Snart 7 mànader, äter var tredje timme pà natten??
Jag har nattammat min son fram tills för två veckor sedan. Han var då 9 månader. Jag var helt slut av att aldrig få sova, och han vaknade varannan timme under nätterna och ville äta. Välling nobbade han totalt. Bara tutte gällde... annars gallskrek han (och nu menar jag SKREK)Jag förmådde inte att sätta stopp, och min man ansåg sig inte klara skriknätterna med sonen om jag inte ammade.
Vad som då hände var att jag blev akut sjuk med feber och kräkningar. Trodde det var magsjuka eller influensa. Det visade sig komma från en kraftig mjölkstockning i bröstet som ledde till inflammation i bröstet och bakterier i mjölken. Fick dubbel dos antibiotika, och fick avsluta amningen helt adrupt.
Min man fick ta hand om sonen alla nätter under en vecka, och jag själv bäddade åt mig nere i källaren, för att inte "finnas till hands".
Efter två nätter hade sonen funnit sig i detta, och sover nu hela natten. Han har också börjat uppskatta välling på kvällen, samt äter mycket bättre på dagarna.
Så mitt tips är: sluta amma. Han är mogen för annat nu. Antagligen beöver han också sova. Det är lika viktigt med sömn som med mat för de små. Det är när de sover som hjärnan utvecklas mest... då bearbetar de allt de varit med om under dagen.