå inte som en "tung" ras.

Hon har barn o det funkar kanon.

• Uncia

ja dem kallas ju inte molossernas Atlet för inte.
    dem ska vara rörliga och smidiga av sig och det går ju inte om dem är alldeles för stora.

• Ayya

Är uppvuxen med Newfoundlandshundar o där snackar vi tunga hundar .

Så när folk pratar tunga hundar och sen kommer med små nissar som bara väger runt 40 kg så fnissar jag lite lätt..

Uncia skrev 2007-11-19 10:06:51 följande:
    ja dem kallas ju inte molossernas Atlet för inte. dem ska vara rörliga och smidiga av sig och det går ju inte om dem är alldeles för stora.
  • Uncia

Ayya>> ja lite större pälsbjässar det.
    är du fortfarande alert med rasen och dess uppfödare idag? har en vän som vill skaffa en framöver nämligen.

• No Saint
    SoulChild skrev 2007-11-19 00:06:04 följande:
    TS - Tycker att du borde höra med en uppfödare.Men varför ska dom va dumma mot barn, finns väl ingen hund som ÄR det från början.Tror det skulle bli en bra familjemedlem.Sen till aktiveringen och så.Tror det räcker med promenader och vardagslydnad, dom e ju inte som schäfer hundar direkt hehe =)..Funderar själv på en American staffordshire (amstaff) eller en Bullmastiff =).Lycka till Mvh
    Har inte sagt att dom skulle vara dumma. Men alla hundar är ju olika tåliga när det gäller stoj och stök. Hunden vi har funkar inte så bra med barn. Hon är inte elak men blir stressad av deras stojande och försöker valla dom och kan nafsa lite.

När jag säger bra med barn så menar jag inte att dom ska tåla att ungar hänger på dom och drar dom i öronen jämt, utan mer att dom inte blir stressade av att barnen springer runt och leker. Och att dom tål att en lite skulle råka snubbla över dom någon gång.
  • Rottis77
    SoulChild skrev 2007-11-19 00:06:04 följande:
    TS - Tycker att du borde höra med en uppfödare.Men varför ska dom va dumma mot barn, finns väl ingen hund som ÄR det från början.Tror det skulle bli en bra familjemedlem.Sen till aktiveringen och så.Tror det räcker med promenader och vardagslydnad, dom e ju inte som schäfer hundar direkt hehe =)..Funderar själv på en American staffordshire (amstaff) eller en Bullmastiff =).Lycka till Mvh
    Tycker du ska satsa på en bullmastiff.........sååååå underbara, har själv en hane på snart 2 år, men dom är grymt envisa, men det tillhör deras charm.
Svar på tråden Cane corso