• Kattöga

Aurora

Det är nog olika hur man upplever hjälpen, tror mycket beror på personkemin.
    Jag har träffat en Aurora-BM 2 ggr den här graviditeten, och tycker inte att det hjälpte så mycket alls - hon fattade inte vad jag pratade om.
    På en del Auroramottagningar/KK finns det kuratorer/psykologer också, det kan vara värt att be att få en remiss till dem för att se om de funkar bättre.

Förra gången på FL läste man inte min FL-plan heller, så jag har noll förtroende för att de läser FL-planer. Den här gången ska jag ta med mig en FL-plan att lämna till BM, och en kopia som jag behåller hos mig på förlossningsrummet - och jag har tänkt gå igenom den med varenda person som kommer in i vårt rum!

Du kanske kan diskutera igångsättning som ett alternativ, om du är rädd att det ska gå för fort när förlossningen drar igång?

• Kattöga
    ilenna skrev 2007-11-20 13:29:12 följande:
    Jag frågade min bm om igångssättning men hon tyckte inte att det var något som hon ville rekommendera.
    Vad var det din BM inte gillade ang. igångsättning?

Jag funderar själv på igångsättning för jag har haft två supersnabba förlossningar och blev väldigt rädd och chockad - och fick inget stöd av personalen, för de var inte ens på rummet utom de sista 8 minutrarna - då var det så dags. Skulle kännas bra att ha det stödet mer eller mindre garanterat i och med en igångsättning, tänker jag.
  • Kattöga

Det stämmer inte alls att igångsättning bara är för de som går över tiden, det är inte alls ovanligt att man gör så med förlossningsrädda. (Ursäkta om jag låter arg, men jag blir faktiskt f-b-d när jag hör att BM säger sådant... Låter som att hon inte tar dig på allvar.)

Det är kanske ingen tröst, precis, men om man läser i förlossningsböcker står det ofta att snabba förlossningarna är väldigt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Mamman har oftast mer ont, för de smärtlindrande hormonerna hinner inte med att bildas + att vävnaderna töjs ut så snabbt. Risken att spricka är större. Mamman kan bli chockad av att det går så fort, man hinner inte med psykiskt.

De som säger att det bara är positivt vet inte vad de talar om, så tycker jag det brukar vara...

(Oj, det blev ett argt inlägg! Behövde kanske få ur mig det där...)

• Kattöga
    camomille skrev 2007-11-20 19:59:33 följande:
    jag fick allt stöd som jag behövde från dem på förlossningen, de behandlade mig som en prinsessa!
    Låter underbart! Tänk om man kunde få det så den här förlossningen! (Jag ska kanske ta med mig ditt inlägg och visa personalen på FL när jag kommer in... )
  • Kattöga

Klart du kan ringa till FL och be att få komma i kontakt med Aurora. Jag kontaktade chefs-BM på FL för att få komma snabbare till Aurora och förklarade precis hur illa det låg till, och hon förmedlade snabbt kontakten.

Min rädsla rör sig också om personalen, efter två förlossningar med dåligt bemötande och personal som inte var närvarande. Problemet är ju att när man kommer in akut vet man inte vilken personal man får.

Via Aurora har jag fått löfte att föda på en avdelning där man _alltid_ har personal inne på FL-rummet. Det känns rätt bra, och det löftet hade jag ju inte kunnat få utan att gå till Aurora.

Det står också i min journal som finns på sjukhuset om mina tidigare upplevelser och att jag är förlossningsrädd (avsnitt som Aurora-BM skrivit) - redan när jag ringer in till FL ska jag alltså begära att de tittar i min journal. Har varit inne på FL ett par gånger akut p.g.a. hotande förtidsbörd och fått omtänksamt bemötande när jag kommit dit. (Fast jag litar inte 100% på att det kommer att funka, eftersom jag föder så snabbt. Så det känns inte så bra.)

Ska till spec-MVC och träffa min läkare idag, och har tänkt prata igångsättning med honom. Vid en igångsättning har man ju stora möjligheter att få bra kontakt med personalen, innan paniken har satt in. Får se hur det går med läkaren, det känns nervöst...

Svar på tråden Aurora