• aggebagge

fun light går det att dricka?

Hej jag undrar om det går bra att dricka fun light? tycker det är jätte gott speciellt den nya ..

Tacksam för svar

• Svar på tråden fun light går det att dricka?
  • Lilltessan

Det har forskats en hel del kring hur farligt aspartam är, men det finns ingen forskning som bevisar att det är cancerframkallande. Kanske därför debatten tonats ned (liknande akrylamid som de gick ut och varnade för - vem vågade äta chips och liknande då...) Däremot tror jag att man ska försöka få i sig så lite "livsmedelstillsatser" som möjligt. Men att dricka fun light i måttliga mängder tror jag är helt ok.

• Dragonia

Jag läste att det var ingen fara med att dricka/äta produkter med aspartam i när man var gravid. Jag dricker en hel del av den saften, då jag har lite svårt för vatten och läsk/juice blir så sött.

• snart tre

Varning, varning!!!!! Håll er undan från light-produkter - oavsett om forskarna kommit fram till att de ej orsakar cancer så ligger det bakom en massa annat - allergier, övervikt etc. Häll inte i er det i onödan. Själv blev jag överkänslig mot sötningsmedel (trots att jag sällan dricker sådan läsk) förra året i samband med en infektion i kroppen. Min allergiläkare varnade mig för sötningsmedel och sade att vem som helst kan reagerar mot det - själv fick jag kraftiga attacker som bara gick att häva med kortison på sjukhus -innan de lyckades lösa det. Så undvik det och undvik att ge era foster sådant skit.

Drick smaksatt kranvatten eller mineralvatten i stället. Mycket godare och nyttigare.

• Pumpkin och Selma

Oj då! Jag har läst nyligen att det inte alls är bra med aspartam, kan ge missbildningar, cancer, osv. Om man söker på google t.ex. så hittar man genast massor. Aspartam finns också i light joghurt, jul- och påskmust, light läsk, osv. Upp till var o en antar jag, själv undviker jag det så långt det går. Fast det finns även många andra tillsatser som tros kunna ge liknande skador, många av dem finns just i sockerfria produkter.

• Soffi73

Hänger på med en följdfråga.... någon som vet något om xylitol då? Jag tuggar en del sådana tuggummin etc för tänderna. Det är ju också ett sötningsmedel... Hittade ingen info på SLVs hemsida om det.

• S med 2

Jag tycker man ska undvika allt med aspartam i överhuvudtaget. Det är ju ett konstgjort sötningsmedel som varken är bra eller smakar bra. Allt med aspartam el andra sötninsmedel. Aspartam är flera hundra gånger sötare än vanligt socker och det är alltså lättare att lägga på sig av detta.

Aspartam, liksom andra sötningsmedel, "får inte användas i livsmedel som är avsedda för spädbarn eller småbarn" enligt EU-direktiv 96/83/EG.

Det har även framkommit att för att få fram ett medel som bla. detta så krävs det en hel de studier och plågsamma djurförsök.

Vi köper aldrig produkter med konstgjort sötninsmedel av något slag.

• snart tre

Ja - försök undvika alla sk sockerfria produkter oavsett sötningsmedel eftersom de innehåller tillsatser som ej är bra för kroppen.

Vad gäller Xylitol - så reagerade jag på det också när det var som värst och nu skyr jag xylitol, aspartam och andra sötningsmedel som pesten. Inte värt att stoppa i sig det tycker jag.

• Lilltessan

När man söker på t ex google, så hittar man allt möjligt. Det viktiga är att kolla vilken källa det kommer ifrån. Men som sagt ingenting är bra i mängder och det bästa är ju att äta så naturligt som möjligt. Man får ju i sig så mycket "smuts" ändå. Tänk bara på grönsaker och frukt som är besprutade. Eller luften vi andas som är full av sjukdomsframkallande ämnen.

• Cookie83

Åh det som finns så många goda mineralvatten som är smaksatta, prova de nya Lokan Päron, smakar som läsk. Åhhh måste springa ner till affären nu och köpa.

• snart tre

Ja, Loka Päron är kanon (har tipsat här om den tidigare). Smakar som päronsoda fast utan den jobbiga sötman. Finns en Loka Smultron som är jättegod också.

Svar på tråden fun light går det att dricka?