• Extra mamman

egypten?

Någon som varit i egypten. Bra dåliga erfarenheter? mm mm. vill gärna ha lite tips.

• Svar på tråden egypten?
  • Extra mamman

vit me orangeröd text?

• snysop

Nu är jag hemma.... DAX algogel 70, heter den.

Tips nummer två, mot magsjuka så kan man käka koltabletter. Fungerar faktiskt bra! Då kolen "neutraliserar bakterierna" (eller något sånt). Vet dock inte vart man kan köpa det i Sverige...

• snysop

Hejochhå....

DAX AlcoGel 70, inte algo...

• mystify1980

Kom hem från Egypten förra torsdag och tyckte mycket om det skulle vilja åka tillbaka.

Bodde första natten i Kairo sen åkte vi till egyptiska museet och pyramiderna första dagen det var jätte kul sen åkte 7 timmar till Hurghada med buss som tur var bussen.

I Hurghada var det inte så jätte mycket att se det var inte så fint själva stan. Åkte en dag på snorklingstur det var häftigt och en dag till Luxor som man borde inte missa.

Jag kan rekommendera att man smörjer in sig ordentligt med solkräm, missade det första dagen och brände sönder nacken och ryggen. Fick ingen magsjuka mådde bra hela tiden. Det som var jobbigt med Egypten är alla försäljare det var jobbigt i längden.

• Extra mamman

Nu har jag bokat resan till Egypten . Åker den 10 augusti och blir borta 14 dagar. Blev Hurghada med en 2 dagars tur till kairo. Resten av utflyktena kunde man boka på sället.
    Hur var det med pengar. Vilken valuta ska man ha? VAd är billigt och värt att köpa!
    Bombadera mig med tips!!!! :)
    Kramar

• snysop

Dollar rekomenderar de och det hade vi. Växla till er 500sek till Egyptisk valuta så ni har något att börja med och slipper växla på flygplatsen eller första bästa ställe. Hare så kul!!

• Älskarlivet

Min kompis var där för inte så länge sen... Dom måste ha gillat det för dom har beställt sin bröllopsresa dit, 2 veckor...

• Extra mamman

hur mycket växlade ni in före resan och till vad? Har hört att man inte får föra ut Egyptiska pund från landet... är det sant?

• Nygge

Hej!

Har också varit i Egypten, Hurghada förra julen. Det var tyvärr inte så varmt då, men nu är det nog perfekt.

Angående pengar hade vi det mesta i dollar (eller möjligtvis euro) tror jag. Om jag minns rätt fick man inte växla till sig särskilt mycket egyptisk valuta i Sverige och inte heller föra ut den ur landet (vi handlade en del på flygplatsen på hemvägen ).

Eftersom vi bara stannade en vecka var Kairo en lite för lång åktur för oss. Men istället tog vi en bussresa till Luxor och Konungarnas dal och det passade jättebra.

För den som gillar att dyka är Hurghada tydligen en riktigt paradis; vi testade dock inte det.

Håller med Snysop om att försäljarna var hemska, riktigt otrevliga faktiskt.

Det tråkigaste för oss var nog att vi inte alls mådde särskilt bra i magen. Min sambo blev dålig redan dagen efter vi kommit, men kunde delta i de flesta aktivitetet om det fanns en toalett till hands. Jag blev dålig efter ca en halv vecka, men då blev jag också så pass sjuk (feber, illamående, diarré och kräkningar) att jag knappt rörde mig från hotellrummet.

Jag rekommenderar starkt att ni äter antibiotika i förebyggande syfte. Vi rekommenderades det av vår reseledare, men här i Sverige är man ju lite rädd att äta antibiotika i onödan. Ercéfuryl med aktiv substans nifuroxazide kunde man köpa på alla små apotek och det hjälpte oss ganska bra.

Ta däremot inte de diarréstoppande medlen från svenska apotek (tycker jag). Både sambon och jag blev mycket sämre efter att vi tagit dem. Det var liksom bättre att låta bakterierna komma ut

Med tanke på hur vi mådde skulle jag nog inte välja att åka dit igen, men jag har hört många som varit mycket nöjda med sina resor och det är verkligen ett väldigt vackert land och landets historia är ju helt fantastisk.

Hoppas ni får en jättebra resa!

• Jenny N

Vi var i Egypten i november-december förra året och kommer absolut åka tillbaka. Vi åt jättebra, billigt att leva, har aldrig shoppat som jag gjorde där vi hade turen att åka med några goda vänner och han har släkt i Hurghada så vi fick guidade turer till massa shoppingställen och resturanger. Dock stämmer det att många blir magsjuka, våra vänner låg sjuka några dagar, sen fick de spruta av doktorn och blev snabbt bra igen.

• Meli

Bara posiiva erfarenheter. Servicen på hotellen är super, i varje fall de finare hotellen. vattnet är fint. Pyramiderna var en otrolig upplevelse. Nej, som sagt, bara postiva erfarenheter.

Det enda vara att alla föräljare LURAS....taxichaufförerna med. Lär dig säga nej på arabiska, LA, kan man pyttelite arabiska, så respekteras man bättre, och blir mindre lurad

• snysop

Uttalas "LA" på något annat sätt än just LA? Vi använde det hela tiden, men ingen verkade fatta vad vi menade för de var runt oss hela tiden och reagerade inte alls när vi sade ett ord på deras språk.

• Meli

det uttalas som det låter, men kort a...

KOnstigt, vi fick saker billigare när vi sa hur många vi ville ha på arabiska, de slutade försöka fösa in oss i baasarer när vi sa nej på arabiska....de kanske har lärt sig

• ymmmi

La du menar nej, man säger la ah
    Man får föra ut pengar från egpten.
    det bästa är att kanske växla in 300 svenska först i sverige till egyptiska pund LE och sen när man kommer ner så växlar man in sina svenska pengar där nere. Mycket bättre kurs. Nej man behöver inte växla till dollar.
    det är bara att ni frågar på ifall ni vill veta något. Min man kommer från egpten och jag har även bott i hurghada...

• ymmmi

vad som är värt att köpa är nog handdukar det är bra kvalite på dom och biliga. Annars så är det mest turist saker som man kan köpa i hurghada.
    Även barn kläder är biligt att köpa där nere.
    Försäljarnma är väldigt jobbiga. Men bry er inte om dom.

Solen är väldigt start fast att man inte tror det.. Så använd solkräm..
    Vissa hotell får man inte köpa med sig mat eller vatten utifrån och ta med sig in till hotellet.
    Så göm det i vaskor ifall ni vill ta med er något in.
    Du har två taxfree butiker inne i hurghada.
    En som är mycket störe, så ni kan handla alcohol där ifall ni vill. Mycket biligare.
    Cigg handlar ni inte på taxfree på planet. Utan det handlar ni där nere mycket biligare.
    Kostar ca 50 Le för en limpa..
    En ca 56 kronor...

Svar på tråden egypten?