• teambe

Är Göteborgs Samskola snobbig och är de kommunala innerstadsskolorna maffia-allierade?

Lite tillspetsat kanske?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Göteborgs Samskola snobbig och är de kommunala innerstadsskolorna maffia-allierade?
  • teambe

Nä, jag vet. Vet du någon kommunal innerstadsskola som inte är hemsk (du fpr gärna inboxa om du inte vill avslöja)

blonde redhead skrev 2007-11-23 20:33:52 följande:
    Jag tycker samskolan är (små)snobbig. Kommunala kan vara hemska men jag kan inte dra alla över en kam.
  • teambe

Återigen, någon som inte är hemsk?! Vi behöver verkligen verkligen tips!!!

Frila2 skrev 2007-11-23 20:38:08 följande:
    Japp! Sam är snobbig och (vissa, inte alla) kommunala är definitivt hemska.
  • teambe

fram med era åsikter, det är vårt barn det handlar om !!!

• teambe

Va kul att ni gillar Montessoriskolan Centrum, vi står i kö dit!

Frusna flickan skrev 2007-11-23 20:58:21 följande:
    Vi har montessoriskolan centrum i Vasastan och är jättenöjda. Andra vänner till oss har barnen på Internationella, franska och tyska skolan samt på Villa Darjeeling (eller hur det nu stavas) som också är montessoriskola. Alla som har kommunal skola verkar så missnöjda med kvaliten.
  • teambe

Fast jag pallar inte antroposofer. Tror säkert att skolan är jättetrevlig (ligger ju exv jättefint) men som läkare ser jag rött när föräldrar överväger att inte vaccinera sina barn osv, så det skulle inte klicka mellan oss föräldrar och de andra föräldrarna/personalen.

blonde redhead skrev 2007-11-23 21:18:39 följande:
    Är du även intresserade av privata så rekommenderar jag Rudolf Steiner skolan. Det är en förskola med waldorfpedagogik.
  • teambe

Kul! Så man blir inte mobbad om man inte har Canada Goose-jacka och sommarhus i Fjällbacka då? ;)

Pricken07 skrev 2007-11-23 21:21:49 följande:
    Jag gick på Sam och var jättenöjd med den skolan! Hög nivå på undervisningen och bra lärare! Visst fanns det snobbar där, men alla var inte det.
  • teambe

Schysst, då kanske våra mindre bemedlade barn kan passa där. Stämmer det att de är bra på att skapa en trygg miljö och arbetar för att alla ska bli sedda och inte mobbade?

• teambe

Men jag tror ändå det kan bli konstigt om vi som föräldrar är så helt avståndstagande från hela ideologin. Tåls att tänka på.

blonde redhead skrev 2007-11-23 21:23:08 följande:
    Ja men det finns ju många som även vaccinerar sina barn. Det är en väldig blandning på folk och ingen ser konstigt på en för att man vaccinerar.
  • teambe

Fjällskolan eller Oscar Fredrik. Känner du till dem?

Frusna flickan skrev 2007-11-23 21:46:26 följande:
    Förresten vilka kommunala ligger i närheten av er? Alltså vilka är aktuella?
  • teambe

Nä, berätta gärna om Montessoriskolan Centrum! Hur arbetar de med mobbing och barn med problem (både beteendeproblem och inlärningssvårigheter). En negativ sak vi hört är att just Centrum ber föräldrar till barn som inte passar in att flytta sina barn därifrån. Det låter konstigt, eftersom montessoripedagogiken ju ska kunna fungera för alla trots bokstavsdiagnoser och inlärningsproblem. Hur gör de föresten om ett barn faktiskt inte är ett dugg intresserat av att arbeta över huvud taget? Genuint lat och ointresserad alltså ;)

Frusna flickan skrev 2007-11-23 21:48:25 följande:
    Pratar vi Sam nu också?
  • teambe

spiritsinlove; gick du på lilla skolan också?

• teambe

Gick du även på lilla skolan? Är skolan intresserad av att arbeta mot mobbing?´etc? Och att det ska vara en trygg miljö?

skvimpen skrev 2007-11-23 23:12:52 följande:
    Tja Ebba Von Sydow gick där.. Jag trivdes på sam, klart att det märks att det inte bara är HM kläder på eleverna men ofta var det föräldrar som intresserade sig för sina barns skolgång som hade sökt till sam för barnens räkning inte för statusen.
  • teambe

Gick du på Lilla skolan?

spiritsinlove skrev 2007-11-23 23:20:14 följande:
    Då har vi olika uppfattningar. Jag är uppvuxen i de områden där Sam är ett outtalat "måste" för barnen, om de inte väljer internat. Barnen har stenkoll på varandras efternamn samt pappans årsinkomst. Sam ÄR segregerat, med svenska mått mätt. Vet dock ej om alla som går på Sam märker av denna typ av kategoriserat tänkande, men det existerar..
  • teambe

Sorry! Vi vill ha en trygg och harmonisk miljö där våra barn får vara sig själva utan att bli mobbade, hotade eller trakasserade av resten av eleverna. Vi vill definitivt inte ha grov kriminalitet på skolan. Vi vill att barnen ska bli sedda och få vara sig själva, bli bekräftade. Att det finns vuxna somser om barnen mår dåligt. Att det är bra lärarkontinuitet. Det är det viktigaste. Vi är inte rika (bor i lägenhet i Linné, har inga sommarvillor, är läkare men har ingen lång överläkartradition bakom oss).

spiritsinlove skrev 2007-11-23 23:27:53 följande:
    Läs inlägg 26
  • teambe

Ja, det är inte lätt det här. Tack för att ni delar era edrfarenheter. Spiritsinlove, du har inga andra skoltips i Gbg?

spiritsinlove skrev 2007-11-23 23:44:37 följande:
  • teambe

Tack alla för era råd! Det är till stor hjälp för det är inte lätt det h är!

• teambe
    Röda skrev 2007-11-25 20:26:46 följande:
    blonde readheadja!, jag hör av mig när jag har lite mer tid!Sanslös tråd förresten! Vad ska jag rösta på...?Sam - folklig och kommunal bra, kanske...?hehe
    Jag vet! Men mina tidigare omröstningar i samma ämne ungefär har get noll svar, så det funkar att vara lite tillspetsad :)
  • teambe
    Röda skrev 2007-11-26 20:35:39 följande:
    Okej, tillbaks:Varför är Lilla Sam snobbigare?
    Jag tror om jag får gissa att det är så att de föräldrar som är väldigt medvetna om att de vill att barnen ska gå på Sam (läs elitistiska överklassmänniskor ;) ) väljer att låta dem börja tidigt. På högstadiet tillkommer ju elever som inte är nöjda med sina gamla skolor samt elever som hört att Sam är en bra skola och själva väljer den. Det är vad jag tror i alla fall.
  • teambe

spiritsinlove; det mer än viskas väl ;) Den gamla rektorn slutade i våras, den nya var rektor på Frölundagymnasiet förrut.

Svar på tråden Är Göteborgs Samskola snobbig och är de kommunala innerstadsskolorna maffia-allierade?