• caroline28

Vad står ex för?

Alltså ex pojkvän/flickvän?

• Svar på tråden Vad står ex för?
  • Supertesco

Bra fråga! Det undrar jag också. Ex borde ju vara en förkortning eller något? Man säger ju bara så, men jag har aldrig funderat över VARFÖR?

• Kristin24

är det inte låneord från engelskan...

Go och glad Kexchoklad
  • caroline28

Ja föredetta. Precis det måste ju vara en förkortning. Måste ju vara något engelskt. För man säger ju samma på engelska.

• Marline

Engelskt uppslagsord
    ex

Svensk översättning
    {informellt} före detta, före detta man (hustru, pojkvän, flickvän) (substantiv)

Var tvungen att slå upp det och detta var vad jag hittade om det. Alltså ingen förklaring var ex kommer ifrån.

• Kristin24

kollade precis upp det, jo det är ett låneord från engelskan.

Go och glad Kexchoklad
  • skorpiona
    caroline28 skrev 2007-11-20 17:50:54 följande:
    Ja föredetta. Precis det måste ju vara en förkortning. Måste ju vara något engelskt. För man säger ju samma på engelska.
    Sant... är nog inte latin då, hi hi
  • siamusen

ex är latin och betyder utanför och utan.Har sâkert fler betydelser ocksa.Googla!

• siamusen

Sedan kanske vi lånat in användningen fran engelskan iofs

• skorpiona
    siamusen skrev 2007-11-20 17:53:19 följande:
    ex är latin och betyder utanför och utan.Har sâkert fler betydelser ocksa.Googla!
    Kanske inte var helt ute och cyklade då!
  • presens konjunktiv

ex-, latinskt prefix med betydelserna 'ut', 'undan', 'utan' eller grekiskt prefix med betydelserna 'ut', 'bort'. Det används även i betydelsen 'före detta', 'förutvarande'. Sidoformer utgör lat. e- och ef- och grek. ek-.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • presens konjunktiv

Men jag skulle tro att engelskan har lånat det från latinet/grekiskan, och så har vi lånat det från engelskan. I alla fall i den här betydelsen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Svar på tråden Vad står ex för?