• Jennie H

Järnbrist, farligt för barnet??

Jag har järnbrist, men mår så dåligt av järntabletterna att jag inte kan ta dem.. drabbas barnet av detta eller är det bara jag som mår dåligt av att ha järnbrist?? Tar barnet mitt järn så att det mår bra?? Någon som vet?

• Svar på tråden Järnbrist, farligt för barnet??
  • Rombin

bra fråga... mina niferex är slut för tillfället och jag har inte ätit nån på an vecka typ... om det är farligt vet jag inte... men nu äter jag ganska järnrik mat så jag tror inte det är nån fara.... om du äter mat med järn i tror jag inte det är nån fara heller.. ? men ärligt vet jag inte om det är farligt för barnet... skulle nog tro att det järn du har i dig går till barnet.... det som då kan hända är att du blir väldigt trött utan järn.... men farligt? naaaa... tror inte det... kramis

• Jennie H

Försöker också äta niferex, har du också biverkningar??

• blonde redhead

Det är direkt farligt att ha förlåga blodvärden.
    Har man lågt järnvärde så har manalltsåblodbrist. Det kan medföra stora komplikationer omdet inte behandlas. Blodet för runt syre och näring i kroppen, har man blodbrist så fungerar det inte lika bra och kan medföra stora skador, både på dig och barnet.

Kan du inte prova andra tabletter? Blutsaft? Man kan t o m få droppom det behövs och du inte får det i dig.

Kolla också med din bmomdu kan kontrollera dina värden oftare. Håller domsig bra och stadigt så kan du kanske slippa tabletterna.

• Perniilla

Mina niferex är också slut =/ har inte ätit de på över en månad..=| och jag är riktigt trött hela dagarna, ligger i soffan så gott som hela dagen och småsover då o då..men farligt hoppas jag inte att det är..kan vara bra att rådfråga med bm, ska göra det på mitt besök om tre veckor =)

• blonde redhead

Sök på anemi eller blodbrist och läs om det själva.

• lövet2

Enligt min Bm och läkaren jag hade när jag var gravid, så får fostret sämre med syreförsörjningen om mamman har för lågt Hb. Efter vad jag förstod så bör man absolut inte ha under 90 i Hb.

*reserverar mig för ev fel*

• Li 81

Detta svar fick jag från bm i dag.

Det är inte direkt farligt för barnet om man har lågt järnvärde, då barnet är som en parasit och suger åt sig det som den behöver. Men för kommande förlossning och för att orka med den så och allt runtomkring så behöver kroppen järn. Så åk ut till apoteket och köp er järntabletter

• danitra

Enligt min barnmorska så var det ingen som helst fara för barnet om mamman har lågt HB-värde. 

• Jennie H

Tack alla för att ni tar er tid att svara, känner mig såå orolig...

• blonde redhead

Men jag blir så arg!! Vad har era barnmorskor för utbildning igentligen??!! Gjorde dom något hemtest för 50 år sedan eller?

Det ÄR farligt medför mycket järnbrist! Sök som sagt på blodbrist/anemi och läs om det själva. Ge era barnmorskor länkarna också!

Svar på tråden Järnbrist, farligt för barnet??