Inlägg från: Jazmina |Visa alla inlägg
  • Jazmina

Skendräktig tik? Hjälp!

Vår rottis/labbe tik har inte varit sej sj på 3 dagar nu. För det första äter hon knappt något alls, dricker bara vatten. Hon är ovanligt gosig och vill inte bli lämnad ensam en sekund. Hon har en liten leksakskossa som hon bär omkring på heeela tiden, tror att hon fått för sej att det är hennes valp. Hon gnäller och piper (mest på kvällarna när vi sa sova) och jag börjar nu blir orolig för henne. Hon ser så ledsen och nedstämd ut inte alls sådär pigg och lekfull som annars. Hon vill heller inte sova med oss i sovrummet längre utan lägger sej på nerevåningen i soffan, det har hon heller aldrig gjort tidigare.

Tror ni att hon kan vara skendräktig? Går det över av sej sj eller ska man ta henne till vet.? Blir så orolig för min lilla ögonsten.

• Svar på tråden Skendräktig tik? Hjälp!
  • Jazmina

Tack för era svar. Ska ringa till vet. för säkerhetsskull och rådfråga. Hon har inte fått mjölk än iaf. Har funderat på att gömma hennes leksak, kanske hon lugnar sej lite då?

• Jazmina

Nu när jag vet vad det är så tycker jag inte synd om henne, behandlar henne osm vanligt. Men jag var som sagt orolig tidigare att hon hade ont någonstans.

ja88 skrev 2007-11-21 12:30:45 följande:
    Tyck inte synd om henne - hon har det jobbigt men det blir inte bättre av att man låter det fortgå. Ta undan alla "valpar" och sysselsätt henne, ordentligt med motion och stimulans så hon får annat att tänka på. Går det så långt så att de får mjölk kan man ge Galastop - är inte hundra på om man fortfarande måste få det utskrivet av vet. men du kan ju ringa och höra.
  • Jazmina

Jag har tagit bort den leksaken hon bar omkring på, låter nog dom andra vara kvar för hon tycks inte ha något intresse av att vara mamma till dom. Har varit ute med henne och promenerat och busat i trädgården och när vi är ute så märker man inte alls att hon är annorlunda *skönt* Maten kan vi nog inte minska på då hon inte äter alls, dricker bara vatten. Hur länge kan man låta henne gå utan mat? Hon åt inget varken igår eller idag. Ska man försöka ge henne något annat än hennes mat så hon får i sej lite iaf?

Dag o natt skrev 2007-11-21 12:49:35 följande:

*Ta bort leksaken hon bär på! Och andra lämpliga "valpar" som hon skulle tänkas välja ut. *Ändra rutiner helt. Går ni ut på vissa klocksalg eller efter vissa rutiner så ändra om helt. Ge mat till henne på andra tider osv. *Mer mottion! Längre promenader... Mer aktivering.*Mindre mat! Minska den dagliga konsumtionen mat.
  • Jazmina

Det var det jag misstänkte, därför han hon inte fått någon annan mat. Som sagt dricker hon ju iaf vatten i massor så vi håller tummarna för att detta ger med sej snart.

MissTag skrev 2007-11-21 14:32:35 följande:
    En frisk hund kan gå en vecka utan mat, bara de dricker. Om du ger henne annan mat lär hon sig det och man hamnar i en ond cirkel, hunden matvägrar, får ny sorts mat, matvägrar igen, får ny sorts mat igen.....
  • Jazmina

Idag har hon fått massa motion och medan vi är ute så är hon som vanligt men så fort vi kommer hem igen så börjar hon pipa och ska gosa ner sej hos mej hela tiden. Sen ligger hon bara o stirrar mej rätt i ögonen hur länge som helst. Skulle kunna tro att hon är kär i sin matte. Jag är för övrig gravid i v.30 kan det ha något med saken att göra?

MissTag skrev 2007-11-21 14:40:17 följande:
    Bra det. Som någon annan sa, mera motion brukar oxå ge bra resultat. Skulle det vara så att hon blir värre så kan det vara idé att ringa vet iaf. En del tikar mår riktigt dåligt av skendräktigheten.
  • Jazmina

Hehe det är bra lustigt vad dom kan råka ut för dom små liven.

MissTag skrev 2007-11-21 15:05:09 följande:
    Hon känner nog att det är nåt annorlunda med dig, absolut. Men annars är det nog hennes egna "valpar" hon funderar mest på.
  • Jazmina

Har ju iofs hört om kvinnor som varit skengravida oxå. Som sagt håller vi tummarna för att det går över av sej sj, annars blir det vet. besök nästa vecka.

MissTag skrev 2007-11-21 15:38:22 följande:
    Djur är ju mkt mer instinktiva än vi människor, de har inte lärt sig att undertrycka sina instinkter. Så om instinkten säger att nu borde det bli valpar så kan dom inbilla sig det.
  • Jazmina

Haha ja det är ju om möjligt ännu svårare att förstå. Min karl är sympatigravid, hans mage växer ikapp med min

MissTag skrev 2007-11-21 15:50:30 följande:
    *S* Det finns till och med fall när MÄN blir skengravida så... undrar vilken instinkt det handlar om....
  • Jazmina

Nu vi varit hemma hos mina föräldrar och hon har fått springa och busa lite med deras vovve. Så när vi kom hem åt hon faktiskt sin mat, inte allt men iaf lite. Sen har hon legat och tagit det lungt och inte ens letat efter sin "valp". Så det verkar gå framåt iaf. Skrev det tidigare i tråden att hon inte har någo mjölk så det har iaf i dagsläget inte gått så långt.

Splach skrev 2007-11-21 17:27:42 följande:
    att gå till veterinären och få piller mot skendräktighet, är väll inte så bra egentligen, då det ökar chansen för att få livmoderinflammation senare i livet. En hund som blir skendräktig, har även anlag för att få livmoderinflammation, och därav bör man tänka sej för innan man avlar. Nu när hon är skendräktig, se till så hon har något att göra hela tiden, så hon får bort "valparna" ur huvudet. Skendräktighet kan gå långt, vännens hund, fick mjölkstockning, då har det gått långt.. anledningen till skendräktighet, är den att när vargar får valpar, finns det alltid en tik som är "extra mamma" ifall mamman måste ut, skadas etc. Så det går ganska långt tillbaka, men i dagens läge är det inget som är normalt för våra sällskapshundar, och man har kopplat det samman med livmoderinflammation, det kan du läsa mer på, på tex Agrias hemsida.
  • Jazmina

Tack för alla tips. Mycket av det du skriver stämmer in på vår vovve oxå, dock inte allt. Jag har som jag skrev tidigare tagit bort hennes "valp" och hon är ine alls intresserad av de andra leksakerna. Hon letade igår en stund efter den men sen har hon lugnat sej. Åt oxå lite av sin mat så det bådar väl gott då hon inte ätit på 3dagar. Mjölk har hon inte fått än så hoppas att detta försvinner innan hon ev. får mjölk. Hon har inte gnällt heller sen igår eftermiddag, är bara lite allmänt hängig, var inte alls så pigg på o gå ut som hon brukar vara. Men hon verkar iaf vara på bättringsväg.

Om en tik blir skendräktig en gång har man då detta att se fram emot efter varje löp?

ixxia skrev 2007-11-21 22:20:45 följande:
    (kanske någon skrivit detta redan, har inte läst allt)jag har en tik som blir fruktansvärt skendräktig, om det är det din tik är, och det inte ngt annat fel så är mina råd:pyssla inte om henne xtramycket som ngn sa! dra ner på fodret, xrta mycket motion, ta allt som hon kan tänkas ta som sin "valp" be att få galastop utskrivet av vetr om hon börjar få mycket mjölk.En del hundar blir lite skendräktiga och far inte illa av det alls, många lixom min tik har väldiga problem av sin skendräktighet.Min tik börjar nästan direkt efter avslutat löp att stjäla allt som kan tänkas gå att äta, hon förbereder för mjölkproduktion, hon börjar bädda, vill inte lämna hemmet, tappar sin päls, blir aggressiv mot andra hundar, sen så småning om "valpar" hon osynliga valpar, det hjälper inte att ta bort allt som hon kan tänkas "adoptera" för då har hon ändå osynliga valpar i sin korg, sen får hon så mycket mjölk så hon får juverinflamation, detta även fast vi ger galastop, så här håller hon på ca 4mån efter avslutat löp och då är det snart dax att börja fördereda sej för nästa löp, vilket märks på henne ca 3veckor innan... då beteer hon sej som en ligist och kan helt plötsligt inte ett enda komando. Gisses vad jag längtar tills den dag man fått ihop 5-7000kr som en kastrering kommer att kosta!!
  • Jazmina

Oj vad dyrt!! Betalar inte försäkringsbolaget något alls? jag menar om tiken har sådana problem som din har så borde det väl täckas av dom?

ixxia skrev 2007-11-21 22:20:45 följande:
    (kanske någon skrivit detta redan, har inte läst allt)jag har en tik som blir fruktansvärt skendräktig, om det är det din tik är, och det inte ngt annat fel så är mina råd:pyssla inte om henne xtramycket som ngn sa! dra ner på fodret, xrta mycket motion, ta allt som hon kan tänkas ta som sin "valp" be att få galastop utskrivet av vetr om hon börjar få mycket mjölk.En del hundar blir lite skendräktiga och far inte illa av det alls, många lixom min tik har väldiga problem av sin skendräktighet.Min tik börjar nästan direkt efter avslutat löp att stjäla allt som kan tänkas gå att äta, hon förbereder för mjölkproduktion, hon börjar bädda, vill inte lämna hemmet, tappar sin päls, blir aggressiv mot andra hundar, sen så småning om "valpar" hon osynliga valpar, det hjälper inte att ta bort allt som hon kan tänkas "adoptera" för då har hon ändå osynliga valpar i sin korg, sen får hon så mycket mjölk så hon får juverinflamation, detta även fast vi ger galastop, så här håller hon på ca 4mån efter avslutat löp och då är det snart dax att börja fördereda sej för nästa löp, vilket märks på henne ca 3veckor innan... då beteer hon sej som en ligist och kan helt plötsligt inte ett enda komando. Gisses vad jag längtar tills den dag man fått ihop 5-7000kr som en kastrering kommer att kosta!!
  • Jazmina

Ja det var väl det jag trodde. Men nu när man vet vad det är för något med henne så är det inte så farligt iaf. Idag har hon varit jätte lugn, ingen gnällande och pipande och inte letat efter sin "valp" eller andra leksaker att adoptera. Dock äter hon dåligt ff men det kommer väl igång det me snart. Detta var hennes 4:e löp och det andra 3ggr har hon inte alls varit annorlunda. Men för vissa tikar kanske det inte kommer på en gång.

Dag o natt skrev 2007-11-22 12:47:51 följande:

Ja, har hon väl blivit påtagligt skendräktig en gång så föreligger stor risk för att det sker efter nästa löp igen... Tyvärr ts!
Svar på tråden Skendräktig tik? Hjälp!