• DOLCE FAR NIENTE

Vad göra åt kluvna hårtoppar

Jag vill gärna att mitt hår ska växa och bli långt. Det går bara av hela tiden. Är det ngn som har haft samma problem och kan tipsa om hur man får håret att bli helt och friskt?

• Svar på tråden Vad göra åt kluvna hårtoppar
  • gagge

Klipp dig typ var 12:e vecka, ta max 1 cm.
    Använd bra hårprodukter och en super inpackning.
    Föna inte håret i onödan eller plattång etc.
    eftersom du har lockigt hår kamma det endast när det är blött och krama sen upp lockarna med balsamspray och undvik att kamma tills nästa hårtvätt.
    Tyvärr blir lockiga hår torrare än raka, så som sagt en rejäl inpackning är att rekomendera.

Lycka till!

• emet

DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-11-18 13:49:50 följande:

Vad är regelbundet då? JAg vill ju ändå att det ska växa. Är det sant att man inte ska borsta håret när det är blött, det är lättast för mig så det är väldigt tjockt och lockigt så när jag har i inpackning eller balsalm är det lättast för mig att kamma det..
    Jag har lockigt, tjockt hår, Jag förösker klippa mig mer sällan, kanske en till två gånger om året, använde clerasil och sen en hår in packning, däremot så borsar jag inte håret varje dag. Jag får snyggare lockar då...

Hoppas det växer långt på dig!!!
  • fairyfloss

Jaaa joina no'poo gänget!! Ladydahmer har världsbästa tips!!!

• Minna07

ladydahmer skrev 2007-11-18 21:43:55 följande:

var 8:e vecka? pft!! nåt frisörerna hittat på för att tjäna pengar!
    Hur ofta man behöver klippa sig beror helt på vilken hårkvalité man har. Du har natruligt väldigt bra kvalité på ditt hår som håller sig så fint i ett helt år. Men de flesta behöver gå och klippa håret minst 3 ggr om året, pga att håret blir slitet och tunt i topparna. Det typiska svenska tjejen har nämligen ett hår som blir tunnare ju längre det blir. Vill man hålla håret snyggt så krävs det för de flesta mer än bara god hårvård.

Jag har väldigt bra hårkvalité och de flesta av mina kompisar är avundjsuka på hur fint hår jag har. Det ser friskt och välvårdad ut och känns väldigt levande (har bra produkter), men samtidigt måste jag kippa mig 4 ggr om året för att hålla topparna snygga. Dock växer mitt hår ganska fort så trots att jag förlorar ca 15 cm på klippning varje år så blir det på ett 1 20 cm längre. Men som sagt, mina toppar är typsikt sevenska och håller sig inte fina ett helt år.
  • DOLCE FAR NIENTE

Tack alla som svarat, jag kör Loreal elvital's nutri gloss den rosa inpackningen just nu, med clearasil shampo då min hårbotten vart väldit torr det har blivit otroligt mkt bättre med hårbotten nu. Så det problemet är löst. Redan efter första tvätten kändes det mkt bättre. Precis som i reklamen .
    Sen ska jag nog återgå till Sunsilk det röda/rosa shampot, det trasslar inte mitt hår som många andra shampon gör. Hört många gånger att man ska använda samma shampo serie d.v.s samma balsam o inpackning som shampo. Stämmer det eller är det åxå bara ett försäljnings knep? Man blir så snurrig i denna ljungel av produkter som finns.

• Indianica

DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-11-19 12:31:45 följande:

Tack alla som svarat, jag kör Loreal elvital's nutri gloss den rosa inpackningen just nu, med clearasil shampo då min hårbotten vart väldit torr det har blivit otroligt mkt bättre med hårbotten nu. Så det problemet är löst. Redan efter första tvätten kändes det mkt bättre. Precis som i reklamen . Sen ska jag nog återgå till Sunsilk det röda/rosa shampot, det trasslar inte mitt hår som många andra shampon gör. Hört många gånger att man ska använda samma shampo serie d.v.s samma balsam o inpackning som shampo. Stämmer det eller är det åxå bara ett försäljnings knep? Man blir så snurrig i denna ljungel av produkter som finns.
    Skulle ju rekommendera dig att slänga Clearasilet iallafall, faktiskt även om hårbotten känns bra just nu. Egentligen också Elvital och strunta i Sunsilk. Vad du använder för serie tycker jag spelar mindre roll, jag blandar olika märken, det viktiga är att det är bra märken man använder. Jag tycker inte någonting ifrån Ica och Konsum kvalificerar in sig på litsan över bra märken. Egentligen behöver man inget balsam öht om man använder ett bra schampoo.
  • DOLCE FAR NIENTE
    Indianica skrev 2007-11-19 12:46:02 följande:
    Skulle ju rekommendera dig att slänga Clearasilet iallafall, faktiskt även om hårbotten känns bra just nu. Egentligen också Elvital och strunta i Sunsilk. Vad du använder för serie tycker jag spelar mindre roll, jag blandar olika märken, det viktiga är att det är bra märken man använder. Jag tycker inte någonting ifrån Ica och Konsum kvalificerar in sig på litsan över bra märken. Egentligen behöver man inget balsam öht om man använder ett bra schampoo.
    TRO MIG jag måste ha balsam eller inpackning för att överhuvudtaget kunna kamma mitt hår utan att slita sönder det med borsten. Det blir tovigt av shampo.
    Hehe vad ska jag använda då, undrar om frisör produkter verkligen är så mkt bättre än dom som säljs i vanliga butiker. hmmm
  • Marlene B
    Indianica skrev 2007-11-19 12:46:02 följande:
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2007-11-19 12:31:45 följande: Skulle ju rekommendera dig att slänga Clearasilet iallafall, faktiskt även om hårbotten känns bra just nu. Egentligen också Elvital och strunta i Sunsilk. Vad du använder för serie tycker jag spelar mindre roll, jag blandar olika märken, det viktiga är att det är bra märken man använder. Jag tycker inte någonting ifrån Ica och Konsum kvalificerar in sig på litsan över bra märken. Egentligen behöver man inget balsam öht om man använder ett bra schampoo.
    Jag tycker att Elvital den gula är underbar till mitt hår och då har jag använt många olika frisörschampon, balsam och inpackningar så att dra alla mataffärsschampon för skit är inte riktigt rättvist.

Just nu har jag Tigi Bead Head Dumb Blonde i schampo och balsam och jag kan säga att det är tillsatt mindre vatten men jag vet inte om det är ett särskillt bra schampo i övrigt.

Har också kört med kerastase no 3 i balsam/schampo, inte heller så bra som man kan tro

Matrix är däremot det bästa frisörschampo jag testat hittills.

Jag måste oavsett vilket schampo jag använder alltid ha inpackning eller balsam i.
  • Lady Dahmer
    Minna07 skrev 2007-11-19 09:43:01 följande:
    ladydahmer skrev 2007-11-18 21:43:55 följande:
    Hur ofta man behöver klippa sig beror helt på vilken hårkvalité man har. Du har natruligt väldigt bra kvalité på ditt hår som håller sig så fint i ett helt år. Men de flesta behöver gå och klippa håret minst 3 ggr om året, pga att håret blir slitet och tunt i topparna. Det typiska svenska tjejen har nämligen ett hår som blir tunnare ju längre det blir. Vill man hålla håret snyggt så krävs det för de flesta mer än bara god hårvård.Jag har väldigt bra hårkvalité och de flesta av mina kompisar är avundjsuka på hur fint hår jag har. Det ser friskt och välvårdad ut och känns väldigt levande (har bra produkter), men samtidigt måste jag kippa mig 4 ggr om året för att hålla topparna snygga. Dock växer mitt hår ganska fort så trots att jag förlorar ca 15 cm på klippning varje år så blir det på ett 1 20 cm längre. Men som sagt, mina toppar är typsikt sevenska och håller sig inte fina ett helt år.
    hårkvaliteen har mycket att göra med hur man sköter håret -- visst till en viss del är det genetiskt, men till största del handlar det om att ta hand om det. vilket måga tyvärr idag inte vet hur man gör. dessutom så har vi frisörer och kosmetikföretag som vill tjäna pengar på vår dumhet och som lurar oss att vi behöver alla möjliga sorters produkter och klippningar och behandlingar.

jag kan garantera dig att om du bytte ut dina "bra produkter" (som förmodligen är fulla av silikoner och mineraloljor som bara förstör håret) så skulle du inte behöva klippa dig hälften så ofta som du gör nu.
  • Lady Dahmer

Tack alla som svarat, jag kör Loreal elvital's nutri gloss den rosa inpackningen just nu, med clearasil shampo då min hårbotten vart väldit torr det har blivit otroligt mkt bättre med hårbotten nu. Så det problemet är löst. Redan efter första tvätten kändes det mkt bättre. Precis som i reklamen . Sen ska jag nog återgå till Sunsilk det röda/rosa shampot, det trasslar inte mitt hår som många andra shampon gör. Hört många gånger att man ska använda samma shampo serie d.v.s samma balsam o inpackning som shampo. Stämmer det eller är det åxå bara ett försäljnings knep? Man blir så snurrig i denna ljungel av produkter som finns.
    clerasil schampoo? *ryser*
    och elvital? full av silikoner. inte bra alls. silikon funkar så att det lägger sig som ett skikt över hårstrået som får håret att SE blankt ut (obs -- det är en synvilla) men i själva verket så torkas hårstrået ut från insidan.

ta en titt på mitt hår i mitt galleri --- sen ska du också få ett tips av mig som du kommer få nytta av:

SKIPPA schampoot helt. sluta använd schampoo.

och om du absolut måste -- gå till en hälsokost och fråga efter ett sulfatfritt schampoo. du förstör nämligen ditt hår annars.
Svar på tråden Vad göra åt kluvna hårtoppar