• tii

arg gubbe

Jag var precis o handlade i en liten närlivsbutik, och när jag skulle betala med mitt Visakort så sa gubben att det kostar 3 kronor o betala med kort.

Jag svarade med att de inte får ta ut avgifter om man har Visakort. Direkt fick han taggarna ut och blev skitförbannad och sa (väldigt upprört) att han minsann hyr den där apparaten och att han måste ta betalt för det, och massa annat. Han fullkommligt skällde ut mig.
    Han sa att han skiter i om han blir av med apparaten för att det är jag som förlorar på det, jag tror snarare att det är han som förlorar på det eftersom han lär förlora kunder. Det finns ingen bankomat här i närheten.
    I vilket fall som helst så har han förlorat en kund nu, mig.

3 kronor är inte mycket, men jag tycker ändå inte att man ska tvingas betala om man inte måste.

Jag var trevlig mot honom, bara påpekade att de inte får ta ut avgifter på visa, och han blev totalt förbannad!

Var bara tvungen o avreagera mig lite.

• Svar på tråden arg gubbe
  • Karpet

Rätt av dig, fel av honom.

• Anne M

Fel av honom, rätt av dig.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • tii

Ja, jag fattar inte att han blev så himlans arg.

• kapet

Får en butik ta ut en extra avgift när jag betalar med kort?

Det finns inget generellt förbud för en handlare att ta en avgift vid betalning med kort. Handlaren vill få kostnadstäckning för de avgifter han betalar till kortutgivaren.

Kortutgivaren vill inte att handlaren ska föra över kostnaderna till sin kund via en avgift (som kan medföra att kunden avstår från använda kort).

En kortutgivare har rätt att i samarbetsavtalet med butiken skriva in att butiken inte får ta ut någon avgift. Som kund har du inte insyn i avtalet och därmed svårt att få handlaren att avstå från att ta ut en avgift. Du har i stället valfriheten att betala kontant eller avstå från att handla i butiken.

Om du känner till vilken kortutgivare/bank som butiken har avtal med kan du begära en prövning av butikens rätt att ta en avgift genom att vända dig till din egen eller butikens kortutgivare/bank.

• Jan H

Det är ett jäkla nonsens att företag betalar så mycket för korten. Har man inte de marginalerna på sina varor ska man slå igen. Vill de inte ta kort så kan de bara säga upp avtalet.

Handlare som tar kort får in sina pengar på kontot direkt, slipper betala till banken för att räkna kassan. Nej enda skälet till att gnälla över kort är att det blir jobbigare att ta ut svarta pengar, man får ju slå in beloppet i kassan ack o ve!

Den dagen jag öppnar butik kommer jag inte att acceptera kontanter, bara kort eller faktura!

• tii

ja, jag betalade de där 3 kronorna. Det är ju inte pengarna det handlade om egentligen utan mer om hur otrevlig han blev.

Vad jag har hört så får dom ta ut avgift på andra kort, men inte på visa. Men jag kan ha fel.

• Vindfall

Jag har gjort likadant, gått ut från en butik för att dom krävde fem kronor av mig när jag handlade för fyrtio. Gick till Vi-butiken brevid istället. Det var för tre år sen och jag har inte satt min fot där sen dess.

Om han nu blev så arg på dig så kanske han ska fundera på att byta yrke och syssla med något som inte har med kundhantering att göra. Seriöst?!

Vissa människor... *suckar*

• kapet
    Inte många klagomål
    De flesta banker som GP talat med vet om problemen med kortavgiften, men får ändå inte in så många klagomål från kunder.
    - Kortavgiften brukar vara mellan tre och fem kronor och det är så lågt att kunderna inte orkar bråka om den, säger Anna Hammarsköld, pressinformatör på Swedbank.
    På Visa säger man att ansvaret att kontrollera att butikerna följer avtalet, ligger hos bankerna. Men bankerna gör ingen egen kontroll av butikerna.
    Därför uppmanar både Swedbank och Nordea sina kunder att ta kontakt med sin bank om avgift tas ut. Vid ett klagomål tar banken kontakt med butiken som missköter sig och påpekar felet. Oftast brukar det räcka, men i upprepade fall kan banken säga upp butiken som kund.
    Martin Weiderstrand på Svensk Handel menar att problemet lättast skulle få en lösning om bankerna sänkte eller gjorde om sin serviceavgift.
    - Det är den eviga diskussionen. Butikerna vill ha det billigare och bankerna vill tjäna pengar. Det gäller att hitta en medelväg, säger han.

Om man betalar med Visa får de inte ta avgift.Med andra kort som Masrecard eller Maesto kan de göra det men inte om man betalar med VISA. Stå på dig o ring till din bank. Det är säkert många som inte vet att de inte får ta avgift om man betalar med VISA
  • Felixxmor

Du ska begära kvitto på de tre kronerna och gå till din bank med dem.
    Där ska du få tillbax pengar...inte mycket jag vet. Men samtidigt kommer banken prata med affären.
    De får inte ta ut avgift när man betalar med visa!!!

• Vindfall

Sorry TS, missade att du stannade kvar och betalade.

• tii

Upptäckte nu, jag köpte pizza direkt efteråt, att även han tagit tre kronor i avgift.

Men han talade inte om det och hade ingen lapp heller. Han sa 65 kronor 2ggr till mig, men på kvittot står det 68:-.
    DET är irriterande!! Jag är på krigsstigen idag.

• kapet

Gå till din bank eller ring dem. Det är förbjudet att ta ut avgift om man betalar med VISA

• tii

Vindfall, ingen fara.

Jag hade inget val, då jag behövde varorna och den andra affären hade stängt.

Visst, 3 kronor är inga pengar, men många bäckar små blir en stor flod.
    Det är fel att de tar ut avgift när de inte får, och jag känner inte för att bjussa en så tjurig gubbe på dom pengarna. (även om det nu inte är han som får dom)

• Vindfall
    tii skrev 2007-11-21 23:38:17 följande:
    Upptäckte nu, jag köpte pizza direkt efteråt, att även han tagit tre kronor i avgift.Men han talade inte om det och hade ingen lapp heller. Han sa 65 kronor 2ggr till mig, men på kvittot står det 68:-. DET är irriterande!! Jag är på krigsstigen idag.
    Det där kan inte vara lagligt, säga ett pris och ta ett annat!?
  • Jan H

Nej definitivt inte, och han hade fått tillbaka sin pizza fortare än kvickt om han inte slantat upp 3 kronor. Jag är inte snål men äckligt tjurig....

• tii

Nej, jag är helt hundra på att han sa 65, för att han upprepade det två ggr, och pizzan kostade 55 egentligen, men jag hade valt till ett par grejor.

eftersom jag var på pizzerian direkt efteråt så tänkte jag på det. men trodde inte att han tog avgift förräns jag kollade på kvittot nu.

Svar på tråden arg gubbe