Inlägg från: rastom32 |Visa alla inlägg
  • rastom32

Kladdkakor!

Hej:)

Måste bidra med en ny goding som jag blev bjuden på när vi hade möte...

100 gr smör el margarin
    100 gr mintchokladkakor ex. 'After Eight' ca.12 st
    2 ägg
    2 dl strösocker
    2½ dl vetemjöl
    2½ msk kakao
    1½ tsk bakpulver

GLASYR - 150 gr mintchokladkakor ex. 'after eight' (18-20 st)

Smörj o bröa en form med löstagbar kant, ca 21cm diameter. Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta kastrullen från värmen o bryt ner mintkakorna i. Låt smälta o rör till en jämn smet.
    Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt sedan chokladblandningen o rör om noga. Blanda mjöl, kakao o bakpulver o rör ner blandningen i smeten.
    Häll smeten i formen o grädda i 18 min på 175C grader.

Tag ut kakn o täck toppen med mintkakor. Grädda ytterligare 5 min så att kakorna smälter. Bred sedan ut dom jämt så det täcker hela toppen. Låt kakan stelna o ta sen bort formens kant.

Servera med vispad grädde...

Mums!!!

• rastom32

'Anne Yone'

Ja, är man till råga på glad för mint så är den förrädiskt god:o) Sen finns det ju så många olika 'After Eight' nu med... apelsinsmak t.ex kanske oxå värt o prova?!?

Lycka till:)

• rastom32

'Super Suf'

Du, jag testade med O'boy en gång när jag hade slut på kakao - i tron om att det gick att kompensera... men det blir alldeles 'flytande'! Det är alldeles flr sött o har inte samma bindande' funktion som kakao, så i mitt fall blev det pannakaka! Som tur var så gjorde jag inte den till en bjudning eller liknande, men ungarna tyckte det var häftigt när hela kakan flöt ut på bordet:) Så dom tog varsin sked o sleva i sig ändå... haha!
    Men nej, det är inte att rekommendera!

• rastom32

Puffar upp denna smarriga tråd! Tror att det finns mer mumsigt som folk vill dela med sig av där ute - eller hur?
    :o))

Svar på tråden Kladdkakor!