• ilenna

Aurora

Vilken hjälp från man egentligen från aurora-gruppen?

Jag gick på det för 6 år sedan med yngsta barnet.
    Jag fick tre besök och fick träffa tre olika barnmorskor (en ny varje gång. Fick berätta samma saker alla tre gångerna...

Sedan på förlossningen så visade det sig att ingen hade läst mina papper från aurora eller mitt förlossningsbrev och barnmorskan på MVC hade inte skrivit så utförligt för hon litade på att aurora skulle skriva...

Jag var ändå inne på förlossningen i ett dygn pga att vattnet gick och jag vägrade åka hem. Den första förlossningen gick mycket fort när värkarna satte in och jag hade 4 mil till sjukhuset. Det visade sig att det blev precis likadant med tvåan, och ännu en skräckupplevelse som kanske kunde blivit mindre om de läst och trott på mig.

Nu vill min nya Bm skicka mig till aurora igen.

Det känns meningslöst om det ska bli som förra gången.

Vilken hjälp ska man egentligen förvänta sig därifrån?

• Svar på tråden Aurora
  • Me o Mike

Va jobbigt det låter!!! Jag ska själv dit senare och prata om snitt och är nervös.. Jag vet ej hur dom är eller vad dom gör!?

• Kattöga

Det är nog olika hur man upplever hjälpen, tror mycket beror på personkemin.
    Jag har träffat en Aurora-BM 2 ggr den här graviditeten, och tycker inte att det hjälpte så mycket alls - hon fattade inte vad jag pratade om.
    På en del Auroramottagningar/KK finns det kuratorer/psykologer också, det kan vara värt att be att få en remiss till dem för att se om de funkar bättre.

Förra gången på FL läste man inte min FL-plan heller, så jag har noll förtroende för att de läser FL-planer. Den här gången ska jag ta med mig en FL-plan att lämna till BM, och en kopia som jag behåller hos mig på förlossningsrummet - och jag har tänkt gå igenom den med varenda person som kommer in i vårt rum!

Du kanske kan diskutera igångsättning som ett alternativ, om du är rädd att det ska gå för fort när förlossningen drar igång?

• ilenna

Min sambo har sagt att han ska ta ansvar för att de läser mitt brev/fl-plan, de ska inte komma undan

Jag frågade min bm om igångssättning men hon tyckte inte att det var något som hon ville rekommendera.

• Kattöga
    ilenna skrev 2007-11-20 13:29:12 följande:
    Jag frågade min bm om igångssättning men hon tyckte inte att det var något som hon ville rekommendera.
    Vad var det din BM inte gillade ang. igångsättning?

Jag funderar själv på igångsättning för jag har haft två supersnabba förlossningar och blev väldigt rädd och chockad - och fick inget stöd av personalen, för de var inte ens på rummet utom de sista 8 minutrarna - då var det så dags. Skulle kännas bra att ha det stödet mer eller mindre garanterat i och med en igångsättning, tänker jag.
  • ilenna

Enligt henne så är det bara för de som går länge alltså går över tiden för BF. Jag tror inte hon riktigt förstår hur fort det går när det verkligen är dags.
    Jag har jätteskräck inför ännu en snabb förlossning, men överallt får man bara höra att alla tycker att det är positivt att det går snabbt! Det ska jag bara vara glad för ungefär...

• Kattöga

Det stämmer inte alls att igångsättning bara är för de som går över tiden, det är inte alls ovanligt att man gör så med förlossningsrädda. (Ursäkta om jag låter arg, men jag blir faktiskt f-b-d när jag hör att BM säger sådant... Låter som att hon inte tar dig på allvar.)

Det är kanske ingen tröst, precis, men om man läser i förlossningsböcker står det ofta att snabba förlossningarna är väldigt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Mamman har oftast mer ont, för de smärtlindrande hormonerna hinner inte med att bildas + att vävnaderna töjs ut så snabbt. Risken att spricka är större. Mamman kan bli chockad av att det går så fort, man hinner inte med psykiskt.

De som säger att det bara är positivt vet inte vad de talar om, så tycker jag det brukar vara...

(Oj, det blev ett argt inlägg! Behövde kanske få ur mig det där...)

• ilenna

Jag ska fråga mer om det nästa gång.

Hon frågar vad jag är rädd för. Allt! Det verkar inte som det är ok att vara rädd och vänta sitt tredje barn, då ska man känna sin kropp tillräckligt. "de kommer känna igen allt när det händer och då blir du lugn" sa hon sist.
    Jag hade så snabba förlossningar så jag var så väck att jag inte minns ett smack, bara paniken! Men jooo då, min kropp kommer ihåg! Ja, det värsta är nog att den tyvärr gör det...

• camomille
    ilenna skrev 2007-11-20 13:29:12 följande:
    åh jag blir oxå arg när jag läser detta!
    jag var oerhört rädd inför min andra förlossning och gick då på animasamtal och redan på första besöket så sa jag att jag troligtvis vill ha en igångsättning för det skulle kännas tryggare för mig osv. efter andra samtalet så sa bm att hon oxå tyckte att det lät som en bra sak för mig. hon sa att bara det är tillräckligt moget så brukar det inte va några problem. tillsammans så gjorde vi en förlossningsplan, jag skulle tex få eda innan man satte igång, ville inte ha överflödigt folk i rummet mm, mm. 
    bm påpekade att det var viktigt att jag nämnde för dem på förlossningen att läsa igenom planen och journalen (enligt henne så slarvas det med de ibland) och när jag ringde på kvällen med värkar (skulle bli igångsatt två dagar senare men det kom igång av sig själv efter en hinnsvepning) så sa bm på telefon först att det var fullt, jag bad henne då läsa min journal och då sa hon att om jag bara kunde stanna hemma 1 timme till så skulle hon ordna ett rum till oss.
    tyvärr så fick jag jobbiga komplikationer efter jag fött men om man bortser från det så fick jag en drömförlossning, jag fick allt stöd som jag behövde från dem på förlossningen, de behandlade mig som en prinsessa!
    och skulle jag bli gravid igen så skulle jag verkligen vilja ha allt stöd från anima-samtal som jag fick den här gången.
  • Kattöga
    camomille skrev 2007-11-20 19:59:33 följande:
    jag fick allt stöd som jag behövde från dem på förlossningen, de behandlade mig som en prinsessa!
    Låter underbart! Tänk om man kunde få det så den här förlossningen! (Jag ska kanske ta med mig ditt inlägg och visa personalen på FL när jag kommer in... )
  • Me o Mike

Men vad gör dom?? Vad är dom till för?? Är det för såna förstföderskor som är rädda?? Eller för alla möjliga.. Jag SKA ha snitt.. Men måste ändå tydligen träffa nån.. Vad kommer vi att göra då??

Svar på tråden Aurora