Cane corso
är en ras jag kollat en del på och har kontakt med några som har rasen och föder upp.
är en väldigt anpassningsbar ras efter dina behov. många uppskattar rasen inom bruks medan andra har den mer för vanlig vard.lydnad och som gårdshund.
eftersom det fortfarande är en såpass ung ras i sverige så skiljer sig individerna en del åt. vissa är väldgit aktiva medan andra mer lugna.
kanske inte en ras att rekommendera till 1agångshundägare då det är en stor ras som kräver bra uppfostran och hundkunnande anser jag.
dem trivs väldigt bra ihop med barn och är tillgivna sin familj. familjens vänner och besök kan dem hälsa på sen är det oftast bra. dem läser av signaler väldigt bra och vill gärna få vara med sin ägare så mycket det går. är en god vakthund och när jag frågat folk om jaktlusten så varierar det stort. vissa bryr sig knappt medan andar har större lust. men ofta så kommer dem fort tillbaka.
det förekommer en del könsaggresivitet, men inte betydligt mer än andra bruksraser tex. oftast är det om det är 2 i samma ålder.
men mycket med hur den är uppväxt och ägaren.
lite så som jag fått höra.