• Momsie

Behöver råd snarast om tandféen!!! : )

Jag har hamnat i en prekär situation, som den lille killen i McDonaldsreklamen uttrycker sig, eftersom min dotter tidigare avkrävt mig ett löft som jag nu inte vet om jag förväntas uppfylla eller bryta???

Hon tappade, Ä N T L I G E N sin första tand nu ikväll, bara några dagar innan sin 6-årsdag, en tand som varit lös sen i MAJ och som den sista tiden hängt på en mkt skör tråd...plöstligt spottade hon bara ut den och log efter den största förvåningen lagt sig, ett stoooort glugg-leende mot mig : )

Nu till min fråga, hon har klistat tanden på en lapp och lagt den under kudden och eftersom hon även är sjuk och redan hunnit vakna flera ggr samt stökat runt i sängen och vänt på kudden och haft sig, så är den väl puts väck redan...men hur gör jag nu?!??

Lägger jag dit en guldtia och håller god min (vilket jag är uuurdålig på!!) eller följer jag hennes önskning att kolla om tandféen verkligen finns och lägger en tia på nattygsbordet istället??

Please???

• Svar på tråden Behöver råd snarast om tandféen!!! : )
  • xenaa

Du kan säga att tandfen inte ville störa henne eftersom hon var sjuk så du fick pengarna och du ger dom till henne på morgonen.

Men personligen tror jag itne på att LÅTA dem tro att de finns en tandfe lite OT sorry.

men så kan du göra iaf

♥Leo 07-06-22 ♥
  • Momsie

Inte OT alls, det är ju det jag har problem med också, jag vill inte med flit lura i henne något som inte är sant, jag har aldrig påstått att jultomten finns och jag har svårt för begreppet "barnatro", men folk jag pratar med verkar tycka att det inte finns ngt alternativ, ALLA"ljuger" för sina barn?!

xenaa skrev 2007-11-20 00:13:48 följande:
    Du kan säga att tandfen inte ville störa henne eftersom hon var sjuk så du fick pengarna och du ger dom till henne på morgonen.Men personligen tror jag itne på att LÅTA dem tro att de finns en tandfe lite OT sorry.men så kan du göra iaf
  • xenaa

Ok jag skulle inte låta henne tro att de fanns en tant som kommer på natten när hon sover och lämnar pengar och tar hennes tand. Lite läskigt när man tänker på det.
    Skulle säga som det var att du ger henne en guldmynt fför tanden bara. är de inte bättre än att en tant flyger in i natten och lämnar den?

♥Leo 07-06-22 ♥
  • skvimpen

Hon får en tia för varje tappad tand helt enkelt-så hade jag det och jag var glad för det! Man måste inte tro på allt men kan ha traditioner iaf!

• sakoline

Tandfén kan väl lägga den på hennes plats vid köksbordet?

• Momsie

Du har rätt, traditioner behöver inte innebära skrock och skrönor, tack för era svar, jag trodde jag skulle få höra tvärtom men det är ju precis det som känns rätt : )

Däremot känns det inte rätt att jag måste låna tian ur hennes spargris för ve och fasa, jag hade ingen tia i plånboken!!!
    Från och med nu ska jag har en hög med tior hemma för framtida tappade tänder!!! ; )

skvimpen skrev 2007-11-20 00:18:59 följande:
    Hon får en tia för varje tappad tand helt enkelt-så hade jag det och jag var glad för det! Man måste inte tro på allt men kan ha traditioner iaf!
  • Bessi

min mamma sa åt mig att lägga tanden i ett vattenglas i kylen så skulle den bli en tia dan efter....
    fast det förstördes när jag kom ner en kväll o va lite törstig o kom på henne:P

• Momsie

Haha, ja jag var livrädd nyss att blir påkommen när jag stod och petade fram en tia ur hennes spargris som jag SJÄLKKLART ska lägga tillbaka!!

Bessi skrev 2007-11-20 00:49:48 följande:
    min mamma sa åt mig att lägga tanden i ett vattenglas i kylen så skulle den bli en tia dan efter....fast det förstördes när jag kom ner en kväll o va lite törstig o kom på henne:P
  • mickii

du kunde låtit henne lägga tanden i ett glas brevid bordet,och sagt att tandfén kommer på natten och lägger en guld tia där.
    det gjorde alltid mina föräldrar när jag var i din dotters ålder,och jag gick på det varje gång :)

• Momsie

För at förtdliga min snurriga TS, hon har alltså fått mig lova att jag INTE ska nyta ut tanden efterom hon vill kolla om tandféen verkligen finns, så om jag gör det har jag förstört hennes experiment...

Men jag har sett hur hon sneglat halvt förvirrat iofs när hon vaknat till nu flera ggr av feber och annat, hon har även försökt vicka på den nu försvunna tanden ; )
    Någonstans så kanske hon iaf hoppas på att hon féen finns???

Svar på tråden Behöver råd snarast om tandféen!!! : )