• ExAnimo

Behöver svar vid mobbning av TANDSTÄLLNING

Hej behöver er hjälp här på FL.

Idag var sonen hos tandläkaren och fick besked om att han ska få tandställning.

Han genomgick olika faser av reaktion, från att bli arg på mig som om det var mitt fel
    och sedan blev han jätteledsen och började gråta förtvivlat.

Han ville inte på några vilkor ha tandställnig, för han är så rädd att han ska bli retad i skolan.
    Saken hör till den att han nyligen bytt skola då vi har flyttat och han blev mobbad i den förra skolan. Sonen är otroligt liten för sin växt och avskyr våld, han föredrar att försöka ta en orättvisa verbalt på ett shysst och rättvist sätt.

I den nya skolan har han fått nya vänner och trivs så himla bra, men det är fortfarande så färskt och han har inte hunnit få upp sitt självförtroende.

Hans stora skräck är att han ska bli mobbad nu i den nya skolan just för att han ska få tandställning.

När vi var på stan och jag försökte uppmuntra honom till att se det positiva med att ha tandställning.
    Då började vi spåna på olika förslag på vad han skulle kunna säga om något barn kom och retade honom för sin tandställning.

Så vi började spåna och då  såg jag hur sonen lös upp och tyckte väl inte att det var så fruktansvärt jobbigt längre.

Men jag märker att han behöver lite stöd med motsvar i ryggsäcken om någon skulle försöka reta honom för tyvärr kan ju barn vara så otroligt elaka mot varandra.

Exempel på motsvar som vi kom på:

1) Om någon säger att han har ett tågräls i käften.

- Ja passa dig så inte loket kör över dig.

2) Men öhhh vad mycket skrot du har i munnen då.

- Jaaaa så mycket skrot som jag har i munnen klarar du aldrig av att lyfta ens med dina fjuttiga små armar.

3) Men vad mycket metall du har i munnen.

Jaaaa vet inte du att jag är Sveriges första IRONMAN.
    Är det någon annan som har fler svars förslag?

Är det ngn annan som har ytterligare förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 03:45:16:
    Sonen kommer att få sin tandställning inplacerad den 30 jan 2008.
  • Svar på tråden Behöver svar vid mobbning av TANDSTÄLLNING
  • Mamma 35

MIn dotter ska få gomntands nu i januari. Jag oroar mig oxå för
    hon är den enda i skolan med det.

• Erika med k

Idag får man ju välja färg på snoddarna som fäster "tråden", tyckte jag va en kul grej när jag var 12-13 och hade räls. Jag mixade och matchade och hade olika färger samtidigt! Kan inte komma ihåg nån gång då jag blivit mobbad för mina tandställningar. Började med tandställning när jag var 5år, idag är jag 22 och har det fortfarande.

• Cia o krabaten

Jag blev inte alls retad för min räls!
    Annars var det bra förslag ni kom på.

• Ayishaaa

tycker inte du ska lära sonen att ge igen med den metoden. Bättre att lära honom att vara sig själv o skita i andras åsikter o kommentarer.

• Erika med k
    Ayishaaa skrev 2008-01-05 16:39:48 följande:
    tycker inte du ska lära sonen att ge igen med den metoden. Bättre att lära honom att vara sig själv o skita i andras åsikter o kommentarer.
    Det är klart pojken ska svara för sig! Att ge svar på tal brukar kunna tysta folk.
  • Maria med 3

Både jag och dottern har haft tandställnign och ingen av oss har blivit retad för den.
    jag tror att har han fått bra vänner nu så är det nog ingen som kommer reta honom för tandställningen och är det nån som gör det så är det bra att han fått några bra svar att ge dem.

Det är jättesvårt att få tid på tandregleringsmottagnign så risken är att det kommer ta ett tag innan ni får tandställningen oavsett hur snabba ni är.

• Ayishaaa
    Manamana skrev 2008-01-05 16:41:01 följande:
    Det är klart pojken ska svara för sig! Att ge svar på tal brukar kunna tysta folk.
    Tvärtom. folk skrattar mer åt dem som ger dumma svar på tal.
  • Erika med k
    Ayishaaa skrev 2008-01-05 16:45:05 följande:
    Tvärtom. folk skrattar mer åt dem som ger dumma svar på tal.
    Jag respekterar din åsikt, men står fast vid min.
  • malibos

Han kan svara: kul att du är så intresserad av vad jag har i min mun...? Det är inget svar på tal, heller inte oförskämt, men kanske får retstickan att fundera över varför han/hon egentligen bryr sig om tandställningen.

• Ayishaaa
    Manamana skrev 2008-01-05 16:47:15 följande:
    Jag respekterar din åsikt, men står fast vid min.
    Ja, kan inte begära annat men hoppas att ts lyssnar på dem som har kontakt med skolor i hennes sons ålder.
  • snuttP

Malibos.. toppen svar tycker jag.

Det är verkligen kätte svårt det här med barn och mobbing. Å ena sidan så vill man "ge igen" och å andra sidan så tjänar det inget till. Förstår ni vad jag menar? Dålig på att förklara.

• Raven Waves

Kommentar: "När kommer tåget?"
    Svar: "Inte vet jag, kolla tidtabellen..."

Kommentar: "Värsta tågrälsen!"
    Svar: "ja, och där står du med perrogen i munnen ser jag..."

kommentar: "Skrotkäft"
    Svar: "Prosit!"

Kommentar: "Är det där din tågräls?"
    Svar: "Är det där ditt överbett...?"

Kommentar: "Varför har du så mycket skrot i munnen?"
    Svar: "För att jag ska slippa se ut som du när jag blir stor..."

osv osv...hmm...önskar jag hadde fått tandställning när jag gick i skolan...!

• Thaleia

Men är det inte så att det kanske är flera som också kommer att få tandställning efter besöket hos tandläkaren?
    Kommer ihåg att just i den åldern så var det en hel del som hade tandställning och jag kan inte komma ihåg att någon blev retad för det. Visst, någon kommentar om tågräls men inte mobbad.
    Kommer ihåg att många var avunsjuka på dom som hade tandställning när den äntligen togs bort! De fick ju hur fina tänder som heslt!

• ExAnimo

Jag som mamma verkligen tackar och uppskattar alla råd som ni har givit.

Själv är jag osäker och orolig för vad sonen kan utsättas för av sina skolkamrater.
    som mamma vill man ju försöka skydda sin lilla kyckling i ur och skur.

Att ha svar på tal eller bara nonchalera är ju en mycket bra fråga.
    Då jag inte har något facit i hand så kan jag inte heller säga vilket som är rätt eller fel.

Men jag ser på min lilla parvel att hans självförtroende blivit större då han fått svar att ha i beredskap om någon skulle vilja reta honom.

I början ville han inte ens tillåta någon tandläkare installera tandställning öht.
    Han grät förtvivlat och var helt övertygad om att jorden skulle gå under ungefär.

Men nu har han vuxit in i sin roll och accepterar det på ett helt annat sätt.
    Mycket tack vare era svar som ni givit oss här i tråden.

Han har redan innan jul börjat förbereda sina klasskamrater om att han kommer att få en tandställning.
    Deras reaktioner har inte varit så hemska som han trodde.

Men det är frågan sedan hur det kommer att bli när han väl har fått tandställningen installerad.

• Ananaspaj

Tycker det är lite tråkigt att se att du fått tips om att vara elak tillbaka om någon retas...knappast hjälper det!

Vad heter alla tjejers favoritkille, snyggase tonåringen med den lenaste rösten?? DARIN!!
    Klipp ut ett foto på DARIN till din son så kan han visa upp det!

Och tänk bara vad snygg han ska bli sen. Jag trodde nästan det var inne med tandställning idag...
    Hur gammal är han?

• jennyfannyemil

Ang svar på tal så kan jag som f.d mobbad iallafall säga att jag önskar att jag hade svar på tal när jag fick glåpord ropade efter mig.
    De var på mig som fasiken och jag tror definitivt på att ge svar på tal istället för att ignorera.

• mippy
    Ayishaaa skrev 2008-01-05 16:39:48 följande:
    Jag håller faktiskt fullständligt med...
  • mippy
    jennyfannyemil skrev 2008-01-08 23:30:51 följande:
    Ang svar på tal så kan jag som f.d mobbad iallafall säga att jag önskar att jag hade svar på tal när jag fick glåpord ropade efter mig.De var på mig som fasiken och jag tror definitivt på att ge svar på tal istället för att ignorera.
    Men tror du inte att inövade svar på tal kan ge fel inverkan.. Jag har oxå blivit mobbad och är man osäker (som man är när man blir mobbad) svarar man oftast inte tillbaka på det sättet som man borde när man ska ge svar på tal.. tyvärr..
  • ExAnimo
    Ananaspaj skrev 2008-01-08 23:22:01 följande:
    Tycker det är lite tråkigt att se att du fått tips om att vara elak tillbaka om någon retas...knappast hjälper det!Vad heter alla tjejers favoritkille, snyggase tonåringen med den lenaste rösten?? DARIN!!Klipp ut ett foto på DARIN till din son så kan han visa upp det!Och tänk bara vad snygg han ska bli sen. Jag trodde nästan det var inne med tandställning idag...Hur gammal är han?
    Manamana skrev 2008-01-05 16:34:18 följande:
    Idag får man ju välja färg på snoddarna som fäster "tråden", tyckte jag va en kul grej när jag var 12-13 och hade räls. Jag mixade och matchade och hade olika färger samtidigt! Kan inte komma ihåg nån gång då jag blivit mobbad för mina tandställningar. Började med tandställning när jag var 5år, idag är jag 22 och har det fortfarande.
    Maria med 3 skrev 2008-01-05 16:42:07 följande:
    Både jag och dottern har haft tandställnign och ingen av oss har blivit retad för den. jag tror att har han fått bra vänner nu så är det nog ingen som kommer reta honom för tandställningen och är det nån som gör det så är det bra att han fått några bra svar att ge dem. Det är jättesvårt att få tid på tandregleringsmottagnign så risken är att det kommer ta ett tag innan ni får tandställningen oavsett hur snabba ni är.
    Sonen är nyss fyllda 12 och väldigt liten för sin ålder.

Såsom jag uppfattade det hela så ska sonen inte ha några gummisnoddar.
    Men det lär vi nog upptäcka den 30:e januari

Vill poängtera att jag uppskattar och lyssnar samt tar till mig ALLAS råd som ni ger i denna tråd.

Hoppas att vi kan hålla det på denna nivå så att det inte blir en fajt om vem som vet bäst och vi börjar munhuggas.

Som sagt jag har ju inget facit och själv aldrig haft tandställning, Därför uppskattar jag era åsikter och era motiveringar till era åsikter.
  • mippy

ts, hoppas allt går bra för din son... det är ju trots allt så vanligt med tandställning idag, så hoppas att han slipper massa lustigkurrar... Skönt att höra att han har fått bra kompisar nu iaf, det hjälper ju faktiskt mycket.. Lycka till hur ni än väljer att hanskas med ev. problem..

Svar på tråden Behöver svar vid mobbning av TANDSTÄLLNING