ska bara hoppa in en snabbis och säga tack för upplysningen, jag kommer läsa psykologin och pedagogiken nu och sedan komplitera mina svenska,matte, engelska.. så de känns skönt att inte behöva gå in från början
tack tack
Sugardaddy skrev 2007-11-25 17:36:47 följande:
Jag försökte hålla mig, men det gick inte. Jag hoppas verkligen att folk är på det klara med att det är stor skillnad på en socionom och en psykolog? Men det gäller ju präster och skötare också.. Visst att båda utbildningar gör att man kan läsa vidare till terapeut, det är enorm skillnad i VAD man läser. Xavant pratar om halvdant, jag vill ta det ett steg längre. Socionomutbildningen är inte ens i närheten av psykologprogrammet när det gäller att förstå uppkomsten eller vidmakthållandet av pykologiska mekanismer. För att göra det enkelt: både en läkare och en undersköterska kan ta ett blodprov, men ingen skulle komma på tanken att jämställa deras teoretiska kunskaper. Därmed sagt innebär det inte att en psykolog blir en bättre terapeut enbart genom sin utbildning, detta bygger snarare på personlig lämplighet, förmåga till empati etc. Det säger sig självt att 5 års psykologistudier ger en aningens annorlunda kunskaper mot en som läst vad 10-20 poäng psykologi? Vill inte göra någon upprörd men någon måtta får det vara. Grodan ett tips till dig, om du vill bli psykolog tycker jag du ska kämpa för det, oftast är det de som vill det mest som blir bäst psykologer. De flesta lärosäten har en liten fuskvariant: om du läst psykologi A och B samt pedagogik A kan du i många fall få hoppa på psykologprogrammet, ofta på termin 3. Du går då klart programmet som vem som helst och kan ta ut din psykologexamen. Önskar dig varmt lycka till!