Aurora
Hej.
Jag hade en grym förlossnings räddsla innan. Jag kunde vissa dagar få panik när jag tänkte på vad jag ska gå igenom. Min barnmorska skickade mig då till aurora gruppen på borås lasarett. Jag fick där träffa en helt underbar sköterska. Min kille var med mig på båda mina samtal och det hjälpte.
Första gången vi var där pratade vi mest om min rädsla (jag har varit livrädd för sjukhus m.m sen jag var liten) Hon förklarade hur allt gick till och vad som händer i de olika skedena i förlossningen. Vi gick även igenom smärtlindring igen fast mer grundligt.
Andra gången vi var där försökte vi hitta anledningen till varför jag är så rädd och vi lyckades väldigt bra...=)
Vi skrev sedan ett Aurora kontrakt som det heter om hur man vill bli bemött dagen det gäller och lika så att man är rädd. Vi gick runt o såg hur det såg ut och till vilka rum man hamnar. Detta gjorde att jag idag känner mig betydligt lugnare än vad jag gjort innan. Jag är fortfarande rädd men får iaf inte panik längre. Jag tycker helt klart att du ska testa, så har man iaf gjort sitt bästa och försökt för bereda sig så mycket man bara kan. För mig är inte ett snitt något alternativ då det kan bli jobbigare efteråt. Jag tror man får försöka lita på sin kropp. Kvinnor har ju ändå fött barn i alla tider utan vare sig ryggbedövningen eller lustgas och klarat det galant.. Jag har mindre än en vecka kvar till min förlossning och jag längtar faktsikt efter att få ont så jag slipper denna stora magen..
Lycka till.