• giftgrodan

Katten kräks...

Min katt har ätit läderremmar och går runt och försöker kräkas upp det, men får bara upp vatten. Finns det något man kan göra för att öka chanserna att få upp det? Massera halsen när han står och hulkar eller nåt..? Ska åka till veterinären imorgon om det inte blir bättre, men det vore ju skönt att slippa operera honom...

• Svar på tråden Katten kräks...
  • längtande flickan

Ring något akut ställe och fråga.. så inte katten kvävs

• LillaFlingan

RING in till ett djursjukhus NU!!!

Better safe than sorry, jag hade inte väntat en minut..
    De kan fastna och trassla i kattens mage och tarmar på ett mycket otäckt sätt :(

En bekant till mig.. hennes kisse dog på vägen till djursjukhuset..
    Obduktionen visade en sytråd som fastnat i kattens tarmar :(((

• giftgrodan

jag har ringt "telefonveterinären", och de tyckte att jag skulle vänta tills imorgon. Han beter sig som vanligt annars.

• giftgrodan

alltså, han beter sig som vanligt för det mesta, men har kräkts med en halvtimme-timmes mellanrum ungefär. Jag har försökt få i honom extravatten för att kompensera det han har förlorat i kräkningarna.

• illern i mitt liv
    men har ni inte veterinärvård dygnet runt ? , Det har vi , du bör inte vänta tills imorron ts , detta kan kväva katten . de e mitt råd , eller ring dem igen o säg att du e jätteorolig.
  • Mia W

Hoppas att ni åkt in på djurakuten. Mig veterligen är det inte alls bra med snören eller dylikt i små katt-tarmar och om katten kräks hela tiden kan det vara mycket utmattande vilket kan göra hans allmäntillstånd dåligt för en ev. operation eller vilken undersökning som nu ska måsta till. Förmodligen kanske remmarna kan tas upp på annat sätt, men som en annan redan skrev så är tråd, remmar och dylikt VÄLDIGT FARLIGT i någons tarmar. Jag har hört om otäcka olyckor med andra djur som råkat äta snören och då har avlivning varit enda alternativet då det gått för långt. Bättre att åka in nu direkt än att vänta. Strunta i telefonveterinären utan kräv den bästa vården för din katt. Min ena katt var dödsdömd av en veterinär men jag vägrade lyssna och tog den till en annan veterinär som upptäckte det riktiga problemet, vilket fanns bot på. Därav har jag en idag pigg och glad diabeteskatt som fick ytterligare en chans att leva. Åk genast till veterinär och kräv att få den undersökt!

Meddela oss hur det gått sedan och lycka till!

• giftgrodan

finns ingen djurakut inom tre timmars restid Får vänta till kl 8 och åka in när de öppnar.

• illern i mitt liv

Ring djurambulans . Tänk om katten blir värre under natten ts , då kommer du inte förlåta dig själv.

• Mia W

Finns det ingen annan möjlighet att få vård under natten? Bor du långt ut på landet förstår jag ditt dilemma... Var bor du? Vad finns för möjligheter? Antar att djurambulans kanske inte finns på alla platser.

Svar på tråden Katten kräks...