• Tetley

Byta våtrumstapet?

Är det någon som har en aning om vad det kostar att byta våtrumstapet?

• Svar på tråden Byta våtrumstapet?
  • maey

Vi har precis fått kostnadsförslag på badrumsrenovering med byte till våttapet. Badrummet är 3,5 m2, och med nedrivning av kakel, bortfraktning, pluggning av vvs, byte av golvbrunn och uppsättning av tapet och plastmatta på golv kommer det gå på 18800:- . Då ingår material, dvs tapeter, golvbrunn osv. Det som inte ingår är badrumsmöbler, dusch, osv.
    Tror tapeten kostar runt 200 :- m2

• ulle77

Har letat i datorn efter en bild på vårt badrum, de flesta som kommer hit brukar gapskratta när man öppnar dörren...

Maey

Kostar det inte mer?
    Vårt badrum är ungefär lika stort men jag har ju sett siffror mer mot 50 000 framför mig så hittills så bara blundar vi när vi är där...

Det innebär väl även fuktspärr och så där?

• Ula

Hur mycket det kostar att göra ett badrum beror nog på var man bor och hur "het" marknaden är på renoveringsfronten.
    Vi skulle göra om badrummet och med våttapet och våtmatta skulle priset landa på mellan 50-70000 hos olika firmor inklusive ny brunn och rördragning och nya väggar. Rivningen skulle maken få göra själv.
    Det hela slutade med att maken rev, drog rör och bytte golvbrunn själv. Han satt också upp nya väggar och innertak.
    Sedan lejde vi en firma som spacklade fall mot den nya golvbrunnen och som satt upp våtrumsmatta på golv och väggar. Det gick på 16 000 kr (oktober -07). Vilket blev billigt men innebar mycket jobb.

Någon våtspärr behövs inte eftersom våtrumstapet/matta är en fuktspärr.

• maey

Japp, fuktspärr ingår. När vi kollade vad det skulle kosta med kakling så hade vi problem att få det till under 50000:-. Det är arbetskostnaden som blir så mycket dyrare. Det var därför vi bestämde oss för våtrumstapet istället, då kan vi lägga lite mer på rolig badrumsinredning istället...

• Trisses2
    maey skrev 2007-11-26 20:53:16 följande:
    Japp, fuktspärr ingår. När vi kollade vad det skulle kosta med kakling så hade vi problem att få det till under 50000:-. Det är arbetskostnaden som blir så mycket dyrare. Det var därför vi bestämde oss för våtrumstapet istället, då kan vi lägga lite mer på rolig badrumsinredning istället...
    Det är lite så vi känner också. Hellre en snygg våtrumstapet o matta och pengar över till annat, t ex ett snyggare kök...plånboken räcker tyvärr inte till allt .

Har kollat på Tarketts kollektion och det är en hel del snygga tapeter och mattor (våtrum) i den.

Har ni bestämt er för vad ni ska ha?
  • Fille Fjonkan
    Trisses2 skrev 2007-11-26 21:14:59 följande:
    Det är lite så vi känner också. Hellre en snygg våtrumstapet o matta och pengar över till annat, t ex ett snyggare kök...plånboken räcker tyvärr inte till allt .Har kollat på Tarketts kollektion och det är en hel del snygga tapeter och mattor (våtrum) i den.Har ni bestämt er för vad ni ska ha?
    Dessutom är ju våtrumstapet att föredra i t ex äldre trähus som ofta rör sig lite. Det är anledningen till att vi har bestämt oss för våtrumstapet och golvmatta i badrummet istället för kakel och klinker.

I duschrummet på bottenvåningen vill jag ha kakel och våtrumsmatta istället. Kakel för att matcha det bruna porslinet jag vill behålla Och våtrumsmatta för att minimera risken för skadade fogar och fuktskador.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Trisses2

Fille Fjonkan skrev 2007-11-26 21:26:02 följande:

Dessutom är ju våtrumstapet att föredra i t ex äldre trähus som ofta rör sig lite. Det är anledningen till att vi har bestämt oss för våtrumstapet och golvmatta i badrummet istället för kakel och klinker.I duschrummet på bottenvåningen vill jag ha kakel och våtrumsmatta istället. Kakel för att matcha det bruna porslinet jag vill behålla Och våtrumsmatta för att minimera risken för skadade fogar och fuktskador.
    Helt rätt i det faktiskt. Frågade besiktningsmannen om det här med badrum och han rekommenderade våtrumsmatta o tapet som bästa ytskikt. Helt klart intressant att han sa så!

Brunt porslin låter riktigt snyggt! Tyvärr har vi en grön färg som måste vara en konstig blandning mellan mintgrön och skogsgrön. Ryser vid tanken på att ha det kvar .
  • Fille Fjonkan
    Trisses2 skrev 2007-11-26 21:48:37 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2007-11-26 21:26:02 följande:Helt rätt i det faktiskt. Frågade besiktningsmannen om det här med badrum och han rekommenderade våtrumsmatta o tapet som bästa ytskikt. Helt klart intressant att han sa så!Brunt porslin låter riktigt snyggt! Tyvärr har vi en grön färg som måste vara en konstig blandning mellan mintgrön och skogsgrön. Ryser vid tanken på att ha det kvar .
    Oj, det lät inte så vackert

Det bruna porslinet är ganska coolt tycker jag. Nu matchas det av beige kakel med rosor i orange på och brunspräcklig våtrumsmatta Och säljarna har till råga på allt en tigermatta som badrumsmatta... *huu*
    Men jag tror det bruna porslinet kan bli riktigt snyggt om det får framhävas av något fint kakel utan rosor på. Jag tänker mig "stavmosaik" på höjden i olika nyanser av brunt och vitt och kanske turkost för mer färg och "fräsch-het" i duschhörnet och vitt i resten av rummet. Och ljus våtrumsmatta.

Från början tyckte maken att det bruna porslinet var fult. Kanske lite roligt, men absolut inte snyggt eller coolt. Nu säger han att vi kan inte gärna kasta ut det för det är ju rätt speciellt
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Trisses2

Fille Fjonkan skrev 2007-11-26 21:57:48 följande:

Oj, det lät inte så vackert Det bruna porslinet är ganska coolt tycker jag. Nu matchas det av beige kakel med rosor i orange på och brunspräcklig våtrumsmatta Och säljarna har till råga på allt en tigermatta som badrumsmatta... *huu*Men jag tror det bruna porslinet kan bli riktigt snyggt om det får framhävas av något fint kakel utan rosor på. Jag tänker mig "stavmosaik" på höjden i olika nyanser av brunt och vitt och kanske turkost för mer färg och "fräsch-het" i duschhörnet och vitt i resten av rummet. Och ljus våtrumsmatta.Från början tyckte maken att det bruna porslinet var fult. Kanske lite roligt, men absolut inte snyggt eller coolt. Nu säger han att vi kan inte gärna kasta ut det för det är ju rätt speciellt
    Låter som om det är lite "over the top" just nu om jag säger så . Visst sjutton är det snyggt med typ stavmosaik och annat fint kakel. Och det ÄR snyggt med våtrumsmatta till kaklade väggar!

Om vi hade gått för helkaklat badrum så hade jag gärna haft de vita rektangulära kaklet på väggarna, snygg grå/svart mosaik i duschhörnan och kanske också grå/svart klinker på golvet.

Men nu blir det istället ljusgrå tapet med något abstrakt mönster på (tror jag i allafall) och en ljusgrå matta, med typ skiffermönster. Blir nog riktigt bra när det är klart nån gång i januari... .

Jag är inte alls för att slänga saker, t ex badrumsporslin, bara för att det är gammalt. Så länge det är helt och fräscht utan allt för mycket skavanker så är det helt ok för min del att behålla det. Så kör på brunt porslin - låter jätteläckert (o retro=modernt)
    Men nu blir det
  • Maximilius flicka

Vi ska renovera badrummet på ovanvåningen när vi flyttar in i vårt hus. Just nu sitter där en våtrumstapet från 70-talet och den kommer nog inte att hålla så länge till med mina två fiskar till döttrar. Är inne på en ny våtrumstapet och våtrumsmatta eller måla hela badrummet. De säger ju att det senare alternativet numera är så bra att det t.o.m är bättre än kakel. Är det någon som vet hur bra de målade våtrumssystemen är?

Ida ♥ Micke = Liv 051030 och Moa 070518
  • elektra1
    Maximilius flicka skrev 2007-11-26 23:10:22 följande:
    Vi ska renovera badrummet på ovanvåningen när vi flyttar in i vårt hus. Just nu sitter där en våtrumstapet från 70-talet och den kommer nog inte att hålla så länge till med mina två fiskar till döttrar. Är inne på en ny våtrumstapet och våtrumsmatta eller måla hela badrummet. De säger ju att det senare alternativet numera är så bra att det t.o.m är bättre än kakel. Är det någon som vet hur bra de målade våtrumssystemen är?
    puff, undrar jag också..
Svar på tråden Byta våtrumstapet?