• Yosa

Allergitråden ... fortsätter

Måste få klaga av mig lite hos er "likasinnade". Vi skulle fika på Coop (Skövde) café idag. Vi frågade om de hade något äggfritt fika till dottern. Näe då, de hade de inte. Vi gick 30 meter bort in i affären (Cafét ligger inne i affären) och bort till fikabröd. Där fanns det massor av bullar, gifflar och lussebullar som var äggfria. Vi tog en påse och gick tillbaka till cafét för att fika. I cafékassan sa vi att vi hade fixat eget fika till dottern. Vi köpte kaffe, festis och bulle till oss andra. Dottern fick festisen och påsen med bullar.

Hoppas de fick sig en tankeställare att de kunde ha en påse bullar som var utan ägg även i cafét. Eller att de kan föreslå nästa ägg-allergiker samma lösning som vi gjorde. Dålig service. Folk är så okunniga på allergier. Helt ovanligt är det ju faktiskt inte.......

• Yosa

Ja end el de fattar verkligen ingenting. För nåt år sedan berättade jag för min farbror om Elins allergi på ett kalas.
    - "Ja det har fler på mitt jobb", sa han då.
    - "Oj då, jaha", svarade jag förvånat.
    - "Ja en gång förra evckan var det en som blev jättedålig..."
    Jag gav en orolig blick till honom....
    han fortsatte då "ja vi fick ge honom choklad som han hade i fickan..sen sprang vi och hämtade cola till honom", fortsatte min farbror.

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta..han trodde jag menade DIABETES. Hallå, mjölkproteinallergi sa jag ju för bövelen......

Idioter!!

• Yosa

Till viss det får man väl försvara dem som inte vet lika mycket som vi ( ) de som inte har nån allergi i familjen. Men inte f-n blandade jag ihop diabetes och allergi innan jag fick Elin.....

• Yosa

Jag har precis börjat skriva ett mail till vår lokala tidning om tips om att de ska göra en artikel/artikelserie om födoämnesallergi och vilka av stadens (liten stad) restauaranger o caféer som kan erbjuda äggfritt, mjölkproteinfritt, laktosfritt, glutenfritt och ev sockerfritt. Nu skulle jag samtidigt vilja tala om för dem hur vanligt det faktsikt är med födoämnesallergi. Är det någon här av ER som vet hur vanligt födoämnesallergi är? Har ni nån länk där jag kan hitta denna uppgift om antal procent av befolkningen som har födoämnesallergi?

• Yosa

Mill06:

Såg att du frågade om hur man kan undvika allergi på nästa barn, då redan under graviditeten. Jag har pratat med några här på FL, bl.a. Kryckan (som nu nyligen fött ett syskon till sin allergiska dotter). Jag har även mailat med några allergiläkare. Jag har som någon i tråden skrev googlat på lactobaciller och omega-3. En stor studie i Stockholm, Karolinska heter BAMSE (googla även det du) fann man att allergierna minskade eller blev lindrigare om mamman intog lactobaciller (tex sempers magdroppar eller typ ProViva dryck) undet senare delen av graviditeten samt under amningen första tiden. Det samma gällde med omega-3. Jag har även varit i kontakt med Magnus Wickman som är professor och överläkare för BAMSE och har gav mig just detta rådet.

I övrigt har jag tänkt att inte inta ägg- och mjölkprodukter nu efter nyår (har BF 21/1). Detta för att vara "ren" från dessa proteiner när jag sedan ska ammma. Min dotter hade fruktansvärd kolik pga av att jag inte visste om hennes allergi då jag ammade henne. Om jag skulle fortsätta med ägg o mjölk efter nyår och när jag ammar och sedan avstå detta om kolik (eller eksem eller liknande symptom) skulle uppstå så tar det upp till 2 veckor innan det är ute ur min kropp och sen ytterligare upp till 2 veckor innan proteinerna är ute ur barnets kropp. Så helt bra kan den då inte blir föärn efter ca 4 veckor. Därför väljer jag nu att vara "ren" från början och sedan introducera proteinerna sakta framöver.

Du kan också googla på "open-gut". Kortfattat betyder det att barnets tarm är omogen när barnet föds. Vissa barn mer än andra. Om barnet då tidigt utsätts för allergen, dvs tex mjölkprotein i en mjölkbaserad modersmjölksersättning så kan detta reta en känslig tarm så att allergi utvecklas eller ökar. Därför kommer mitt barn inte att få annat än Nutramigen vid behov av ersättning på BB eller sen hemma.

Lycka till! Kram Yosa

• Yosa

Blå Myran:
    Jag har använt mildison på snippan. Men precis som med mun och ögon så ska du va försiktig så att det inte kommer "in" i snippan.

• Yosa

Nån som kan svara snabbt:
    Kebabtallrik (strips och kebab UTAN sås) kan väl inte innehålla ägg och mjölk?

• Yosa

Elegi:
    Ja jag har läst någonstans på internet (ska kolla upp vart) att bröstmjölken innehåller laktos oavsett moderns diet. Sjöhästarna är de enda däggdjur som inte har laktos i sin bröstmjölk. Är barnet överkänsligt mot laktos så är det bara tex nutramigen som gäller. Ska kolla källan....

• Yosa

Laktos finns i olika mängder i mjölken från alla däggdjur (med undantag av sjölejon). I människans bröstmjölk finns det ca 70 g per liter och i komjölk ca 40 g per liter.

• Yosa
    Hoppas det kan hjälpa. Jag hittade den för ett tag sedan. Jag är ju själv ägg o mjölkfri nu inför kommande amning (BF om 5 dagar) och om Liten får samma magont, kolik etc som storasyster hade (trots min diet denna gången)så blir det nutramigen för det kan då vara laktoset som spökar i magen.
  • Yosa

Någon här som vet vad RAST-testen har för gränsvärden och i vilka värden den anges?

• Yosa

lite OT men måste bara berätta här också eftersom jag nu lärt känna en del av er.

Vår lille kille kom i fredags kl 10:13. Han vägde 4035g och var 52 cm lång. Vi kom hem från BB igår. Allt har gått bra och det är skönt att va hemma. Vi har ännu inte bestämt något namn. Har några på förslag. Kram

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter