Inlägg från: MissTag |Visa alla inlägg
  • MissTag

Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?

Flexikoppel är i bästa fall ett okej alternativ. Tyvärr är det i de flesta fall ett farligt och dumt alternativ.

• MissTag
    PoodleMy skrev 2007-11-27 11:24:11 följande:
    Du resonerarar som jag,Har själv flexikoppel 5 m till min storpudel.Hpn går hur fint som helst.När vi går här i samhället bland folk,då går hon vid min vä sida.Mellan vägkanten och mig.Går vi på stigar där vi inte möter folk får hon lite längre koppel.Men fortf gå på vä sida.MEN OM VI MÖTER NÅGON.Då blir det genast kort koppel.Ser rött när jag möter någon som har sina hundar rusande som skottspolar i 5 m lina
    Det är ju inte bara obehagligt för den som hunden ruser emot, utan väldigt obehagligt för hunden när det tar tvärstopp när snöret tog slut. Hunden ska kunna gå i vanligt koppel och den ska absolut inte få rusa runt bara för att den är i flexikoppel.
  • MissTag
    tangerine skrev 2007-11-27 11:29:11 följande:
    Hehe, jag gillar när min hund springer som en idiot i sitt koppel har har skit kul och jag tycker han ser så festilg ut.. men kommer det en annan hund tar man ju hänsyn till den samma gäller folk, men är det bara han o jag får han gärna springa..
    Hundar kan få whiplashskador av flexikoppel om det tar tvärstopp. Det är inte skitkul och ser inte ett dugg festligt ut.

Poodle My: Menar det. Alltför många använder flexi istället för att lära hunden att inte dra i kopplet.
Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?