Inlägg från: Linam370 |Visa alla inlägg
  • Linam370

Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?

Absolut OK under förutsättning att hunden först kan gå fint i vanligt koppel.
    Våra hundar var 2 och 3 år innan vi köpte flexi. Använder detta då vi promenerar i skogen eller på andra ställen där de kan "springa fritt" utan att vara lösa. Vi släpper dem sällan lösa eftersom det bor så mycket hundar här och man inte vet när man möter dem. Våra hundar är lydiga, oftast, men det vet ju inte de vi möter och vi har heller ingen aning om hur de hundar vi möter reagerar.
    Går vi på vägen, där det kan komma bilar, har vi ALLTID vanliga koppel. Inte för att hundarna inte kan gå fint i flexi oxå utan för att de inte behöver kunna springa fritt, då drar de sig gärna in på andras tomter och det är INTE ok.

• Linam370

Ja, alltså jag är inte dum i huvet....tycker bara det är onödigt att ha flexi på trafikerade vägar eller där det bor mycket folk. Vi har som sagt flexi enbart där de får springa fritt, då använder vi inte nån spärrknapp alls. De rusar inte runt som vettvillingar för det. Men har de vanliga koppel vet de att det är promenad på vägen som gäller och inga turer i diken eller annat.

PoodleMy skrev 2007-11-27 14:00:57 följande:
    För att undvika att de drar in på andras tomter.Så kan du använda spärrknapen Fungerar mycket bra.
  • Linam370

Och vad vet du om hur jag är som hundägare?
    Vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva samma sak för att det ska gå in, men...vi använder bara flexi när de får gå som de vill och ströva fritt. Alltså behöver de inte gå fint bredvid oss när de har flexi. Men de kan det oxå naturligtvis om vi låser det kort så går de ju som vanligt. Men ska våra hundar gå fint bredvid oss så har vi aldrig flexi.

PoodleMy skrev 2007-11-27 14:13:50 följande:
    Min hund vet även med flexikoppel vad som gäller.Det beror helt och hållet på hur personen är som håller i kopplet
  • Linam370

Skryt eller inte, dina inlägg är ändå av den sorten att du verkar anse att du är den enda som kan hantera flexi...

PoodleMy skrev 2007-11-27 15:07:32 följande:
    Ja du får tolka det som skryt om du vill.Men jag anser att jag hör till de som kan hantera flexi
  • Linam370

Helt rätt! =)

PoodleMy skrev 2007-11-27 15:11:25 följande:
    Du tolkar det som du vill.Ditt tolkningssätt kan jag ej styra
Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?