• Jazmina

Skendräktig tik? Hjälp!

Vår rottis/labbe tik har inte varit sej sj på 3 dagar nu. För det första äter hon knappt något alls, dricker bara vatten. Hon är ovanligt gosig och vill inte bli lämnad ensam en sekund. Hon har en liten leksakskossa som hon bär omkring på heeela tiden, tror att hon fått för sej att det är hennes valp. Hon gnäller och piper (mest på kvällarna när vi sa sova) och jag börjar nu blir orolig för henne. Hon ser så ledsen och nedstämd ut inte alls sådär pigg och lekfull som annars. Hon vill heller inte sova med oss i sovrummet längre utan lägger sej på nerevåningen i soffan, det har hon heller aldrig gjort tidigare.

Tror ni att hon kan vara skendräktig? Går det över av sej sj eller ska man ta henne till vet.? Blir så orolig för min lilla ögonsten.

• Svar på tråden Skendräktig tik? Hjälp!
  • jennie ellie

Pyssla om henne lite extra bara så går det snart över, de kan börja riva och försöka bädda mm med.

• Miss Mumin

jag tycker du skall ta hunden till vetrinär, kan gå så långt som att hon får mjölk!

Jag har dock en hane men hans kompis bluir skendrektig minst 2 gång om året å hon får nu piller mot detta så hon inte får mjölk mm!

Ring iaf å råd fråga en vetrinär!

• Anna m Hampus o Malte

När vår labbe höll på så så visade sig att hon var skendräktig, hon fick tom mjölk. Vi gick till vetrinären och hon fick nån spruta och tabletter om jag inte minns helt fel. Tyckte så synd om henne, man märkte att hon verkligen gick o letade efter sina ungar, bäddade som en galning i sin korg. Men det kan säkert gå över av sig själv.

Lycka till.

• Jazmina

Tack för era svar. Ska ringa till vet. för säkerhetsskull och rådfråga. Hon har inte fått mjölk än iaf. Har funderat på att gömma hennes leksak, kanske hon lugnar sej lite då?

• ja88

Tyck inte synd om henne - hon har det jobbigt men det blir inte bättre av att man låter det fortgå. Ta undan alla "valpar" och sysselsätt henne, ordentligt med motion och stimulans så hon får annat att tänka på. Går det så långt så att de får mjölk kan man ge Galastop - är inte hundra på om man fortfarande måste få det utskrivet av vet. men du kan ju ringa och höra.

• Dag o natt

*Ta bort leksaken hon bär på! Och andra lämpliga "valpar" som hon skulle tänkas välja ut.
    *Ändra rutiner helt. Går ni ut på vissa klocksalg eller efter vissa rutiner så ändra om helt. Ge mat till henne på andra tider osv.

*Mer mottion! Längre promenader... Mer aktivering.

*Mindre mat! Minska den dagliga konsumtionen mat.

• Jazmina

Nu när jag vet vad det är så tycker jag inte synd om henne, behandlar henne osm vanligt. Men jag var som sagt orolig tidigare att hon hade ont någonstans.

ja88 skrev 2007-11-21 12:30:45 följande:
    Tyck inte synd om henne - hon har det jobbigt men det blir inte bättre av att man låter det fortgå. Ta undan alla "valpar" och sysselsätt henne, ordentligt med motion och stimulans så hon får annat att tänka på. Går det så långt så att de får mjölk kan man ge Galastop - är inte hundra på om man fortfarande måste få det utskrivet av vet. men du kan ju ringa och höra.
  • Jazmina

Jag har tagit bort den leksaken hon bar omkring på, låter nog dom andra vara kvar för hon tycks inte ha något intresse av att vara mamma till dom. Har varit ute med henne och promenerat och busat i trädgården och när vi är ute så märker man inte alls att hon är annorlunda *skönt* Maten kan vi nog inte minska på då hon inte äter alls, dricker bara vatten. Hur länge kan man låta henne gå utan mat? Hon åt inget varken igår eller idag. Ska man försöka ge henne något annat än hennes mat så hon får i sej lite iaf?

Dag o natt skrev 2007-11-21 12:49:35 följande:

*Ta bort leksaken hon bär på! Och andra lämpliga "valpar" som hon skulle tänkas välja ut. *Ändra rutiner helt. Går ni ut på vissa klocksalg eller efter vissa rutiner så ändra om helt. Ge mat till henne på andra tider osv. *Mer mottion! Längre promenader... Mer aktivering.*Mindre mat! Minska den dagliga konsumtionen mat.
  • MissTag

En frisk hund kan gå en vecka utan mat, bara de dricker. Om du ger henne annan mat lär hon sig det och man hamnar i en ond cirkel, hunden matvägrar, får ny sorts mat, matvägrar igen, får ny sorts mat igen.....

• Jazmina

Det var det jag misstänkte, därför han hon inte fått någon annan mat. Som sagt dricker hon ju iaf vatten i massor så vi håller tummarna för att detta ger med sej snart.

MissTag skrev 2007-11-21 14:32:35 följande:
    En frisk hund kan gå en vecka utan mat, bara de dricker. Om du ger henne annan mat lär hon sig det och man hamnar i en ond cirkel, hunden matvägrar, får ny sorts mat, matvägrar igen, får ny sorts mat igen.....
Svar på tråden Skendräktig tik? Hjälp!