• Momsie

Behöver råd snarast om tandféen!!! : )

Jag har hamnat i en prekär situation, som den lille killen i McDonaldsreklamen uttrycker sig, eftersom min dotter tidigare avkrävt mig ett löft som jag nu inte vet om jag förväntas uppfylla eller bryta???

Hon tappade, Ä N T L I G E N sin första tand nu ikväll, bara några dagar innan sin 6-årsdag, en tand som varit lös sen i MAJ och som den sista tiden hängt på en mkt skör tråd...plöstligt spottade hon bara ut den och log efter den största förvåningen lagt sig, ett stoooort glugg-leende mot mig : )

Nu till min fråga, hon har klistat tanden på en lapp och lagt den under kudden och eftersom hon även är sjuk och redan hunnit vakna flera ggr samt stökat runt i sängen och vänt på kudden och haft sig, så är den väl puts väck redan...men hur gör jag nu?!??

Lägger jag dit en guldtia och håller god min (vilket jag är uuurdålig på!!) eller följer jag hennes önskning att kolla om tandféen verkligen finns och lägger en tia på nattygsbordet istället??

Please???

• Svar på tråden Behöver råd snarast om tandféen!!! : )
  • laven

På kvällen när min dotter tappat sin första tand fick vi veta att man kunde skriva ett brev till tandfén och be om ett kort på henne. Det hade tydligen en kompis gjort och belönats med ett fint kort på tandfén.....

Dottern skrev sitt brev, och hör och häpna..... det låg faktiskt ett kort under kudden på morgonen. (Google kan vara fantastiskt.....)

• Boothwalker

Varför tror hon på tandfen om du inte sagt att hon finns? Svår situation du har... Du kan ju byta ut tanden mot tian och inte säga nåt om det alls. Alltså låta henne tro vad du vill utan att uppmuntra det eller "nermuntra"

Momsie skrev 2007-11-20 00:59:38 följande:
    För at förtdliga min snurriga TS, hon har alltså fått mig lova att jag INTE ska nyta ut tanden efterom hon vill kolla om tandféen verkligen finns, så om jag gör det har jag förstört hennes experiment...Men jag har sett hur hon sneglat halvt förvirrat iofs när hon vaknat till nu flera ggr av feber och annat, hon har även försökt vicka på den nu försvunna tanden ; )Någonstans så kanske hon iaf hoppas på att hon féen finns???
    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening.
  • IngGa

OF, jag vet förlåt! Men vilka roliga och faktiskt intressanta disskussione man kan hitta här. Vissa som man nog aldrig kommer att fundera på tills man sitter i situationen själv.

• Beckiz86

Den tandfen som kom till mig när jag var liten, la in en present i köksskåpet och sen smällde igen skåpsluckan =) Så ska jag ordna åt min son när det är dags för tandfen att komma ;)

• Momsie

Därför att det vimlar av andra vuxna i ett barns liv, får man fråga om du själv varit i liknade situation ännu? : )

Hennes tand har som sagt varit lös sen i Maj och hur många som sagt att hon måste lägga tanden under kudden eller i ett glas för just tandféen skull, ja det går inte att räkna.

Hennes kompisar som är födda tidigare på året har ju många blivit "lurade" och påstår därför på fullt allvar att tandféen finns, för det VET dom.

Samma sak med tomten, det finns så mkt vuxna som häver ur sig det ena oc det andra, för att inte nämna hennes amerikanske pappa och hans släkt...

Boothwalker skrev 2007-11-20 01:08:49 följande:
    Varför tror hon på tandfen om du inte sagt att hon finns? Svår situation du har... Du kan ju byta ut tanden mot tian och inte säga nåt om det alls. Alltså låta henne tro vad du vill utan att uppmuntra det eller "nermuntra"
  • 1977Maria Therese

Men visst ska man lägga sedlar under kudden o kronor i vatten glaset....beroende vart hon lagt tanden...Klart man ska luras lite:))))

• Beckiz86

Sen förstår jag inte varför det skulle vara få hemskt att låta barnen tro att det finns en tandfe´ ? Dom ser det ju som en kul grej och bra minnessak när dom blir äldre och förstår att det var på skämt. Har aldrig hört talas om någon som "fart illa" för att deras föräldrar använde sig av "tandfén". Herregud.

• Momsie

Ja, man bli ju inte klokare än vad man gör sig ; )
    Nu har jag iaf lagt en tia under ett glas på nattygsbordet mest bara för att hon ju kommer att vakna och dricka vatten eftersom hon har feber...

Mitt problem är att hon alltid varit vetgirig och avkrävt mig förklaringar, hon är t.ex. ateist eftersom hon har flugit ofta och VET att Gud inte finns...själv tror jag på något så det är inte mig hon får allt i från i fall ngn tror det : )

Jag har problem med att lura barn mycket för att jag själv kände mig väldigt dum när jag insåg att mina föräldrar fört mig bakom ljuset, men jag hade problem att lita på dom överhuvudtaget så det kanske var därför det blec så traumatiskt...nä, jag tror det slutar med datt jag försöker lägga tian under kudden och sen blir jag väl avslöjad när hon frågar mig i morgon om det är jag eller tandféen... : )

Återkommer med rapport i morgon för ev. intresserade, kanske för framtida bruk iaf : )

• gormisen
    När jag var liten kom jag och min bästis på den briljanta idén att tjäna pengar på tänder och Tandfén.... Vi skar till en grapefruktkärna till vad vi tyckte såg ut som en tand. Dagen där på förväntade i oss en dollar (bodde i USA). Döm av vår förvåning när det låg en grapefrukt jämte sängen istället!!!
    Det är klart att hon ska få en peng för sin tand. Lycka till med smygandet!!
  • Momsie

Herregud?? Oj då, ja som jag skriver ovan så tog jag själv väldigt illa upp men det kan ju ha berott på annat, men det färgar ju självklart mig.

Min dotter kräver ärliga svar, hon är väldigt försigkommen och var redan vid 4 års ålder väldigt intresserad av astronomi och politik för att nämna 2 vitt skilda intressen...kände du henne skulle du inte uttrycka dig så otrevligt, trist att man inte kan få be om råd utan att bli dömd...tråkig avslutning på en hitills trevlig tråd : (

Beckiz86 skrev 2007-11-20 01:24:57 följande:
    Sen förstår jag inte varför det skulle vara få hemskt att låta barnen tro att det finns en tandfe´ ? Dom ser det ju som en kul grej och bra minnessak när dom blir äldre och förstår att det var på skämt. Har aldrig hört talas om någon som "fart illa" för att deras föräldrar använde sig av "tandfén". Herregud.
  • Momsie

Hahahaha, tack för den historien, känns som ett mkt bättre avslut än det jag läste nyss!!! : )

gormisen skrev 2007-11-20 01:30:58 följande:
    När jag var liten kom jag och min bästis på den briljanta idén att tjäna pengar på tänder och Tandfén.... Vi skar till en grapefruktkärna till vad vi tyckte såg ut som en tand. Dagen där på förväntade i oss en dollar (bodde i USA). Döm av vår förvåning när det låg en grapefrukt jämte sängen istället!!! Det är klart att hon ska få en peng för sin tand. Lycka till med smygandet!!
  • Hemmafru

När jag var lite så fick jag lägga tänderna i ett glas med vatten på köksbänken för att de skulle förvandlas till pengar på morgonen, det var enkronor jag fick och tyckte att det var roligare att få många kronor som man fick räkna än en tia. De sa aldrig något om en tandfe utan bara att de blev till pengar om jag hade vart snäll på kvällen och varje gång blev de pengar.

• Mysluvan

Vi har ingen tandfee här men väl en "tandtupp" han lägger pengen i ett glas med vatten som står i fönstret.
    Jag tror inte barn egentligen tror på de där påhitten men det är en mysig grej.

Ang att tjäna pengar på tänderna så hitta jag och min syster farmors löständer i ett glas med vatten när vi var små, min syster hade precis tjänat en femma från tandtuppen och fick väldans stora ögon och sa till mej att - jösses farmor kommer bli rik!!

Är det värt att rätta stavfel? Eller förstår du ändå..
  • Boothwalker

Nej jag har inte varit i din situation. =) Men jag har tappat många tänder och aldrig trott på tandfen. Men jag förstår hur det kommer sig att hon tror på den och det var det jag misstänkte. var väl lite nyfiken på om det var nån speciell anledning. =) Men man vill inte att barnen ska tro på det men man vill ju inte heller krossa det de tror på... Lycka till i alla fall.

Momsie skrev 2007-11-20 01:22:49 följande:
    Därför att det vimlar av andra vuxna i ett barns liv, får man fråga om du själv varit i liknade situation ännu? : )Hennes tand har som sagt varit lös sen i Maj och hur många som sagt att hon måste lägga tanden under kudden eller i ett glas för just tandféen skull, ja det går inte att räkna.Hennes kompisar som är födda tidigare på året har ju många blivit "lurade" och påstår därför på fullt allvar att tandféen finns, för det VET dom.Samma sak med tomten, det finns så mkt vuxna som häver ur sig det ena oc det andra, för att inte nämna hennes amerikanske pappa och hans släkt...
    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening.
  • Mysluvan

Nu svara jag ju inte på din fråga egentligen.
    Men jag skulle nog lurat henne och lagt tian under kudden, hon önskar nog att tandfen finns men jag tror inte hon tror på det egentligen.

Är det värt att rätta stavfel? Eller förstår du ändå..
  • Boothwalker

Tycker det verkar vara ett bra sätt. Frågar hon är du ärlig och frågar hon inte får hon tro som du vill. Det är en sak att låta nån tro på nåt och en annan att ljuga på en fråga. Iallafall jag är nyfiken på hur det går =)

Momsie skrev 2007-11-20 01:29:05 följande:
    Ja, man bli ju inte klokare än vad man gör sig ; ) Nu har jag iaf lagt en tia under ett glas på nattygsbordet mest bara för att hon ju kommer att vakna och dricka vatten eftersom hon har feber...Mitt problem är att hon alltid varit vetgirig och avkrävt mig förklaringar, hon är t.ex. ateist eftersom hon har flugit ofta och VET att Gud inte finns...själv tror jag på något så det är inte mig hon får allt i från i fall ngn tror det : )Jag har problem med att lura barn mycket för att jag själv kände mig väldigt dum när jag insåg att mina föräldrar fört mig bakom ljuset, men jag hade problem att lita på dom överhuvudtaget så det kanske var därför det blec så traumatiskt...nä, jag tror det slutar med datt jag försöker lägga tian under kudden och sen blir jag väl avslöjad när hon frågar mig i morgon om det är jag eller tandféen... : )Återkommer med rapport i morgon för ev. intresserade, kanske för framtida bruk iaf : )
  • Beckiz86
    Momsie skrev 2007-11-20 01:33:03 följande:
    Herregud?? Oj då, ja som jag skriver ovan så tog jag själv väldigt illa upp men det kan ju ha berott på annat, men det färgar ju självklart mig.Min dotter kräver ärliga svar, hon är väldigt försigkommen och var redan vid 4 års ålder väldigt intresserad av astronomi och politik för att nämna 2 vitt skilda intressen...kände du henne skulle du inte uttrycka dig så otrevligt, trist att man inte kan få be om råd utan att bli dömd...tråkig avslutning på en hitills trevlig tråd : (
    Du måste ju förstå själv att det inte var dig jag menade =)
  • Momsie

Update : )
    Hon vaknade cirkus 70 ggr under natten...hon har en märklig hosta som bara består i ett kort "skall" och så har hon svårt att harkla sig?? Men hon har aldrig haft krupp eller svårt att andas så även om hostan är skällig måste det vara ngt annat...i natt trodde jag hon hade lunginflammation, har hon samma temp i morgon blir det besök hos farbror doktorn...eller tant förresten ; )

Hur som haver, hon sneglade mot nattygsbordet några ggr och försökte titta under kudden...men hon var för snurrig och trött så i morse tittade hon på vattenglaset och när hon lyfte det såg hon tiokronan och log ett gluggleende : )
    Sen kollade hon under kudden och där låg ju tanden som jag kanske borde ha tagit bort, men det gick ju inte när hon sov...och så tittade hon på mig och sa:
    -Erkänn nu, det var du eller hur??

Hon tittade så uppfodrande på mig och jag försökte slingra mig lite men hon slog bara fast:
    -Det finns ingen tandfé, jag VET det, helt säkert, det är ju löjligt.

Så var det med det, så nu vet jag inte om jag ska hitta på ngt annat nästa gång bara för att skoja lite med henne ; )

Tack för alla svar och råd!! : )

Boothwalker skrev 2007-11-20 01:54:44 följande:
    Tycker det verkar vara ett bra sätt. Frågar hon är du ärlig och frågar hon inte får hon tro som du vill. Det är en sak att låta nån tro på nåt och en annan att ljuga på en fråga. Iallafall jag är nyfiken på hur det går =)
  • Boothwalker

Det blev ju bra då i alla fall =) Jag gillade verkligen att lägga tanden i ett glas och så var det en femma där när man vaknade. Lite mystiskt och magiskt fast man hela tiden visste att det var mamma som lagt pengen där...

Momsie skrev 2007-11-20 18:44:53 följande:
    Update : )Hon vaknade cirkus 70 ggr under natten...hon har en märklig hosta som bara består i ett kort "skall" och så har hon svårt att harkla sig?? Men hon har aldrig haft krupp eller svårt att andas så även om hostan är skällig måste det vara ngt annat...i natt trodde jag hon hade lunginflammation, har hon samma temp i morgon blir det besök hos farbror doktorn...eller tant förresten ; )Hur som haver, hon sneglade mot nattygsbordet några ggr och försökte titta under kudden...men hon var för snurrig och trött så i morse tittade hon på vattenglaset och när hon lyfte det såg hon tiokronan och log ett gluggleende : )Sen kollade hon under kudden och där låg ju tanden som jag kanske borde ha tagit bort, men det gick ju inte när hon sov...och så tittade hon på mig och sa:-Erkänn nu, det var du eller hur??Hon tittade så uppfodrande på mig och jag försökte slingra mig lite men hon slog bara fast et finns ingen tandfé, jag VET det, helt säkert, det är ju löjligt.Så var det med det, så nu vet jag inte om jag ska hitta på ngt annat nästa gång bara för att skoja lite med henne ; )Tack för alla svar och råd!! : )
Svar på tråden Behöver råd snarast om tandféen!!! : )