• tonåringen

Gravid?(15 år)

Hejsan,
    Jag tänkte bara skriva av mig lite. Det är så att jag hade oskyddat sex för cirka en vecka sen. Jag är 15 år och går i 9an. Har ej pratat något om det här med mina föräldrar. Men med de närmaste vännerna har jag pratat. Jag gick till ungdomsmottagningen 2 dagar efter, eftersom alla sa att jag var tvungen att fort gå dit och ta ett akut p-piller... Jag gick dit, berättade vad som hänt, fick pillret, stoppade det i munnen...men svalde aldrig. Utan spottade ut det fort när ingen såg. Alla tror att jag tagit det. Jag kunde inte! Asså jag har inget fast förhållande, jag är 15 år osv. Men jag fick panik. Jag älskar barn och längtar tills den dagen då jag blir mamma. Men nu är kanske inte rätt tillfälle? Men jag antar att min tanke var att är det meningen så är jag gravid, annars inte liksom... Jag har varit väldigt trött och illamående, även yr, de senaste dagarna. Vet inte riktigt vad det beror på. Jag måste ju inte vara gravid!? Det kan även vara att jag går runt och oroar mig för hur det står till liksom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 23:35:39:
    (Oj, råkade skicka, fortsätter här)

Jag hade sex precis vid ägglossnigen dessutom, så risken/chansen finns ju att jag är gravid. Just nu vet jag ingenting, är otroligt förvirrad och så..
    Det enda jag vet är att jag aldrig någonsin skulle klara av en abort!!

Kramar från en förvirrad tonåring

• Svar på tråden Gravid?(15 år)
  • Mrs Bundy
    lillajag82 skrev 2007-11-21 12:23:55 följande:
    TS måste ju invänta och se om mensen uteblir eller är jag helt bakom flötet ..först då kan man väl testa..
    Men flickan är ju till sig av oro och tankar! Hon är bara 15 år! Bättre att hon kommer till en ungdomsmotagning där folk har empati för henne och kunskap om den här typen av situationer.
  • Lia85

Vill bara tala om att jag var 15 år när Gabriel föddes och allt har gått bra. Är idag 22, snart färdigutbildad socionom och Gabriel är 6 och får i förskoleklass

• tonåringen

Mrs Bundy skrev 2007-11-21 13:19:13 följande:

Men flickan är ju till sig av oro och tankar! Hon är bara 15 år! Bättre att hon kommer till en ungdomsmotagning där folk har empati för henne och kunskap om den här typen av situationer.
    [/citat]

Känns som att du förstår mig precis...
    Idag har jag inte mått så värst bra, illamående och yr hela dagen...chansen finns ju att anledningen till detta är min enorma oro och alla tankar som får mig att må så här..men jag vet ju inte.
    Tog mig aldrig till ungdomsmottagnigen idag, är så rädd för vad som ska säga. Men på måndag är det "drop in" där, då ska jag dit. Det måste jag.
    Tack för alla svar, skönt på något vis att läsa vad alla ni "äldre och mer erfarna mammor" tycker och tänker...
    Lia85 skrev 2007-11-21 18:18:48 följande:
    [citat]
    Vill bara tala om att jag var 15 år när Gabriel föddes och allt har gått bra. Är idag 22, snart färdigutbildad socionom och Gabriel är 6 och får i förskoleklass
    ^^Sånt här gillar jag att läsa:)
    Gick du ut 9an innan Gabriel föddes? Gått gymnasiet nu efteråt? Har pappan funnits med i bilden hela tiden? Vad var dina föräldrars reaktioner?...
    Jätte kul att höra att du lyckats så bra:D Grattis!
  • tonåringen

Idag har jag inte mått så värst bra, illamående och yr hela dagen...chansen finns ju att anledningen till detta är min enorma oro och alla tankar som får mig att må så här..men jag vet ju inte.
    Tog mig aldrig till ungdomsmottagnigen idag, är så rädd för vad som ska säga. Men på måndag är det "drop in" där, då ska jag dit. Det måste jag.
    Tack för alla svar, skönt på något vis att läsa vad alla ni "äldre och mer erfarna mammor" tycker och tänker...

• Mrs Bundy

Tonåringen, lyd mittt råd och se till att få komma dit redan idag absolut senast i morgon! Så här kan du inte ha det hela helgen. Det finns en stor chans att du inte är gravid eftersom långt i från alla samlag vid ägglossning resulterar i graviditet. Men du måste få besked snarast. Annars kan du kanske ringa en barnorska eller liknande på exempelvis vårdcentralen och få en akuttid. Se till att även få tips och info om preventivmedel och könssjukdomar. Många könssjukdomar kan göra att man senare i livet inte kan få barn. Du kan även köpa graviditetstest på apoteket men om du gör det tycker jag att du ska ta det tillsammans med någon vuxen du litar på. Kanske finns det ngn moster, faster vuxen kusin eller kompis förälder som du kan tala med. Det blir för tungt för dig att bära på de här tankarna själv. Kom just på att skolsköterskan borde kunna hjälpa dig med graviditetstest och samtal och även kuratorn. Om dom inte har test kan du köpa ett men göra det in samvaro med ngn av dom. De har tystnadsplikt! Gör för allt i världen inte testet ensam! Kram

• Johanna 87

hej vilken sits va, det är jo svårt för oss andra att ge råd i den är situationen men jag vill iallafall önska dig lycka till hur det än blir nu.

och så ville jag bara skriva att du inte ska vara nervig och orolig för att gå till ungdomsmotagningen, det är ingenting ovanligt för dom och det är deras jobb att stötta dig och vara proffesionella vilket beslut du än fattar!

• Lia85

tonåringen:
    Ja, jag testade positivt den 15/11-00, så jag gick färdigt nian och fem veckor efter avslutningen föddes min prins. Sedn var jag hemma ett år innan jag började gymnasiet. Tog studenten 2005 med toppbetyg och började direkt plugga till socionom.

Är ensamstående och har varit hela tiden. Det tog slut med pappan under graviditeten efter ett 1½ års långt förhållande. Han har lite kontakt med Gabriel idag, men har honom aldrig ensam.

Mina föräldrar blev först chockade och lite besvikna på mig, men de var hela tiden stöttande och när sötnosen väl föddes var alla förväntansfulla

Allt är möjligt. Visst det är ingen dans på rosor alla gånger, men det är heller inte lika jävligt som en del vill framställa det när unga blir med barn (Vill då tillägga att Gabriel hade kolik, är öronbarn med ÖI, tidigare dåligt hörsel och tal, hade mkt falsk krupp som liten osv..., så jag har haft min beskärda del av läkarbesök, vakna nätter osv. *s*)

• tonåringen

Lia85:

Guuud så härligt det var att läsa ditt inlägg:) Blev så himla glad!
    Jag älskar att höra om ungatjejer som faktiskt stått upp och visat att dom klarar sig, ta hand om barn, skaffa utbildning osv.
    Om jag nu är gravid så är det nästan exakt samma som dig, det är ju november nu, och mina "planer" eller rättare sagt tankar, är att om jag är gravid så går jag ut 9an, är sedan hemma ett år och börjar sedan gymnasiet när lillen är cirka 1 år gamal:) Precis så det var för dig ju, och du verkar ha klarat det mer än galant;)

Jag ska hålla er uppdaterade om hur det går med mej...:) hehe.

Kramis

• Sabine1989

Hejsan.
    Jag blev gravid i slutet av nian. Jag lägger till en länk där du kan läsa om hur det gått för oss =) Detta var i januari så snart ett år sedan, under den tiden har jag blvit fastanställd och har en lägehet på 3rok.
    Men jag säger som fler har gjort här ser jag. Ungdomsmott är där för att hjälpa dig, för att ge dig stöd. Inte skälla på dig!
    Lycka till TS ! :)
    Kram.

www.city.se/nyheter/1.562436/sabine-17-ar-och...

Svar på tråden Gravid?(15 år)