• ExAnimo

Behöver svar vid mobbning av TANDSTÄLLNING

Hej behöver er hjälp här på FL.

Idag var sonen hos tandläkaren och fick besked om att han ska få tandställning.

Han genomgick olika faser av reaktion, från att bli arg på mig som om det var mitt fel
    och sedan blev han jätteledsen och började gråta förtvivlat.

Han ville inte på några vilkor ha tandställnig, för han är så rädd att han ska bli retad i skolan.
    Saken hör till den att han nyligen bytt skola då vi har flyttat och han blev mobbad i den förra skolan. Sonen är otroligt liten för sin växt och avskyr våld, han föredrar att försöka ta en orättvisa verbalt på ett shysst och rättvist sätt.

I den nya skolan har han fått nya vänner och trivs så himla bra, men det är fortfarande så färskt och han har inte hunnit få upp sitt självförtroende.

Hans stora skräck är att han ska bli mobbad nu i den nya skolan just för att han ska få tandställning.

När vi var på stan och jag försökte uppmuntra honom till att se det positiva med att ha tandställning.
    Då började vi spåna på olika förslag på vad han skulle kunna säga om något barn kom och retade honom för sin tandställning.

Så vi började spåna och då  såg jag hur sonen lös upp och tyckte väl inte att det var så fruktansvärt jobbigt längre.

Men jag märker att han behöver lite stöd med motsvar i ryggsäcken om någon skulle försöka reta honom för tyvärr kan ju barn vara så otroligt elaka mot varandra.

Exempel på motsvar som vi kom på:

1) Om någon säger att han har ett tågräls i käften.

- Ja passa dig så inte loket kör över dig.

2) Men öhhh vad mycket skrot du har i munnen då.

- Jaaaa så mycket skrot som jag har i munnen klarar du aldrig av att lyfta ens med dina fjuttiga små armar.

3) Men vad mycket metall du har i munnen.

Jaaaa vet inte du att jag är Sveriges första IRONMAN.
    Är det någon annan som har fler svars förslag?

Är det ngn annan som har ytterligare förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 03:45:16:
    Sonen kommer att få sin tandställning inplacerad den 30 jan 2008.
  • Svar på tråden Behöver svar vid mobbning av TANDSTÄLLNING
  • AnneSophie

Kan man inte vänta med tandställning tills sommaren då?
    Då får han lite mer tid att vänja sig vid tanken, hitta sin plats i skolan och bland vännerna och sedan lite tid under sommarlovet att vänja sig vid tandställningen.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Tokfrjant

När jag hade tandställning var det ingen speciell som sa något men om dom sa nåt så svarade jag bara stolt "Jag kommer att ha finare tänder än dig iallafall" För visst det är jobbgt med tandställning. Jag hade min hela gymnasietiden men tänderna är jättefina nu :) Lite på slutet av gymnasiet hade jag ingen tandställning så jag slapp den när jag tog studenten, vissa såg inte ens att den var borta. Andra blev lite chockade, de hade ju aldrig sett mig utan tandställning..

• malinn

Har haft tandställning i sex år under skoltiden, tror inte jag hörde något negativt alls under dom åren. I dag säger mina vänner att dom är avundsjuka på mig för att jag har fina tänder.
    Om någon säger nåt är det bara att säga: Ja och vem tror du har snyggast tänder om ett par år?

• ExAnimo

tyvärr har vi inte möjlighet att välja själva när han ska få den installerad.

Tandläkaren var väldigt stressad och körde turbo metoden så vi hann inte med hälften av vad hon sade och flera barn stod utanför och väntade på sin tur.
    Så helt ärligt så känner man sig lite överkörd och urvriden som en trasa idag.

Tydligen ska vi få en värdecheck och sedan ska vi själva på söka upp en mottagning som installerar den.
    Enligt tandläkaren brådskade även denna installation.

• Mizzz

Jag hade tandställning i 5 år (uppe och nere) men det var aldrig någon som sa något speciellt. Nån vräkte väl ut sig typ "när kommer tåget" eller liknande nån gång, men det hände nog bara max 1-2 gånger på alla år. Jag tror att det är så vanligt med tandställning nu för tiden att det inte är så vanligt att bli retad för.
    Ska tillägga att jag var mobbad till och från under denna period, men ingen utnyttja tandställningen..

Linus är numera mobil
  • ExAnimo
    Mizzz skrev 2007-11-22 19:08:34 följande:
    Jag hade tandställning i 5 år (uppe och nere) men det var aldrig någon som sa något speciellt. Nån vräkte väl ut sig typ "när kommer tåget" eller liknande nån gång, men det hände nog bara max 1-2 gånger på alla år. Jag tror att det är så vanligt med tandställning nu för tiden att det inte är så vanligt att bli retad för. Ska tillägga att jag var mobbad till och från under denna period, men ingen utnyttja tandställningen..
    min 18 åring kom precis hem och vi satte oss och pratade med 12 åringen.
    Då berättade 18 åringen att 12 åringen ska vara beredd på att frågan kan komma om
    -när går malmö tåget? osv.

det är skönt att höra att flera av er har sluppit mobbning pga tandställning.
    Vi får väl bara hoppas att 12 åringen också slipper det.

12 åringen har varit inne och läst vad ni har skrivit och jag ser på honom att han verkar inte lika förtvivlatledsen ut  längre.

Men vi ser fortfarande fram emot flera förslag.
  • glömsk

Hej!!

Min son som snart är 9 år har redan avverkat en sorts tandställning.Han visade den för klasskompisarna.Dom tyckte den va häftig(flera som ville ha tandställning efter det).

Nu ska han snart få en ny.Som ska utvidga gommen.Hoppas det går lika bra denna gång.

Sen så småningom ska han få räls.Han ser faktiskt fram emot det.

Så lycka till!!Han får fina tänder..Han kommer att tycka det är jätte bra sen när han blir äldre.

Kram Lotta

Gillar ärliga människor.....
  • josmoel

Det bästa svaret han kan ge om han blir retad för sin tandställning är just att han kommer få finare tänder än "mobbaren"

Jag hade tandställning från 7:an till 9:an, var retad i skolan redan innan jag fick den, och när någon sa nåt bemötte jag dem med just de orden att jag kommer få finare tänder.

Det är jobbigt att bli retad för en sak som ska hjälpa, men efteråt är det värt sååå mycket mer

Lycka till och kram!

Härliga tider, strålande tider
Svar på tråden Behöver svar vid mobbning av TANDSTÄLLNING