• Extra mamman

egypten?

Någon som varit i egypten. Bra dåliga erfarenheter? mm mm. vill gärna ha lite tips.

• Svar på tråden egypten?
  • tinanilsson

Jag har varit där 5 ggr. Bara älskar det landet. Kan varmt rekommendera Kairo och Hurgarda. Finns det någon finare plats på denna planet????

• Moster S

Har tyvärr inte varit där själv, men har hört att "många" får problem med magen där. Så åker man med barn få rman kanske vara beredd på det...

• 1982

Var där i februari. Vi bodde på All Inklusive-hotell och det rekomenderar jag verkligen!! Skulle åka in till stan en sväng o bad taxin hämta oss efter 1 timme. Efter 20 minuter gick vi o ställde oss o väntade på taxin igen! Det gick ju inte o röra sig, man fick inte vara ifred någonstans!! Annrs var det jätte härligt.

• Extra mamman

Vilket resebolag har nu åkt igenom?

• tinanilsson

Har åkt med 5 olika, ingen större skillnad tycker jag.

• snysop

Jag gillar inte Hurghada. Tycker inte heller att det är särskilt vackert (förutom under ytan)... Detta är enda gången jag på semestern har längtat hem efter bara 3 dagar! Anledningen till att _jag_ inte gillar det:

* Försäljarna är otrevliga, även om man ler och säger "No thank you". Det är inte alls som på Bali där de också är påträngande, men där ler de och försöker charma en till att köpa. Här är det snarare att de trycker upp urfula grejer i ansiktet på en på ett hotfullt sätt. På Kairos marknad fick min man agera body guard åt mig för att jag inte skulle bli nedtrampad av alla försäljare som hoppade på mig.

* Maten är urdålig, eller så råkade vi hamna på bara dåliga restauranger under hela vår vecka. Totalt smaklös och inte alls som man trott att det skulle vara.

* Man bör akta sig för att svälja poolvatten. En kille på flyget hem hade svalt lite poolvatten i början av deras vecka och han hade legat utslagen resten av veckan.

* Dessutom så måste man sköta hygienen till 200%! Ta med den där antibakteriella tvålen som finns att köpa på apotek och tvätta händerna innan ni äter osv.

* Tag turistvaccinet som finns mot turistmagsjuka... Hjälpte mig såpass att jag "bara" mådde illa hela tiden, hade så att det "stod" i halsen på mig och inte kunde äta ordentligt. Om jag inte tagit den så hade jag säkert kastat upp hela tiden och varit utslagen - trots att vi var väldigt försiktiga med allt.

MEN jag har hört att folk tycker att det är underbart där, så visst är det olika... tyvärr har jag hört fler som tycker att det är hemskt... Men jag ångrar inte resan, det var värt att få se landet någorlunda, att få se pyramiderna, sfinxen och Kairo. Men jag kommer aldrig åka tillbaka igen, förutom på en ren dykresa (och då kanske jag tar med mig konservmat... )

Så om jag hade varit du, så hade jag åkt. Nu när du har fått höra mina dåliga erfarenheter så kanske dina förväntningar sjunkt lite och då kommer du få ut mkt mer av din resa. Vi hade iofs fått höra lite dåliga saker om Egypten, men inte alls så som vi sedan uppfattade det. Hade vi fått höra det som jag berättat nu så kanske vi hade tyckt att det hade varit kanon... vem vet? Värt att åka dit är det ändå... just för kulturminnena.

• Extra mamman

ha ha.... ja inte skrämmer det mig. bra glad att få veta lite neg oxå! Tar med hela apoteket! :)

• snysop

Den där tvållösningen är kanonbra, men jag minns inte vad den heter... *argh* Får kolla hemma!

• Extra mamman

säkert sån smörja jag har på jobbet.. antibac.. genomskinlig gegga som går in i händerna som hudkräm? Den är super!!! (även när man torkat folk i rumpan) hi hi

• snysop

DAX någonting, men nu hittar jag den inte på apotekets hemsida. Typiskt!

Svar på tråden egypten?