• lilla snuttan

Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!

Vi håller på att titta hus. Har varit på en visning där budgivningen precis börjat. Säljaren är i akut behov av att bli av med huset fort för han skulle resa bort redan i morgon! Mäklaren sa till oss att vi kunde skriva kontrakt redan idag! Men vi måste ju ha dit en besiktningsman först väl? Var hittar man dem och vad kostar det? Det är i Partille huset finns.

• Svar på tråden Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!
  • naddiz

vi skrev på köpkontraktet i fredags och har besiktningen nu på torsdag. Mäklaren skrev in en klausul att vi måste godkänna besiktningen innan vi är bundna till köpet. Våran besiktning kommer att kosta 4790, pratade precis med besiktningsmannen idag.

(¯`°?♥.¸ ♥ Deliah ♥¸.♥?°´¯)
  • Trisses2

Visst går det bra att skriva kontrakt innan - bara man har klausul att besiktning ska ske (oftast inom 10 dgr). Anticimex är störst i landet (tror jag) och de brukar ha tider ganska så snabbt. När vi köpte hus i oktober så fick vi en besiktningstid inom 4 dgr.
    Grattis o lycka till!

• Ex ungue leonem
    Miss Lau skrev 2007-11-19 11:51:24 följande:
    Ingen jag känner har bekostat en besiktning innan man skrivit (fast min bekantskapskrets kanske är ovanlig?). I värsta fall kan ju säljaren välja att sälja till någon annan och så står man där och har betalt kanske 10.000 kr för en besiktning man inte har någon användning av.....
    Nu sade jag inte att SPEKULANTEN betalat en besiktning Det är väl två parter minst i ett hussköp?
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • dellelgarin

Vi fick ett par dagar på oss att besikta innan kontraktet för våra säljare ville inte skriva in klausul i kontraktet.
     Då alla anticimex besiktare var upptagna så fick vi ta hjälp av mycket kunnigt folk istället. Så i vårat fall avrt det en specialare

• Vaniljmamman

Denna firma besiktade vårt hus i göteborgstrakten

www.peo-vardering.se/lankar.html

*supernöjda*

Besiktningen tog mellan 4-5 timmar och det är nog inte det vanliga att det är så noga efter vad vi hört av andra!

• Mar1lyn

vi betalade besiktningen innan vi skrev på kontraktet, men vi var de enda som var med på budgivningen också. Vi använde oss av anticimex och blev nöjda iaf, men det kan visst variera väldigt beroende på vem det är som gör besiktningen även om det är från samma företag.

find someone you can love like crazy & who'll love you the same way back...
  • Stugan
    Miss Lau skrev 2007-11-19 11:47:43 följande:
    Det vanliga är att man skriver kontrakt först och tar dit besiktningsmannen sen. Men givetvis ska kontraktet innehålla en klausul om att man har rätt att frånträda köpet efter en besiktning (oavsett vad besiktningsmannen kommer fram till).Anticimex har besiktningsmän och annars kan ni fråga mäklaren.
    man skriver väl ändå inte på ett kontrakt utan att ha kollat huset?? hallå eller??
  • Älskarminabarn

Är det inte så att ev. skador på huset måste motsvara minst ett basbelopp, plus att det för inte vara skador som beror på husets ålder för att köpet ska kunna hävas? Det vill säga tex. fuktskada i en odränerad källare i ett hus för 1910 beror på husets ålder och är något man kan förvänta sig. Därmed kan köpet inte hävas.

• Miss Lau
    Stugan skrev 2007-11-19 16:27:42 följande:
    man skriver väl ändå inte på ett kontrakt utan att ha kollat huset?? hallå eller??
    Läste du vad jag skrev?

Man skriver kontrakt med en klausul om att få frånträda köpet fram till ett visst datum.

Risken man står om man tar dit besiktningsmannen innan kontraktsskrivning är att man sen inte får köpa huset. Och eftersom en besiktning kan bli dyr är det inget jag rekomenderar.
  • Cindra
    Älskarminabarn skrev 2007-11-19 16:33:42 följande:
    Är det inte så att ev. skador på huset måste motsvara minst ett basbelopp, plus att det för inte vara skador som beror på husets ålder för att köpet ska kunna hävas? Det vill säga tex. fuktskada i en odränerad källare i ett hus för 1910 beror på husets ålder och är något man kan förvänta sig. Därmed kan köpet inte hävas.
    Den regeln är numera borttagen enligt vår mäklare, det behövs INGA NÄMDA SKÄL ALLS för att få häva ett köp efter en besiktning...
    Tro mig, har precis varit utsatt för det då vi skulle sälja vårt hus...

Och Stugan: vänd på det; man betalar väl för sjutton inte uppåt 10000 kr för en besiktning på ett hus som man inte vet säkert att man får köpa - och det vet man inte förrän kontrakt är skrivet!! Efter besiktningen tar man ställning till om man vill fullfölja köpet eller inte.
Svar på tråden Besiktningsman vid husköp? Snabb fråga!