• ilenna

Aurora

Vilken hjälp från man egentligen från aurora-gruppen?

Jag gick på det för 6 år sedan med yngsta barnet.
    Jag fick tre besök och fick träffa tre olika barnmorskor (en ny varje gång. Fick berätta samma saker alla tre gångerna...

Sedan på förlossningen så visade det sig att ingen hade läst mina papper från aurora eller mitt förlossningsbrev och barnmorskan på MVC hade inte skrivit så utförligt för hon litade på att aurora skulle skriva...

Jag var ändå inne på förlossningen i ett dygn pga att vattnet gick och jag vägrade åka hem. Den första förlossningen gick mycket fort när värkarna satte in och jag hade 4 mil till sjukhuset. Det visade sig att det blev precis likadant med tvåan, och ännu en skräckupplevelse som kanske kunde blivit mindre om de läst och trott på mig.

Nu vill min nya Bm skicka mig till aurora igen.

Det känns meningslöst om det ska bli som förra gången.

Vilken hjälp ska man egentligen förvänta sig därifrån?

• Svar på tråden Aurora
  • ilenna

Min sambo har sagt att han ska ta ansvar för att de läser mitt brev/fl-plan, de ska inte komma undan

Jag frågade min bm om igångssättning men hon tyckte inte att det var något som hon ville rekommendera.

• ilenna

Enligt henne så är det bara för de som går länge alltså går över tiden för BF. Jag tror inte hon riktigt förstår hur fort det går när det verkligen är dags.
    Jag har jätteskräck inför ännu en snabb förlossning, men överallt får man bara höra att alla tycker att det är positivt att det går snabbt! Det ska jag bara vara glad för ungefär...

• ilenna

Jag ska fråga mer om det nästa gång.

Hon frågar vad jag är rädd för. Allt! Det verkar inte som det är ok att vara rädd och vänta sitt tredje barn, då ska man känna sin kropp tillräckligt. "de kommer känna igen allt när det händer och då blir du lugn" sa hon sist.
    Jag hade så snabba förlossningar så jag var så väck att jag inte minns ett smack, bara paniken! Men jooo då, min kropp kommer ihåg! Ja, det värsta är nog att den tyvärr gör det...

• ilenna

Jag undrar också. När jag gick där sist så verkade de inte ha någon arbetsplan utan de bara lyssnade. Tror jag fick låna ett kassettband med avslappningsövningar som gjorde mig helstressad istället...
    I mitt fall blir det bara ännu värre om någon bara sitter tyst och lyssnar på mig, då kommer ännu mer oroliga tankar upp i huvudet på mig - jag behöver konkreta råd.
    Det är lite så emd min BM, hon bara lyssnar. Om jag hade varit förstagångsmamma så hade det kanske varit lättare att avfärda mig men nu har jag haft två identiskt lika förlossningar så nu är det svårare att få mig att tro att det inte ska bli så igen.

• ilenna

Men handlar det bara om ett ev snitt?

Jag vill verkligen inte snittas om jag inte måste av olika orsaker. Det känns nästan ännu mer skrämmande för mig.
    Om det bara är vag förlossning/snitt som man ska ta upp så är det ingen idé för mig att gå på aurora.

• ilenna

Jag får inte riktigt kläm på vad de är till för.
    Känns lite meningslöst att ta ledigt från jobbet och lägga ner en massa tid på samtal hos dem om det inte ger något.
    Ofta känns det som om man bara får en bra förlossning om personalen gillar en. Men om man kommer in och redan är mitt i förlossningen och knappt har koll på något så verkar det kört, då får man ta vad man får - så har det varit mina två tidigare.

• ilenna

LabLover

Det är samma för mig, jag är också rädd för personalen och för att de inte ska bry sig om mig. Tycker att det har kännts så ensamt när jag fött mina äldre barn, ingen som har funnits där för mig utom när de måste. Ingen som har pratat eller lugnat mig och det hade jag ändå skrivit särskilt och bett om innan sista förlossningen. Ändå var det ingen som ens hade tid att se att jag var livrädd eller lyssna på mig.

• ilenna

När började ni gå hos aurora?

Jag har 10 v kvar till BF.
    Nästa BM-tid är om 2 veckor, och då skulle hon ev skicka remiss till aurora. Sedan tar det väl en evighet innan man får komma dit... det är ju jul och alla helger. Och efter det är det ju bara en månad kvar till BF.

• ilenna

Jag försökte ringa henne igår men det var inte hon som hade telefontiden på MVC och tydligen får man ta allt på kontrollerna. Den Bm som svarade hade knappt tid att prata med mig så de har det väl hektiskt. 2 timmars tel tid varje dag och ringer man inte direkt kl 8 finns det inte en chans att komma fram och prata med någon (man lämnar tel nr och så ringer de upp). Det finns ingen mejladress heller. Jag var inne på sjukhusets sida och läste om aurora men de har inget direkt nr.

Kan man ringa förlossningen och be dem kontakta aurora?

• ilenna

Jag borde kanske inte skriva detta men mina båda äldsta barn är födda på Borås sjukhus och det var där jag gick på aurora...
    Det var där jag ahde mina skräckupplevelser och efetrsom jag fött två barn så vet jag ju att upplevelserna jag är rädd för är sanna och har hänt mig. En bm kan inte förklara bort det och jag vet hur det är att ha konstanta värkar utan avbrott och inte få ens lustgas.
    Jag vill inte vara med om det igen, är livrädd.

Hoppas du får en positiv förlossning, men propsa på att de verkligen läser dina papper!

Svar på tråden Aurora