fun light går det att dricka?
Hej jag undrar om det går bra att dricka fun light? tycker det är jätte gott speciellt den nya ..
Tacksam för svar
Hej jag undrar om det går bra att dricka fun light? tycker det är jätte gott speciellt den nya ..
Tacksam för svar
Jag missbrukar funlight, dricker det varje dag... ;)
Tror det är min "nojja" under graviditeten...
Saft är för sött och läsk är blä...
Känns bättre att ha nojja på det än på typ choklad eller annat "onyttigare" ivartfall... Och enl. UL så har vår bebbe inga missbildningar och verkar såå frisk å glad så...
Självklart ska man sortera lite när man söker på google, alla sidor är minsann inte vetenskapliga. Men man kan hitta riktigt bra sidor med. Sunt förnuft måste ju råda?
Alla gör som de vill - vi lever i ett fritt samhälle. Och bevisligen leder det inte till missbildningar av bebisar - men uppenbarligen kan det få andra bieffekter och de kan ju faktiskt komma senare i livet än vad man bara kan se under graviditeten. Jag tar i alla fall inte den risken.
Och angående choklad (åtminstone den riktigt mörka sorten) så är det nyttigt för kroppen (i måttliga mängder det vill säga).
snart tre---> Jo visst, men vad ökar man mest i vikt av tror du? Marabou eller lightsaft? ;)
Hittade info nu på SLV att xylitol inte är klassad som sötningsmedel på samma sätt som aspartam utan som en "sötningsalkohol" och räknas tydligen istället som en tillsats.... Kan inte säga att jag blev direkt klokare....
Klart du kan dricka funlight om du vill - bara du tycker det är gott!
Strunta i alla moralpoliser som predikar om ALLT som är farligt...ger mig ångest! *morr*
Pyret82: Båda faktiskt - lightprodukter leder till viktökning på sikt om du inte redan vet det eftersom det lurar kroppen. Och mörk choklad (som jag för övrigt inte äter särskilt mycket av ändå) innehåller inga gifter och nästan inget kakaofett (om du nu inte väljer den ljusa svenska äckliga chokladen som är jättedålig, men det var inte den jag menade).
Hellre en pyttebit mörk 80-procentig choklad någon gång till cappuchinon eller som efterrätt än fun light eller annan lightprodukt varje dag som innehåller mysko ämnen. Så det var inte viktgrejen jag syftade på utan ur hälsoperspektiv. Det bästa är nog om du undviker båda om du inte vill öka i vikt.
För att få i sig den "farliga" mägnden måste man dricka 15 liter läsk om dagen.......... vem gör det??
Men däremot stimulerar ämnet så att man får ökad hungerkänsla......... men då får man väl ha karaktär och inte äta i tid och minut!!
Vill bara varna för de följder man kan få av lightprodukter med artificiella sötningsmedel. Folk får göra som de vill - vi lever i ett fritt land - men många verkar ovetande om att de stoppar i sig sådant som de tror är nyttiga och så är det inte det.
Moralpolisen
En god vän som är kemist har berättat att artificiella sötningsmedel som aspartam och fenylalanin kan göra det svårare att bli gravid, och om det konsumeras i stora mängder under graviditeten så KAN det bli så att fostret blir överkänsligt mot fenylalanin. Det är väl inget enormt handikapp, men kan bli besvärligt eftersom fenylalanin finns i ganska många livsmedel.
Det kan vara värt att tänka på!
Och det var precis det som Cassiopeja säger som jag varnade för. Fick samma sak - och det var ett jäkla handikapp ska jag säga. Det var inte mycket jag kunde äta utan att få nässelutslag och ödem över hela kroppen - skitjobbigt! Tänk er då hur det kan bli för ett barn!
Snart tre--> Men ooorka? ;)
Jag sa ju att JAG hellre dricker sockerfri saft än äter tex:marabou-choklad som "gravidnojja".. So? Jag väger 56kg och är i vecka 33 så jag behöver nog inte ora mig för att bli tjock eller få ett missbildat barn för att jag dricker funlight... ;)
Va? Du gör som du vill - jag skiter i om du väljer att stoppa i dig lightprodukter och har inte sagt något om att du skulle vara tjock eller behöva undvika det för att inte bli det. Jag pratade generellt.
Ville som sagt bara varna för att det kan få konsekvenser - sen är det upp till var och en, precis som med allting annat, att bestämma hur de själva vill göra.
En sak som jag märkt när jag dricker något med aspartam i är att jag blir så otroligt kissnödig, akut. Jag har verkligen hittat ett samband, så om jag ska ut på långpromenad är jag noga med att inte dricka fun light eller cola light, som är jag älskar. Vatten, vanlig saft och cola går bra. Absolut inte vetenskapligt bevisat men så är det för mig ialla fall.
Det jag länge har funderat på gällande de diskusioner som råder kring om aspartam gör så man går upp i vikt eller inte samt det jag skrev ovan, är om aspartam är vätskedrivande. Ofta när man är törstig tror man att man är sugen och då kanske man äter mer onyttigt. Det sägs ju att om man är riktigt godissugen ska man dricka vatten först och se om suget går över. Vad tror ni om den teorin?
Gott med fun light. Jag har inte märkt någon negativ effekt på kroppen. Det är så mycket som är farligt i denna världen.. Men jag är så dum att jag dricker ändå jag. Gott med ett glas per dag. Men var i all världen tog Fun light Green apple vägen ? saknar den smaken jag..
Funlight "Peach" och "Starfruiten" är ju supergoda!!
...Mer törst-släkande än läsk och saft med socker etc... =)) Mmmm!!