• tonåringen

Gravid?(15 år)

Hejsan,
    Jag tänkte bara skriva av mig lite. Det är så att jag hade oskyddat sex för cirka en vecka sen. Jag är 15 år och går i 9an. Har ej pratat något om det här med mina föräldrar. Men med de närmaste vännerna har jag pratat. Jag gick till ungdomsmottagningen 2 dagar efter, eftersom alla sa att jag var tvungen att fort gå dit och ta ett akut p-piller... Jag gick dit, berättade vad som hänt, fick pillret, stoppade det i munnen...men svalde aldrig. Utan spottade ut det fort när ingen såg. Alla tror att jag tagit det. Jag kunde inte! Asså jag har inget fast förhållande, jag är 15 år osv. Men jag fick panik. Jag älskar barn och längtar tills den dagen då jag blir mamma. Men nu är kanske inte rätt tillfälle? Men jag antar att min tanke var att är det meningen så är jag gravid, annars inte liksom... Jag har varit väldigt trött och illamående, även yr, de senaste dagarna. Vet inte riktigt vad det beror på. Jag måste ju inte vara gravid!? Det kan även vara att jag går runt och oroar mig för hur det står till liksom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 23:35:39:
    (Oj, råkade skicka, fortsätter här)

Jag hade sex precis vid ägglossnigen dessutom, så risken/chansen finns ju att jag är gravid. Just nu vet jag ingenting, är otroligt förvirrad och så..
    Det enda jag vet är att jag aldrig någonsin skulle klara av en abort!!

Kramar från en förvirrad tonåring

• Svar på tråden Gravid?(15 år)
  • Mamman88
    tonåringen skrev 2007-11-20 23:54:56 följande:
    Mrs Bundy & Mamman88:Aah jag ska försöka ta mig i kragen och ta mig till UngdomsMottagningen, göra testet, få det överstökat och så...Jag kan inte längre sova på nätterna när jag har så mkt att tänka på, allt blir så jobbigt...så måste få veta hur det ligger till...även om jag inte vet vad jag vill ha för resultat...:/
    Ring dit i morgon så ska du se att allt blir bra. Men det hjälper inte att du sitter och grubblar bättre att gå dit och sen grubbla över det för då vet du ändå vad som är och då kan du få hjälp och stöd.
    Jenna kom till oss den 2 mars 2007
  • tonåringen

Tack så mkt för alla svar:) känns bra att få lite tips vad jag ska göra, även om jag förstår vad som borde göras, så känns det lättare att göra det när det kommer från någon annan också:)

Ska ringa dit imorgon och försöka få en tid...

är så nervös.

• Angelinas mamma

Tänk dig för NOGA, både en och två gånger om du nu e gravid.
    Det är inte som du tror på nåt sätt, det kan jag lova dig.

• tonåringen

hmm...:/

Jag ska absolut tänka mig för. Tänka igenom och så...
    hur menar du med att det absolut inte är som jag tror?
    att jag tror att det bara är lätt och kul? och att det även är mycket ansvar!? jag förstår det, även om jag inte kan veta hur det här innan jag upplever det... men förstår såklart "nackdelarna" också...

ingen lätt situation tycker jag.

• kärålajn

Jag hade också världens bebissug när jag var sisådär 15-16.
    Bara LÄNGTADE tills jag skulle få bilda familj å snusa bäbis. =)

Idag är jag 24 (snart 25) och är otroligt glad att jag väntade MINST 10 år.
    Det finns SÅ mkt jag har gjort som jag inte hade kunnat göra om jag hade skaffat barn.

Och den killen jag var tillsammans med då, vi har ingen kontakt idag å han är ingen jag skulle vilja ha "livslånga band" med som det ju blir när man får barn.
    Detsamma gäller alla nya pojkvänner man haft under åren å man varit sådär superduper nykär å planerat giftermål, husköp å barn med.

Nu blev jag iaf oplanerat gravid denna gången, men med en pappa som inte kände samma som jag.. men det är en annan historia.

Mitt råd: tänk dig för både en OCH två gånger OM stickan visar plus. Jag tycker det är läskigt/skrämmande/jobbigt att vara 25 och vänta barn... kan bara tänka mig hur det är när man är 15.
    Och prata med nån på ungdomsmottagningen om dina tankar/känslor! Alltid bra att få nån utomståendes syn på saker å ting.

Lycka till!

• Mrs Bundy

Mitt råd är att om du inte varit hos ungdomsmotagningen idag är att åka dit under dagen! Det tjänar inget till att fundera på hur du ska göra innan du vet ngt. Jag tror även att det är bra att ta testet där och inte ensam hemma så du får ngn kunnig och välvillig persson att prata med. Det kan hända att du blir upprörd oavsett vad testet visar eftersom du funderat så mycket fram och till baka.
    Om du inte är gravid rekomenderar jag dig verkligen att vänta några år innan du skaffar barn. Jag tycker inte att man behöver vara jättegammal eller ens ha en fast relation om man vill ha barn men det bör göras mer planerat än så här. Tänk på att det sprids mycket farliga sjukdomar om man har oskyddat sex så det är bättre att i din ålder lära sig att njuta av sex (skyddat) och att slippa oroa sig för både graviditet och sjukdommar. Om du vill ha barn när du gått ut skolan, fått ett jobb och ett eget boende är det bara att sätta i gång
    Hoppas att du mår bra!

• Februarii

Men det är ju bara en vecka sedan oskyddat sex enligt ts, eller har jag missat något? Är väl ingen idé att testa ännu då.

Mamma till Ida 060225 och Jonathan 071019
  • lillajag82

TS måste ju invänta och se om mensen uteblir eller är jag helt bakom flötet ..först då kan man väl testa..

• jerseyko

Jag tycker som alla andra, åk till ungdomsmottagningen och prata med någon.

Att man har bebislängtan som 15-16 åring, kanske t.om. tidigare, är inget ovanligt.

Men allt är inte bara underbart att vara gravid och få barn. Här är några nackdelar:
    Vissa kräks hela graviditeten, andra går upp jätte jätte mkt i vikt, vissa får ligga inne på sjukhuset hela tiden.
    Bristningar
    Hemorrojder
    Åderbrock
    Foglossningar

Sen har vi förlossningen, vissa boktstavligen ploppar bebisen ut (som för mig) medans andra får hålla på i dagar, vissa spricker väldigt mkt och får sys i flera timmar, vissa får akut snitt och kan få väldiga problem även efter det.

Sen har vi mjölkstockningar, svamp på brösten, inkontinens (kissa och/eller bajsa på sig) som kanske inte går över (musklerna som gör att man kan knipa töjs ut under graviditeten)

Sen kanske man får ett kolikbarn som skriker hela nätterna i flera månader.

Sen om man har delad vårdnad, så får barnet när det är 12 år gammalt välja hos vilken förälder den vill bo om man inte bor tillsammans. (Tror det är vid 12 års ålder)

Sen är det ju minst 18 år innan ens barn klarar sig själv.

Svar på tråden Gravid?(15 år)