• tonåringen

    Gravid?(15 år)

    Hejsan,
    Jag tänkte bara skriva av mig lite. Det är så att jag hade oskyddat sex för cirka en vecka sen. Jag är 15 år och går i 9an. Har ej pratat något om det här med mina föräldrar. Men med de närmaste vännerna har jag pratat. Jag gick till ungdomsmottagningen 2 dagar efter, eftersom alla sa att jag var tvungen att fort gå dit och ta ett akut p-piller... Jag gick dit, berättade vad som hänt, fick pillret, stoppade det i munnen...men svalde aldrig. Utan spottade ut det fort när ingen såg. Alla tror att jag tagit det. Jag kunde inte! Asså jag har inget fast förhållande, jag är 15 år osv. Men jag fick panik. Jag älskar barn och längtar tills den dagen då jag blir mamma. Men nu är kanske inte rätt tillfälle? Men jag antar att min tanke var att är det meningen så är jag gravid, annars inte liksom... Jag har varit väldigt trött och illamående, även yr, de senaste dagarna. Vet inte riktigt vad det beror på. Jag måste ju inte vara gravid!? Det kan även vara att jag går runt och oroar mig för hur det står till liksom.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 23:35:39:
    (Oj, råkade skicka, fortsätter här)

    Jag hade sex precis vid ägglossnigen dessutom, så risken/chansen finns ju att jag är gravid. Just nu vet jag ingenting, är otroligt förvirrad och så..
    Det enda jag vet är att jag aldrig någonsin skulle klara av en abort!!

    Kramar från en förvirrad tonåring

  • Svar på tråden Gravid?(15 år)
  • mammaNena

    Det återstår ju att se. men jag va som du i din ålder. jag bara längtade till den dagen jag skulle bli gravid. Nu hände det inte innan jag va 21 och fick Mia när jag va 22. jag känner att det va skönt att jag ändå inte fick det tidigare för allt ansvar osv. Hade bara sett det gulliga och mysiga i att ha barn. inte en unge som inte sov på 2 veckor, skrek hysteriskt så fort man inte bar på henne. Jag säger absolut inte att du ska göra abort om det nu e så att du e gravid. men tänk dig för. Allt e inte en dans på rosor. Lycka till hur det nu än e och blir!

  • tonåringen

    Jag förstår att det självklart inte alltid är lätt med barn, Stort ansvar osv. Jag skulle aldrig kunna prata med mina föräldrar om det här, det gör saken ännu svårare...
    Borde nog ta ett graviditetstest..!?

    Det jobbiga är att jag inte vet vad jag vill heller... Skulle på något vis andas ut om jag inte var gravid, men hade ändå varit lite sorgligt och tomt på något vis...även om det kanske är det bästa!? att vänta... men om jag nu är gravid...aah, vad händer då..

    Tack för ditt snälla svar helenas83(:

  • tonåringen

    ...van hände dig? om du vill berätta asså, alltid intressant och höra andras historier...:)

  • mammaNena

    Men du måste nog prata med din föräldrar. du bor hemma fortfarande eller ?? isf kommer dom innom snar framtid att märka om du e gravid! Då e det ju bättre att du får sagt det själv innan dom undrar. Nej jag vet inte vad jag ska skriva mer. "bollen" ligger ju hos dig. Det bästa e ju att testa och se om det är så. Sen isf måste du ju underätta killen. Jo, och även om dina föräldrar blir rasande, vansinniga osv. så är det ju en ganska stor chock att ens barn som inte är så gammal ska få ett eget barn.

  • IsaqAni
    Belinda80 skrev 2007-11-20 23:43:24 följande:
    vilken flashback jag fick
    Va?
    Isaq 2oo6-12-28
  • Mamman88

    Jag tycker du ska testa dig så fort som möjligt, och visar det sig att du är det så tycker jag att du ska gå till ungdomsmottagningen och prata med en kurator. Men tänk igenom oavsett vilken ditt beslut blir. Allt ordnar sig men som sagt prata med en kurator om det visar sig att du är det för då kan du få stöd.


    Jenna kom till oss den 2 mars 2007
  • tonåringen

    helenas83: du har rätt när det gäller mina föräldrar. men ska absolut inte säga något förens jag är helt säker på min sak. Det blir inte lätt att berätta... jag bor ännu hemma, men jag och mina föräldrar har väll inte den bästa kontakten med varandra om man säger så. plus att jag tror, eller snarare VET, att dom håller på och ska separera..även om de inte berättat ngt för mig och min syster än... livet är ganska komplicerat just nu...
    får ta en dag i taget...måste prata med någon, det vet jag iallafall. Det räcker inte bara med kompisarna, dom är ju liksom lika oerfarna som mig i denna situation...får ta kontakt med ungdomsmottagningen tror jag.

  • Mrs Bundy

    Håller med Mamman 88


    Mamman88 skrev 2007-11-20 23:46:46 följande:
    Jag tycker du ska testa dig så fort som möjligt, och visar det sig att du är det så tycker jag att du ska gå till ungdomsmottagningen och prata med en kurator. Men tänk igenom oavsett vilken ditt beslut blir. Allt ordnar sig men som sagt prata med en kurator om det visar sig att du är det för då kan du få stöd.
    Sen ska du inte vara allt för orolig det är stor chans att du inte är gravid. Men uppsök en ungdomsmotagning snarast så slipper du vara ensam och orolig!
  • tonåringen

    Mrs Bundy & Mamman88:
    Aah jag ska försöka ta mig i kragen och ta mig till UngdomsMottagningen, göra testet, få det överstökat och så...

    Jag kan inte längre sova på nätterna när jag har så mkt att tänka på, allt blir så jobbigt...så måste få veta hur det ligger till...även om jag inte vet vad jag vill ha för resultat...:/

Svar på tråden Gravid?(15 år)