• lilla snuttan

Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!

Vi håller på att titta hus. Har varit på en visning där budgivningen precis börjat. Säljaren är i akut behov av att bli av med huset fort för han skulle resa bort redan i morgon! Mäklaren sa till oss att vi kunde skriva kontrakt redan idag! Men vi måste ju ha dit en besiktningsman först väl? Var hittar man dem och vad kostar det? Det är i Partille huset finns.

• Svar på tråden Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!
  • Ayya

Anticimex besiktar hus.

Ni kan ju alltid skriva ett kontrakt med ta med att köpet hävs om besiktningsgubben hittar fel.

• Ex ungue leonem
    lilla snuttan skrev 2007-11-19 11:45:29 följande:
    Vi håller på att titta hus. Har varit på en visning där budgivningen precis börjat. Säljaren är i akut behov av att bli av med huset fort för han skulle resa bort redan i morgon! Mäklaren sa till oss att vi kunde skriva kontrakt redan idag! Men vi måste ju ha dit en besiktningsman först väl? Var hittar man dem och vad kostar det? Det är i Partille huset finns.
    Sök på eniro.se.Jag tycker det fö är märkligt att inte säljaren ser till själv at besiktning är utförd.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Ayya

Kostar 6000-8000 kr ungefär.

• Miss Lau

Det vanliga är att man skriver kontrakt först och tar dit besiktningsmannen sen. Men givetvis ska kontraktet innehålla en klausul om att man har rätt att frånträda köpet efter en besiktning (oavsett vad besiktningsmannen kommer fram till).

Anticimex har besiktningsmän och annars kan ni fråga mäklaren.

• Ex ungue leonem
    Miss Lau skrev 2007-11-19 11:47:43 följande:
    Det vanliga är att man skriver kontrakt först och tar dit besiktningsmannen sen. Men givetvis ska kontraktet innehålla en klausul om att man har rätt att frånträda köpet efter en besiktning (oavsett vad besiktningsmannen kommer fram till).Anticimex har besiktningsmän och annars kan ni fråga mäklaren.
    Lika vanligt med tvärtom
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Cindra

Man kan skriva kontrakt och ha en klausul i kontraktet att ni har rätt att göra en besiktning (inom en viss tid, 2-3 veckor)
    Sedan är det faktiskt så - att efter besiktningen har vcyyyyyyy0´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´2wwwwwwwwwwwwg54 ,12m§

• lilla snuttan

Så man kan skriva kontrakt som sen kan hävas om det inte är ok med huset?

Jo, det är någon besiktning gjord, jag vet inte när. Men det var lite "fuktmärke" vid ett fönster vi blev lite oroliga över, därför vill jag att en besiktningsman går igenom det nu innan vi ev köper.

• lilla snuttan

Oj, hann komma en del svar innan jag skrev, tack!

• Cindra

ursäkta...datorn fick ett spel.......
    Men det är så här, att efter en besiktning har man rätt att häva köpet och få HELA handpenningen tillbaka - OAVSETT vad besiktningen visar. Detta visste inte jag, men blev smärtsamt medveten om det för några veckor sedan då vi sålde vårt hus och köparna gjorde just så.....
    Men det är i alla fall helt riskfritt för er som köpare!

• Miss Lau
    PoodleMy skrev 2007-11-19 11:48:26 följande:
    Lika vanligt med tvärtom
    Ingen jag känner har bekostat en besiktning innan man skrivit (fast min bekantskapskrets kanske är ovanlig?). I värsta fall kan ju säljaren välja att sälja till någon annan och så står man där och har betalt kanske 10.000 kr för en besiktning man inte har någon användning av.....
Svar på tråden Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!