• aggebagge

fun light går det att dricka?

Hej jag undrar om det går bra att dricka fun light? tycker det är jätte gott speciellt den nya ..

Tacksam för svar

• Svar på tråden fun light går det att dricka?
  • ebben

? varför skulle inte det gå??

• Lehen

Det är klart att det går bra att dricka, men det är inte särskilt nyttigt.
    Det bästa man kan dricka är vatten, smaksätt med färsk citron, gurkskivor, melon eller dyl.
    Jag hade det jättejobbigt med vatten i början men jag har lärt mig att dricka det. Man bör dricka ca 1,5-2liter vatten om dagen.

• Happy me

Fun light innehåller aspartam vilket har visat sig kunna ha ett visst samband med cancer. Jag dricker det i vanliga fall men har dragit ned på det kraftigt under gravidideten.

• lill linda 82

hade jag kunnat hade jag druckit massor av fun light, men jag får halsbränna av alla light produkter..

• kissemjao

När jag var gravid -02, var det totalt tabu och helt förbjudet med lightprodukter (med aspartam). Men jag tycker debatten har tonats ner och på slv:s hemsida verkar det vara mer eller mindre ok med light igen.
    Hur ska man tolka detta? Visade det sig att aspartamet inte var så farligt eller?

• lill linda 82

Är inte det samma som dom där energidryckerna innehåller?? Tex redbull? Eller är jag ute o cyklar nu?

• kissemjao

Jo det finns aspartam i fun light, men det är främst den höga koffeinhalten i redbull som gör det farligt att dricka den om man är gravid...

• Happy me

Aspartam används i stället för socker som sötningsmedel och finns i en hel del produkter. Exempelvis även i många cider. Vet inte hur det är med energidryckerna.
    Kanske har det inte varit lika mycket ståhej kring det nu men jag har inte hört något om att det skulle varit fel med riskerna. Därför är det bättre känner jag att avstå så ofta som möjligt under graviditeten som ändå snart är förbi. Men det är ju jag.

• kissemjao

Alltså aspartam i redbull skulle det vara...

Svar på tråden fun light går det att dricka?