• karsu

Te och kaffe?

Hejsan!

Jag vet att kaffe och te inte alls är bra när man är gravid så jag har nu två frågor om det.

Är koffeinfritt kaffe bättre eller lika illa? Råkar nämligen fortfarande tycka att kaffe smakar gott och dricker normalt 5 koppar om dagen.

Sen undrar jag också om det är någon ska vet hur det är med örtteer och så? Finns det någon tesort som inte innehåller koffein och som anses ofarlig när man är gravid?

Tack!
    (en som fortfarande inte har fattat att hon nyss plussat)

• Svar på tråden Te och kaffe?
  • karsu

Jag har kört på koffeinfritt kaffe ibland och ibland vanligt, men begränsar mig. Åsså blir det en kopp te i bland.

Jag måste sluta läsa en massa saker. *s* Jag blir juh helt nojig-

• MkrKabe

Jag dricker mellan 3-5 koppar kaffe+mjölk om dagen. Så länge det inte är SVART starkt kaffe så är det lugnt säger min bm. Tja..efter 4-5 koppar är jag ändå mätt på kaffe för dagen

Det sägs att det är Mycket som är farligt när man e gravid... jag har gått på linjen att inte lyssna så mycket på alla förbud, utan lita till mitt eget sunda förnuft -utan att utmana ödet.

Lycka till

• gittan90

Ja, själv dricker jag inte kaffe men däremot te.
    Jag dricker nästan bara rött te men det är för att jag gillar det mest.
    Tror väl inte det är någon fara om man inte går till överdrift.

• Annaannaconda

jag fick tom tipset av min barnmorska att dricka MER kaffe. jag har lågt blodtryck (100/55), och det är bättre med lite koffein än att svimma hela tiden :) tre koppar kan du nog njuta av utan problem ...men jag har också läst det om koppling till missfall, men jag vet inte om jag tror på det. läste på ngn sida att vill man ha friska barn så ska man inte dricka typ 3 m,ånader innan befruktning, snark alltså ...

• Needy

Jag dricker mitt kaffe som vanligt..ibland mycket, ibland lite..
    men jag avstår från mina kära cigaretter som hör kaffet till...*stolt*

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • JuliMamma08

Nej nej nej!
    Kaffedrickande kan enbart leda till halsbränna!
    Det är ingen fara att dricka,och kan inte på något sätt påverka fostret!

• JuliMamma08

Pst! Rött thé är koffeinfritt och supergott!

• Dragonmind

Man skanske ska ta och lägga ner English Breakfast te då och hålla isg till sitt Roibos och Japanska gröna

• Mme K

Ja, Rooiboste är till och med NYTTIGT både för mamma och foster!

• ester

Jag drack kaffe varje dag tills halsbränna höll på att ta kål på mig Drack kaffe hela förra graviditeten också.
    Nu dricker jag te, två till tre muggar varje morgon. Har svårt att tro att det skall vara så farligt.

• Grodan70

Jag kan inte dricka vanligt kaffe (smakar illa), dock är jag galet sugen på Latte.
    Det är ju Espressokaffe i latte.

Undra hur många Latte man max får dricka per dag? 1 kanske?

• Tinkerbelle

Grodan, det är väl tom mindre koffein i en espresso än en koppkaffe???? Rätta mig om jag har fel, hittar inte länken just nu....

♥♥♥♥ En liten flicka i magen!!! Gravid i v. 31!!! ♥♥♥♥
  • Tinkerbelle

Hittade den!

Innehåller en enkel espesso mer koffein än en kopp bryggkaffe?

Nej. Koffeinhalten är visserligen högre i en espresso (ungefär dubbelt), men espressokoppen är så mycket mindre (ungefär en fjärdedel) än normalkaffekoppen (30 ml resp 125 ml dryck), att koffeinmängden ändå blir mindre, ungefär halva.

♥♥♥♥ En liten flicka i magen!!! Gravid i v. 31!!! ♥♥♥♥
  • trebarsmamma

orkade inte läsa genom alla svar. men är dte inte bra att dricka vanligt te med mjölk och socker

• lillamuan

jag dricker ca 3 koppar om dagen =)

• listo

Det finns information hos Livsmedelsverket...

----------
    Kaffe och te

Tills vidare rekommenderar vi gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml).
    ----------

Koffeinfritt kaffe = helt okej, det är som sagt koffeinet man bör begränsa.
    Rooibos te = innehåller inget koffein

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
Svar på tråden Te och kaffe?