• ilenna

Aurora

Vilken hjälp från man egentligen från aurora-gruppen?

Jag gick på det för 6 år sedan med yngsta barnet.
    Jag fick tre besök och fick träffa tre olika barnmorskor (en ny varje gång. Fick berätta samma saker alla tre gångerna...

Sedan på förlossningen så visade det sig att ingen hade läst mina papper från aurora eller mitt förlossningsbrev och barnmorskan på MVC hade inte skrivit så utförligt för hon litade på att aurora skulle skriva...

Jag var ändå inne på förlossningen i ett dygn pga att vattnet gick och jag vägrade åka hem. Den första förlossningen gick mycket fort när värkarna satte in och jag hade 4 mil till sjukhuset. Det visade sig att det blev precis likadant med tvåan, och ännu en skräckupplevelse som kanske kunde blivit mindre om de läst och trott på mig.

Nu vill min nya Bm skicka mig till aurora igen.

Det känns meningslöst om det ska bli som förra gången.

Vilken hjälp ska man egentligen förvänta sig därifrån?

• Svar på tråden Aurora
  • ilenna

Jag undrar också. När jag gick där sist så verkade de inte ha någon arbetsplan utan de bara lyssnade. Tror jag fick låna ett kassettband med avslappningsövningar som gjorde mig helstressad istället...
    I mitt fall blir det bara ännu värre om någon bara sitter tyst och lyssnar på mig, då kommer ännu mer oroliga tankar upp i huvudet på mig - jag behöver konkreta råd.
    Det är lite så emd min BM, hon bara lyssnar. Om jag hade varit förstagångsmamma så hade det kanske varit lättare att avfärda mig men nu har jag haft två identiskt lika förlossningar så nu är det svårare att få mig att tro att det inte ska bli så igen.

• Miamamma

Man går aurora-samtal för de vill hjälpa en att vilja/våga föda vaginalt...Jag akutsnittades med min första...Med andra hade jag en otrolig förlossningsrädsla....Var helt inställd på snitt...Fick gå på aurora....Men det gav nada.....Fick planerat snitt efter mycket tjat....

• ilenna

Men handlar det bara om ett ev snitt?

Jag vill verkligen inte snittas om jag inte måste av olika orsaker. Det känns nästan ännu mer skrämmande för mig.
    Om det bara är vag förlossning/snitt som man ska ta upp så är det ingen idé för mig att gå på aurora.

• Me o Mike

För MIG så handlar det om bara snitt! Men dom är väl till för rädslan?!

ilenna skrev 2007-11-21 09:02:41 följande:
    Men handlar det bara om ett ev snitt?Jag vill verkligen inte snittas om jag inte måste av olika orsaker. Det känns nästan ännu mer skrämmande för mig. Om det bara är vag förlossning/snitt som man ska ta upp så är det ingen idé för mig att gå på aurora.
  • ilenna

Jag får inte riktigt kläm på vad de är till för.
    Känns lite meningslöst att ta ledigt från jobbet och lägga ner en massa tid på samtal hos dem om det inte ger något.
    Ofta känns det som om man bara får en bra förlossning om personalen gillar en. Men om man kommer in och redan är mitt i förlossningen och knappt har koll på något så verkar det kört, då får man ta vad man får - så har det varit mina två tidigare.

• Jädissen

Hoppas in i tråden då även jag väntar på att få gå på samtal hos Aurora...
    Väntar mitt tredje barn och är otroligt rädd inför förlossningen. Ligger sömnlös på nätterna och tänker...
    Förra förlossningen slutade i katastrofsnitt därav min o mannens rädsla.

ilenna
    Jag hoppas och tror att smatalen går ut på att hjälpa en komma över skräcken. För vissa kanske ett snitt hjälper, för andra så hjälper smatalen så att men klarar av en vaginalförlossning.
    Jag är vilsen i vad jag vill. Är otroligt rädd för att bli sövd igen. Missade de första fyra timmarna med vår dotter pga det.

• LabLover

Aurora är ju inte bara till för att snacka snitt.

Jag ska på mitt första samtal nästa vecka och jag är rädd för personalen! Det gick så snabbt första gången att vi var ensamma på rummet när dottern föddes och föll i golvet. Den här gången vill vi INTE bli lämnade och jag vill bli LYSSNAD PÅ!

Detaljerna finns i bloggen.

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Bempa

Jag har gått hos aurora inför båda mina förlossningar. Första gången var jag livrädd, o andra gången var jag ännu räddare för att första förlossningen gick åt helvete...
    Jag träffade alltid samma person, älskade henne. Vi satt o pratade om allt jag var rädd för, vi var oftast i ett rum, men sen gick vi runt i salarna där allt skulle ske mm. Hon var väldigt bra, o hjälpte mig på alla sätt hon kunde. Hon såg till att alla hade läst mina journaler o brev innan jag kom in.
    Om du inte tycker att det funkar kanske du kan be om en ny, o säga att du givetvis vill ha samma hela vägen igenom
    Aurora finns ju just för dom räddas skull!

• ilenna

LabLover

Det är samma för mig, jag är också rädd för personalen och för att de inte ska bry sig om mig. Tycker att det har kännts så ensamt när jag fött mina äldre barn, ingen som har funnits där för mig utom när de måste. Ingen som har pratat eller lugnat mig och det hade jag ändå skrivit särskilt och bett om innan sista förlossningen. Ändå var det ingen som ens hade tid att se att jag var livrädd eller lyssna på mig.

• Bempa

Aurora hjälpte mig andra gången för att jag skulle våga föda vaginalt Jag blev erbjuden snitt, men valde efter mycket tänkande vaginalt. Var livrädd för en operation också... Se till att få bara en, så du inte behöver dra historien flera gånger, utan man får mer gjort om man har samma också.
    Inför första så gick jag var 3:dje vecka till en början o lite oftare på slutet. För mig var det verkligen värt det!

Svar på tråden Aurora