Inlägg från: Sugardaddy |Visa alla inlägg
  • Sugardaddy

Psykologprogrammet?

Jag försökte hålla mig, men det gick inte. Jag hoppas verkligen att folk är på det klara med att det är stor skillnad på en socionom och en psykolog? Men det gäller ju präster och skötare också.. Visst att båda utbildningar gör att man kan läsa vidare till terapeut, det är enorm skillnad i VAD man läser. Xavant pratar om halvdant, jag vill ta det ett steg längre. Socionomutbildningen är inte ens i närheten av psykologprogrammet när det gäller att förstå uppkomsten eller vidmakthållandet av pykologiska mekanismer. För att göra det enkelt: både en läkare och en undersköterska kan ta ett blodprov, men ingen skulle komma på tanken att jämställa deras teoretiska kunskaper. Därmed sagt innebär det inte att en psykolog blir en bättre terapeut enbart genom sin utbildning, detta bygger snarare på personlig lämplighet, förmåga till empati etc. Det säger sig självt att 5 års psykologistudier ger en aningens annorlunda kunskaper mot en som läst vad 10-20 poäng psykologi? Vill inte göra någon upprörd men någon måtta får det vara.

Grodan ett tips till dig, om du vill bli psykolog tycker jag du ska kämpa för det, oftast är det de som vill det mest som blir bäst psykologer. De flesta lärosäten har en liten fuskvariant: om du läst psykologi A och B samt pedagogik A kan du i många fall få hoppa på psykologprogrammet, ofta på termin 3. Du går då klart programmet som vem som helst och kan ta ut din psykologexamen. Önskar dig varmt lycka till!

• Sugardaddy

Inga problem, notera att det förutom i Umeå (vad jag vet) inte är officellt att man kan göra så, men flera i min klass kom in på det sättet. Så jag vet inte om man har så mycket för att ringa och fråga. Men eftersom det är så svårt att komma in det kan det ju vara bra med tips från någon på "insidan"... Det går tro mig, ge bara inte upp.

• Sugardaddy

Ber om ursäkt om jag inte var klar med att det var kurser på universitetsnivå jag pratade om. Teddybjörn, hur institutionen administrativt har löst att studenter börjar på T3 vet jag inte, jag hoppas att de gjort det på rätt sätt så att säga. Det enda jag vet är just det faktum att det i efterhand börjat studenter som läst de kurser jag talade om.

TS: Håller med Teddybjörn gällande mängden studier, en hel del kurser kan till stor del läsas hemma. Många i vår klass kombinerar studier med barn och det är inga problem. Andra kurser kan vara körigare men jag tror att det kan bero lite på en själv också. Det sköna med universitetsstudier är ju att de bygger på eget ansvar. En annan grej jag gillar att man inte alltid stirrar sig blind på just salstentor som examinationsform, jag skulle säga att vi haft ungefär lika mängd, salstentor, seminarier, hemtentor och inlämningsuppgifter. Återigen kan det bero lite på en själv vad man har lätt/svårt för. Jag personligen tycker att jag lär mig bättre genom seminarier. Andra gillar salstentor. I vilket fall har det varit en en riktigt cool resa, men nu längtar jag ut godammit. Examen i Januari...

Svar på tråden Psykologprogrammet?