• ilenna

Aurora

Vilken hjälp från man egentligen från aurora-gruppen?

Jag gick på det för 6 år sedan med yngsta barnet.
    Jag fick tre besök och fick träffa tre olika barnmorskor (en ny varje gång. Fick berätta samma saker alla tre gångerna...

Sedan på förlossningen så visade det sig att ingen hade läst mina papper från aurora eller mitt förlossningsbrev och barnmorskan på MVC hade inte skrivit så utförligt för hon litade på att aurora skulle skriva...

Jag var ändå inne på förlossningen i ett dygn pga att vattnet gick och jag vägrade åka hem. Den första förlossningen gick mycket fort när värkarna satte in och jag hade 4 mil till sjukhuset. Det visade sig att det blev precis likadant med tvåan, och ännu en skräckupplevelse som kanske kunde blivit mindre om de läst och trott på mig.

Nu vill min nya Bm skicka mig till aurora igen.

Det känns meningslöst om det ska bli som förra gången.

Vilken hjälp ska man egentligen förvänta sig därifrån?

• Svar på tråden Aurora
  • ilenna

När började ni gå hos aurora?

Jag har 10 v kvar till BF.
    Nästa BM-tid är om 2 veckor, och då skulle hon ev skicka remiss till aurora. Sedan tar det väl en evighet innan man får komma dit... det är ju jul och alla helger. Och efter det är det ju bara en månad kvar till BF.

• Bempa

Jag gick första gången i vecka 30, sen fick jag gå oftare mot slutet. Jag tror att jag tom var varje vecka, dom 3 sista veckorna.

Du får försöka att skynda på det hela. Ring din bm redan nu, o säg att du behöver komma dit så fort som möjligt. Så du iaf kan komma igång

• ilenna

Jag försökte ringa henne igår men det var inte hon som hade telefontiden på MVC och tydligen får man ta allt på kontrollerna. Den Bm som svarade hade knappt tid att prata med mig så de har det väl hektiskt. 2 timmars tel tid varje dag och ringer man inte direkt kl 8 finns det inte en chans att komma fram och prata med någon (man lämnar tel nr och så ringer de upp). Det finns ingen mejladress heller. Jag var inne på sjukhusets sida och läste om aurora men de har inget direkt nr.

Kan man ringa förlossningen och be dem kontakta aurora?

• Bempa

Jag tror faktiskt att du kan det. Det är ju ändå, dom som jobbar som aurora. Alltid värt ett försök iaf.
    Hoppas du känner att du har nytta av det denna gången.

• LabLover
    ilenna skrev 2007-11-21 09:16:02 följande:
    LabLoverDet är samma för mig, jag är också rädd för personalen och för att de inte ska bry sig om mig. Tycker att det har kännts så ensamt när jag fött mina äldre barn, ingen som har funnits där för mig utom när de måste. Ingen som har pratat eller lugnat mig och det hade jag ändå skrivit särskilt och bett om innan sista förlossningen. Ändå var det ingen som ens hade tid att se att jag var livrädd eller lyssna på mig.
    Usch, jag hoppas verkligen det blir bättre den här gången då.

Här fungerar det så att det är BM:or på förlossningen som är utbildade i Aurorasamtal så jag har ringt till förlossningen för att boka tid. Min BM på MVC tyckte att jag skulle börja med samtalen redan nu så att jag kunde njuta av min graviditet och vara "klar" inför kommande förlossning och inte oroa mig över den på slutet. Klokt tycker jag.

Önskar att min man ville följa med bara...
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • LabLover
    ilenna skrev 2007-11-21 09:27:10 följande:
    När började ni gå hos aurora?Jag har 10 v kvar till BF. Nästa BM-tid är om 2 veckor, och då skulle hon ev skicka remiss till aurora. Sedan tar det väl en evighet innan man får komma dit... det är ju jul och alla helger. Och efter det är det ju bara en månad kvar till BF.
    Kommer att ha gått 23 fulla veckor när jag börjar.

Man vet ju inte hur många samtal det blir heller. Jag jobbar själv som kurator inom samma landsting så jag tycker det känns lite obehagligt att prata med någon som sedan ska föra journal om mina innersta tankar så där.
  • MichaelaF

Hej.

Jag hade en grym förlossnings räddsla innan. Jag kunde vissa dagar få panik när jag tänkte på vad jag ska gå igenom. Min barnmorska skickade mig då till aurora gruppen på borås lasarett. Jag fick där träffa en helt underbar sköterska. Min kille var med mig på båda mina samtal och det hjälpte.
    Första gången vi var där pratade vi mest om min rädsla (jag har varit livrädd för sjukhus m.m sen jag var liten) Hon förklarade hur allt gick till och vad som händer i de olika skedena i förlossningen. Vi gick även igenom smärtlindring igen fast mer grundligt.
    Andra gången vi var där försökte vi hitta anledningen till varför jag är så rädd och vi lyckades väldigt bra...=)
    Vi skrev sedan ett Aurora kontrakt som det heter om hur man vill bli bemött dagen det gäller och lika så att man är rädd. Vi gick runt o såg hur det såg ut och till vilka rum man hamnar. Detta gjorde att jag idag känner mig betydligt lugnare än vad jag gjort innan. Jag är fortfarande rädd men får iaf inte panik längre. Jag tycker helt klart att du ska testa, så har man iaf gjort sitt bästa och försökt för bereda sig så mycket man bara kan. För mig är inte ett snitt något alternativ då det kan bli jobbigare efteråt. Jag tror man får försöka lita på sin kropp. Kvinnor har ju ändå fött barn i alla tider utan vare sig ryggbedövningen eller lustgas och klarat det galant.. Glad Jag har mindre än en vecka kvar till min förlossning och jag längtar faktsikt efter att få ont så jag slipper denna stora magen.. Flört Lycka till.

• MichaelaF

Jag förstår i och för sig dig som haft två skräckupplevelser innan, och kanske är aurora grupperna olika på olika ställen. Hoppas att du kommer få en bra förlossning denna gången iaf...Glad

• ilenna

Jag borde kanske inte skriva detta men mina båda äldsta barn är födda på Borås sjukhus och det var där jag gick på aurora...
    Det var där jag ahde mina skräckupplevelser och efetrsom jag fött två barn så vet jag ju att upplevelserna jag är rädd för är sanna och har hänt mig. En bm kan inte förklara bort det och jag vet hur det är att ha konstanta värkar utan avbrott och inte få ens lustgas.
    Jag vill inte vara med om det igen, är livrädd.

Hoppas du får en positiv förlossning, men propsa på att de verkligen läser dina papper!

• Kattöga

Klart du kan ringa till FL och be att få komma i kontakt med Aurora. Jag kontaktade chefs-BM på FL för att få komma snabbare till Aurora och förklarade precis hur illa det låg till, och hon förmedlade snabbt kontakten.

Min rädsla rör sig också om personalen, efter två förlossningar med dåligt bemötande och personal som inte var närvarande. Problemet är ju att när man kommer in akut vet man inte vilken personal man får.

Via Aurora har jag fått löfte att föda på en avdelning där man _alltid_ har personal inne på FL-rummet. Det känns rätt bra, och det löftet hade jag ju inte kunnat få utan att gå till Aurora.

Det står också i min journal som finns på sjukhuset om mina tidigare upplevelser och att jag är förlossningsrädd (avsnitt som Aurora-BM skrivit) - redan när jag ringer in till FL ska jag alltså begära att de tittar i min journal. Har varit inne på FL ett par gånger akut p.g.a. hotande förtidsbörd och fått omtänksamt bemötande när jag kommit dit. (Fast jag litar inte 100% på att det kommer att funka, eftersom jag föder så snabbt. Så det känns inte så bra.)

Ska till spec-MVC och träffa min läkare idag, och har tänkt prata igångsättning med honom. Vid en igångsättning har man ju stora möjligheter att få bra kontakt med personalen, innan paniken har satt in. Får se hur det går med läkaren, det känns nervöst...

• Me o Mike

Jag håller med dig.. Första födelsen tycker jag man ska testa vanligt. MEN de som fött eller försökt föda naturligt första gången VET lite mer.. Jag skulle inte vilja utsätta mig för samma typ av förlossning en gång till.. Men självklart ÖNSKAR jag att jag kunde föda vanligt. Men jag tar itne risken.

MichaelaF skrev 2007-11-21 11:39:53 följande:
    Hej. Jag hade en grym förlossnings räddsla innan. Jag kunde vissa dagar få panik när jag tänkte på vad jag ska gå igenom. Min barnmorska skickade mig då till aurora gruppen på borås lasarett. Jag fick där träffa en helt underbar sköterska. Min kille var med mig på båda mina samtal och det hjälpte. Första gången vi var där pratade vi mest om min rädsla (jag har varit livrädd för sjukhus m.m sen jag var liten) Hon förklarade hur allt gick till och vad som händer i de olika skedena i förlossningen. Vi gick även igenom smärtlindring igen fast mer grundligt.Andra gången vi var där försökte vi hitta anledningen till varför jag är så rädd och vi lyckades väldigt bra...=)Vi skrev sedan ett Aurora kontrakt som det heter om hur man vill bli bemött dagen det gäller och lika så att man är rädd. Vi gick runt o såg hur det såg ut och till vilka rum man hamnar. Detta gjorde att jag idag känner mig betydligt lugnare än vad jag gjort innan. Jag är fortfarande rädd men får iaf inte panik längre. Jag tycker helt klart att du ska testa, så har man iaf gjort sitt bästa och försökt för bereda sig så mycket man bara kan. För mig är inte ett snitt något alternativ då det kan bli jobbigare efteråt. Jag tror man får försöka lita på sin kropp. Kvinnor har ju ändå fött barn i alla tider utan vare sig ryggbedövningen eller lustgas och klarat det galant..  Jag har mindre än en vecka kvar till min förlossning och jag längtar faktsikt efter att få ont så jag slipper denna stora magen..  Lycka till.
  • LabLover

Tänk att vi ändå är så många vars rädsla rör peronalen Min BM på MVC har lovat att vi inte kommer att bli lämnade den här gången men hur vet jag att det verkligen blir så?

Som tur är har vi flyttat så jag kommer inte att föda på samma sjukhus! Tror jag hade åkt hem igen om jag fått samma BM...

Svar på tråden Aurora