• superduperlillajag

Hur berätta för styvbarnen att de ska få syskon

Hej!
    Jag är nu i 9:e veckan efter att ha försökt bli gravida i flera år. Jag är jätteglad självklart men både min och min sambos lycka tyngs ner med att veta att hans två barn, tjej på 11 år och kille på 9 år inte kommer att ta det bra. Det är egentligen tjejen som är det stora problemet, hon vill absolut inte att hennes pappa ska ha ett annat barn. Till saken hör att barnen ÄLSKAR mig, de tycker att jag är helt fantastisk och jag tycker om dem jättemycket, men de vill ha både mig och sin pappa för sig själva. De kan tom bli avundsjuka om vi pratar eller leker med andras barn. Jag är så rädd att jag kommer bli utfryst av barnen när vi berättar och att min sambo (som alltid) kommer att ha dåligt samvete och inte kunna glädjas för barnen. Har någon erfarenhet av detta, hur ska vi berätta och hur ska jag tackla en eventuell utfrysning??? TACK

• Svar på tråden Hur berätta för styvbarnen att de ska få syskon
  • ulle4

Hej,
    det är ett svårt dilemma det där. Men det finns inga genvägar.

Det är bara att tala om den goda nyheten! Min dotter ville verkligen inte att jag skulle skaffa barn med min nya sambo, och hon var ändå 16 år. Hon blev faktiskt ledsen när jag berättade men jag talade om att vi var glada och att hon har rätt att känna som hon gör. Lillkillen är nu över ett år men det har varit ganska svårt för henne. Vi har inte gjort någon stor affär av det hela utan låtit henne närma sej honom i sin takt. Det ska tilläggas att hon hade både store och lillebror innan!
    Barnen tycker ju om dej, så det blir säkert bra.
    Lycka till!

• thelim

Berätta det och ta er tid att prata om det nya barnet. Även säga på ett positivt sätt att det är en till som kommer att älska och avguda dem. Förklara också med lätta ord att eran kärlek till dem kommer inte att bli mindre utan nu är ni flera som kan göra roliga saker tillsammans.

Jag lät mitt bonusbarn vara med och byta blöjor m.m Sommaren innan barnet kom, låg vi mycket i sängen eller soffan och bara pratade om det nya syskonet.Jag passade på att göra mycket roligt med henne som skulle vara svårt första tiden efter det att babyn kommit.

Då vi fick vårat tredje gemensamma barn, hennes femte syskon, Sa vi det bara vi middagsbordet och hon tittade på oss och gjorde gesten "jag kräks" sen sa hon: jag vill inte ha fler syskon.

Våran minsta avgudar sin största storasyster och blir sååå glad då hon kommer och storasyster är förlorad. Hon erkäner det inte men vi ser hur mycket hon älskar sin lillasyster.

Lång text detta. Vad jag ville säga är att förbereder du dem bra tror jag att då babyn kommer blir det inga problem.

Svar på tråden Hur berätta för styvbarnen att de ska få syskon