• Ex ungue leonem

Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?

Vad tycker du? Är flexikoppel ettt latmanskoppel? Eller rätt hanterat ett bra alternativ?

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?
  • Jempa L

Om hunden kan gå vettigt och lyssnar i ett vanligt koppel så är ett flexikoppel ok. Blir galen på ouppfostrade (hundägare) och hundar som låter hunden löpa okontrollerat över hela linans längd Skrikandes.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • MissTag

Flexikoppel är i bästa fall ett okej alternativ. Tyvärr är det i de flesta fall ett farligt och dumt alternativ.

• tangerine

jag gillar flexikoppel det får vår hund alltid ha här hemma i lilla byn men går vi där det finns mer folk och trafik är det skönt att ha honom lite mer under kontroll.. =9

• Ex ungue leonem
    Jempa L skrev 2007-11-27 11:21:49 följande:
    Om hunden kan gå vettigt och lyssnar i ett vanligt koppel så är ett flexikoppel ok. Blir galen på ouppfostrade (hundägare) och hundar som låter hunden löpa okontrollerat över hela linans längd .
    Du resonerarar som jag,Har själv flexikoppel 5 m till min storpudel.Hpn går hur fint som helst.När vi går här i samhället bland folk,då går hon vid min vä sida.Mellan vägkanten och mig.Går vi på stigar där vi inte möter folk får hon lite längre koppel.Men fortf gå på vä sida.MEN OM VI MÖTER NÅGON.Då blir det genast kort koppel.
    Ser rött när jag möter någon som har sina hundar rusande som skottspolar i 5 m lina
  • MissTag
    PoodleMy skrev 2007-11-27 11:24:11 följande:
    Du resonerarar som jag,Har själv flexikoppel 5 m till min storpudel.Hpn går hur fint som helst.När vi går här i samhället bland folk,då går hon vid min vä sida.Mellan vägkanten och mig.Går vi på stigar där vi inte möter folk får hon lite längre koppel.Men fortf gå på vä sida.MEN OM VI MÖTER NÅGON.Då blir det genast kort koppel.Ser rött när jag möter någon som har sina hundar rusande som skottspolar i 5 m lina
    Det är ju inte bara obehagligt för den som hunden ruser emot, utan väldigt obehagligt för hunden när det tar tvärstopp när snöret tog slut. Hunden ska kunna gå i vanligt koppel och den ska absolut inte få rusa runt bara för att den är i flexikoppel.
  • tangerine

Hehe, jag gillar när min hund springer som en idiot i sitt koppel har har skit kul och jag tycker han ser så festilg ut.. men kommer det en annan hund tar man ju hänsyn till den samma gäller folk, men är det bara han o jag får han gärna springa..

• Ex ungue leonem
    MissTag skrev 2007-11-27 11:27:31 följande:
    Det är ju inte bara obehagligt för den som hunden ruser emot, utan väldigt obehagligt för hunden när det tar tvärstopp när snöret tog slut. Hunden ska kunna gå i vanligt koppel och den ska absolut inte få rusa runt bara för att den är i flexikoppel.
    Nej man har ju sett skräckexempel
  • MissTag
    tangerine skrev 2007-11-27 11:29:11 följande:
    Hehe, jag gillar när min hund springer som en idiot i sitt koppel har har skit kul och jag tycker han ser så festilg ut.. men kommer det en annan hund tar man ju hänsyn till den samma gäller folk, men är det bara han o jag får han gärna springa..
    Hundar kan få whiplashskador av flexikoppel om det tar tvärstopp. Det är inte skitkul och ser inte ett dugg festligt ut.

Poodle My: Menar det. Alltför många använder flexi istället för att lära hunden att inte dra i kopplet.
  • Ex ungue leonem
    tangerine skrev 2007-11-27 11:29:11 följande:
    Inte lika härligt om hunden skadar sig
  • tangerine

Ehh.. du la till lite mkt egna värderingar i vad jag skrev tror jag, absolut är det inte kul om hunden skulle skada sig på något sätt.. dock har aldrig min hund gjort ett tvärstopp.. han springer mest fram och tillbaka vänster höger vänser höger liksom, kopplet tar inte slut..

Och jo, när han springer och leker ser han helfestilg ut!

MissTag skrev 2007-11-27 11:31:58 följande:
    Hundar kan få whiplashskador av flexikoppel om det tar tvärstopp. Det är inte skitkul och ser inte ett dugg festligt ut.Poodle My: Menar det. Alltför många använder flexi istället för att lära hunden att inte dra i kopplet.
Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?