• karsu

Te och kaffe?

Hejsan!

Jag vet att kaffe och te inte alls är bra när man är gravid så jag har nu två frågor om det.

Är koffeinfritt kaffe bättre eller lika illa? Råkar nämligen fortfarande tycka att kaffe smakar gott och dricker normalt 5 koppar om dagen.

Sen undrar jag också om det är någon ska vet hur det är med örtteer och så? Finns det någon tesort som inte innehåller koffein och som anses ofarlig när man är gravid?

Tack!
    (en som fortfarande inte har fattat att hon nyss plussat)

• Svar på tråden Te och kaffe?
  • selma1980

Det är inte farligt med varken te eller kaffe, men man rekomenderar att hålla sig till 3 koppar kaffe om dagen, te kan man dricka lite mer eftersom det är mindre koffein i det. Jag är i vecka 40 och har druckit kaffe hela graviditeten, bm säger att det inte är någon fara alls...

• BrideOf Rocky

VA??

Får man inte ens drick te nu heller?
    Gud, snart kommer ju alla gravida bli helt undernärda.

Jag drack både te och kaffe när jag var gravid, och har aldrig hört att det skulle vara farligt om man är frisk innan.

Men örtte kanske du ska testa, det är väl mer örtigt och örtigt är ju bra för bäbben.

Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
  • selma1980

Precis... jag har inte alls tänkt på detta med kaffe och te, bara druckit på, men man har ju hört om max 3 koppar kaffe..

• karsu

Ja, jag läste på någon hemsida. (Dum som man är *s*) Och det stod typ att man skulle undvika att dricka kaffe och att det kunde bidra till missfall. Och hysterisk som man är så tror man juh på allt sånt där. *s*
    Men det verkar juh ha gått bra för er bägge trots att ni druckit te och kaffe så jag kanske inte ska ta fullt så hårt på det utan bara skära ner på det. =)

• dus

Eftersom det är koffeinet som är boven så är koffeinfritt kaffe bättre ur denna synpunkt. Gönt te bättre än svart5, och rätt te ännu bättre, eftersom det är helt koffeinfritt. Jag fäöljer inte slaviskt,. men har bytt ut några koppar kaffe per dag mot dessa alternativ om det blir många. Dricker mest te annars, och det räknar jag inte lika hårt alls.

• dus

Ursäkta stavfelen - RÖTT te ska det t.ex. vara, inte "rätt".

• SusiSue

Jag har druckit kaffe hela graviditeten, oftast tre koppar om dagen och ibland lite mer eller mindre. Angående te så har min BM (bor i Malmö) rekommenderat kamomillte på kvällen om man får svårt att sova på slutet av graviditeten. Grattis till ditt plus

• Annis22

Max 3 koppar kaffe om dagen är rekommendationen. Däremot vet jag att de har andra rekommendationer i USA tex där dom ska dricka koffeinfritt kaffe.

Själv dricker jag kaffe precis som vanligt förutom mellan v 8-15 ungefär då jag blev illamående bara jag tänkte på kaffe.

• Cattis31

Jag dricker inte kaffe alls överhuvudtaget men te är jag en storkonsument av. Det är både svart, grönt och rött te och jag dricker ca 5 koppar om dagen. Jag röker inte, tar inga droger, försöker att äta nyttigt, tar extra folsyre tabletter och kommer att få äta järntabletter (det har jag gjort under mina andra två graviditeter) och rör på mig dagligen. Jag tänker inte sluta med mitt te för jag tror inte att det är en orsak till att få missfall.

(¯`°?.¸ ღ♥Ludwig 1997 & Philip 2002♥ღ ¸.?°´¯)
  • raskan

Grönt te är ju att föredra det är det svarta teet som är mindre bra... Men det som är är ju att teet påvärkar järnvärdet

Inget farligt alls att dricka

Svar på tråden Te och kaffe?