• Kattungen

3-årskalas

Hejsan!

Vi ska ha barnkalas och jag skulle gärna ta emot lite tips.

Tänkte att barnen få leka lite medans alla kommer (och pojken eventuellt tar emot paket) Eftersom killen älskar att sjunga tar vi lite "sångsamling" innan vi äter tårta. Efter det skulle jag vilja ha lite lekar innan vi avslutar med fiskdamm.

Hur tycker ni det verkar? Har ni tips på lekar? Är det något annat jag borde tänka på?

Tacksam för alla tips och idér

Kattungen

• Svar på tråden 3-årskalas
  • Mamsingen

Jag var på ett treårskalas där mamman hade förberett en massa lekar och seriöst, så tyckte barnen bara det var jobbigt. De ville leka själva på hennes rum, inte sitta i köket och tvingas att leka "Vem har benet?". Ha en lek i bakfickan fallifall, men jag tvivlar på att du kommer att behöva använda den. Mamman på detta kalaset hade ansträngt sig så mycket att det kände krystat, som förälder var det det tråkigaste kalas jag varit på. Min dotter håller nog med (för hon frågade bara varför de inte fick leka vad de ville och varför de var tvugna att äta bullar innan tårtan. Samt varför de fick en annan tårta än de vuxna).

Vi gjorde såhär(inte sagt att det är bättre :
    När barnen kom lämnade de paketet till dottern som fick lov att öppna det med en gång. Hon sa tack och barnen sprang in på hennes rum och lekte. Sen dukade jag fram tårta och saft och barnen kom och fikade i köket. Sen sprang de tillbaka till hennes rum där de lekte tills strax innan de skulle gå hem och det var dags att dela ut godispåsarna. Försökte att ha det lättsamt som kalas ska vara.

Lycka till!

• ALisaE

Jag ska också ha 3-årskalas snart (på söndag). Vill göra det så enkelt som möjligt för mig själv eftersom jag är höggravid. Dessutom tror jag att det är ganska mycket för barnen ändå, bara det att det blir mycket folk och många barn. Dom leker nog jättebra själva, ordnade lekar kan nog vänta några år.

Ursäkta om jag ställer en fråga i din tråd. Men jag undrar vad man ska ge åt barnen som kommer. Jag vill inte ge godis och det får itne kosta så mycket pengar. Någon som har nåt förslag?

• Helen72a

jag tycker inte heller att man ska "styra" för mycké, som Mamsingen säger, ha någon lek i "bakfickan" i stället.

Barn e väldigt kreativa & det e sällan dom har svårt att hitta på något att leka med då dom e hos kompisar

en rolig grej som jag brukar ha på kalas:
    duka med en pappduk & ställ fram kritor/pennor så får barnen rita på duken

Lycka till

• Kattungen

Hej igen!

Tror att vi tar lite sånger i alla fall eftersom sonen har önskat det. Så kan jag ju ha "leken i bakfickan" som du sa.

Vi ska inte heller ha godis i fiskdammen, tänkte köpa varsin pixbok och någonting mer.

Vi ska ha vårat kalas på lördag. Lycka till med erat!

• ALisaE

En kompis till mig hade en pixibok och en frukt åt barnen som kom (tror hon hade nåt mer också, men minns inte vad).

• Helen72a
    Oldy skrev 2007-11-21 09:10:38 följande:
    Jag ska också ha 3-årskalas snart (på söndag). Vill göra det så enkelt som möjligt för mig själv eftersom jag är höggravid. Dessutom tror jag att det är ganska mycket för barnen ändå, bara det att det blir mycket folk och många barn. Dom leker nog jättebra själva, ordnade lekar kan nog vänta några år. Ursäkta om jag ställer en fråga i din tråd. Men jag undrar vad man ska ge åt barnen som kommer. Jag vill inte ge godis och det får itne kosta så mycket pengar. Någon som har nåt förslag?
    ballonger e ju alltid uppskattat, sedan brukar det ju finnas "fyndlådor" på affärer där saker kostar 10-15:-, däe kanske du kan hitta något

köp pärlor så kan du & dottern/sonen göra armband som ni ger bort
  • ALisaE
    Helen72a skrev 2007-11-21 09:18:25 följande:
    ballonger e ju alltid uppskattat, sedan brukar det ju finnas "fyndlådor" på affärer där saker kostar 10-15:-, däe kanske du kan hitta något köp pärlor så kan du & dottern/sonen göra armband som ni ger bort
    Vilken bra idé! Jag ska nog åka och köpa pärlor redan idag :)
  • Gul13

Ni med 3 årskalas på g vilka bjuder ni?
    Dottern går på en förskola där alla går i samma grupp, syskongrupp. 20 barn mellan 1 och 6 år. Det känns inte så aktuellt och bjuda allihop faktiskt.
    Ska man bjuda de i hennes ålder?
    En annan sak som slog mig; jag känner ingen av de andra mammorna. Känns lite avigt och få hem en massa folk man inte känner.
    Snälla ge mig lite tankar och ideer hur ni gör!

• Kattungen

Vi hade samma funderingar... Beslöt att inte bjuda någon från dagis (de har ju kalas därför honom) utan bara andra kompisar.

Han fick bjuda de han varit på kalas hos samt några till. De blir totalt 8 stycken med honom. Alla är 3-4år

Svårt att avgöra vilka man ska bjuda men så här har vi gjort i år i alla fall. Känner att detta var maxantal.

Hur har andra gjort?

• Mamsingen

När vi bjöd hem barn till dotterns 3-årskalas så fick hon välja 5 barn från förskolan och sen hade hon ytterligare 5 kompisar som inte gick på samma förskola som henne = 10 barn blev det då totalt.

I "godispåsen kan man ju ha (passar bra nu när det närmar sig jul):
    *En clementin
    *En pepparkaka
    *En liten ask med russin
    *En skumtomte
    *En ballong
    *En pixibok

• Mamsingen

Just det. Vi skrev även på inbjudan: "medtag gott humör och en vuxen" eftersom de inte är helt självständiga vid 3 år alltid (toabesök och liknande kan ju vara bekymmersamt för vissa 3 åringar). Så de vuxna fick givetvis också tårta och fika.

• Gul13

Tack för era svar. Dottern har faktiskt inga andra kompisar än de på dagis. Vad hemskt det låter men det är sanningen.
    Men om man bjud de på dagis i 3-4 års åldern så blir de 5 st vilket låter hemskt lagom för mig. Hur låter det?

Samtidigt vet jag en av barnen som fyllde 3 nyligen som jag hade tänkt bjuda men som vår dotter inte var bjuden till så jag vet inte riktigt hur de "brukar" göra på detta dagiset liksom (dottern började i augusti). Jag känner inte för att göra allting totalt fel och trampa på hundra tår på vägen.
    Usch vad velig jag låter.

• ALisaE

Jag valde att inte bjuda någon från dagis. Tror att en från dagis kommer och grattar honom hos hans pappa när han har kalas där. Det blev mer än 10 barn när jag bara bjöd dom från umgängeskretsen med barn i samma ålder som vi brukar umgås med, och redan det kändes nästan för mycket.

Svar på tråden 3-årskalas