• Dripknot

Hållbarhet för NAN1 i kylskåp?

Har sett så många variationer på hållbarhet för denna modersmjölkersättning i kylskåp. Har i veckan tänkt ringa till Nestlés kundservice för att fråga. Om du VET KONKRET (inga spekulationer tack) hur länge färdigblandad NAN1 håller i kylskåp så kan du gärna informera mig och därmed bespara mig ett samtal.

Vet du inte konkret och bara vill lämna lösa tips behöver du inte göra dig besvär.

Tack och hej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-25 00:29:46:
    Eftersom min ursprungliga TS var lite oklar så vill jag upplysa er om att det ej handlar om NAN1 på Tetra.

Det handlar om ersättning jag blandar själv med vatten och pulver.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-26 22:18:13:
    Har ikväll skickat mail till Nestlé Sverige och i svaret de skickade tillbaka så rekommenderas EJ att blanda modersmjölkersättningen i förväg. Det de sa att man kunde göra är att koka upp vatten och förvara i kylskåp. Sen när bebisen ska äta så blandar man önskad mängd pulver med det uppkokade avsvalnade vattnet och micrar till ljummet.

Jag kör på det eftersom det kom från tillverkaren själv och inte några lösa spekulationer från folk som är osäkra.

• Svar på tråden Hållbarhet för NAN1 i kylskåp?
  • Dripknot

Har uppdaterat TS med svar från Nestlé Sverige. Skönt att veta vad som gäller.

• chrissepisse

Jag kallar inte de svar som kommer från utbildad personal på svenska sjukhus för lösa spekulationer från folk som är osäkra. Jag tycker nästan det är oförskämt av dig att avfärda de svar du fått på det sättet, med tanke på att flera av svaren grundar sig på den hantering som faktiskt sker på sjukhus här i landet.

Du gör så klart som du vill, men jag vet inte vilket svar du egentligen väntat dig från Nestlé med tanke på vad som står på förpackningen? Det är väl ganska gjutet att de inte skulle svara något annat när du ringer.

• chrissepisse

Ja, tänk att jag gör det. Jag kan bara inte låta bli att undra över syftet med att starta en tråd där man ber om råd och sedan avfärda de råd som kommer från personer som vet, dvs sjukvården, som lösa spekulationer från folk som är osäkra.

• lillajag82

Jag pratade med nestle häromdagen och de rekommenderar INTE att blanda och ställa i kylen..rena bakteriehärden ju..är verkligen folk så lata att de inte pallar blanda ihop vatten och pulver när det är dags eller vad är det frågan om?

• Busbellan

Vi låg inlagda med vår minsting på drottning silvias barnsjukhus i somras.
    Där förvarade man aldrig NAN färdigblandat utan kokt vatten i kylskåpet som de sen blandade med.
    Vattnet har jag för mig fick stå i 12 timmar.

Varför göra idag det man kan göra imorgon....
  • chrissepisse

Det skulle väl inte ta längre tid att hälla i pulvret och värma, så lathet är det inte. Jag värmer dessutom inte i mikro, utan i vattenbad så den största tidsåtgången är där. Vid sista kvällsmålet klockan tio gör jag ersättning till två nattmål. Dagtid gör jag alltid från scratch. Jag tycker fortfarande att om de kan ha ersättningen ett dygn i kyl på neo, bb och patienthotell på ett av våra universitetssjukhus så kan jag ha det över natten hemma.

• lillajag82

men bara för att de gör det på sjukhusen behöver ju det inte vara rätt eller hur? vissa sjukhus gör det andra inte och man kan ju undra varför? kan det bero på att vissa håller sig uppdaterade andra inte? Jag tror det..

• chrissepisse

Bäst är så klart att göra nytt varje gång, men jag tror inte det är någon bakteriehärd om man kyler snabbt och förvarar i ren behållare. Då borde ju sjukhusen ha råkat matförgifta ett barn eller två, tycker jag.

• Tina med ängeln Christoffer

Jag tror inte sjukhusen gör något som inte är hälsosamt för barnen. De förvara färdigblandad mat i kylen. En tanke som slog mig angående Nestles svar att man ska göra ny för varje mål. Kan inte det vara för att garantera kvaliten och för att svära sig fri om något skulle hända något barn som fått mat som förvarats i kylskåpet. DEt är ju så att på alla leksaker står det "Ej för barn under 3 år" Jag har sett dtta även på bebisleksaker. Men det är ju ett sätt att ha ryggen fri om något skulle hända. Bara en liten reflektion. Kan vara helt fel!

• Tina med ängeln Christoffer

Läste idag på en bilderbok med tjocka kartongsidor. Ej lämplig för barn under 3 år. Innehåller lösa delar. Detta är ett prakt exempel på det jag menade.

Svar på tråden Hållbarhet för NAN1 i kylskåp?