Inlägg från: Ex ungue leonem |Visa alla inlägg
  • Ex ungue leonem

Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?

Vad tycker du? Är flexikoppel ettt latmanskoppel? Eller rätt hanterat ett bra alternativ?

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?
  • Ex ungue leonem
    Jempa L skrev 2007-11-27 11:21:49 följande:
    Om hunden kan gå vettigt och lyssnar i ett vanligt koppel så är ett flexikoppel ok. Blir galen på ouppfostrade (hundägare) och hundar som låter hunden löpa okontrollerat över hela linans längd .
    Du resonerarar som jag,Har själv flexikoppel 5 m till min storpudel.Hpn går hur fint som helst.När vi går här i samhället bland folk,då går hon vid min vä sida.Mellan vägkanten och mig.Går vi på stigar där vi inte möter folk får hon lite längre koppel.Men fortf gå på vä sida.MEN OM VI MÖTER NÅGON.Då blir det genast kort koppel.
    Ser rött när jag möter någon som har sina hundar rusande som skottspolar i 5 m lina
  • Ex ungue leonem
    MissTag skrev 2007-11-27 11:27:31 följande:
    Det är ju inte bara obehagligt för den som hunden ruser emot, utan väldigt obehagligt för hunden när det tar tvärstopp när snöret tog slut. Hunden ska kunna gå i vanligt koppel och den ska absolut inte få rusa runt bara för att den är i flexikoppel.
    Nej man har ju sett skräckexempel
  • Ex ungue leonem
    tangerine skrev 2007-11-27 11:29:11 följande:
    Hehe, jag gillar när min hund springer som en idiot i sitt koppel har har skit kul och jag tycker han ser så festilg ut.. men kommer det en annan hund tar man ju hänsyn till den samma gäller folk, men är det bara han o jag får han gärna springa..
    Inte lika härligt om hunden skadar sig
  • Ex ungue leonem
    Linam370 skrev 2007-11-27 13:38:54 följande:
    Absolut OK under förutsättning att hunden först kan gå fint i vanligt koppel. Våra hundar var 2 och 3 år innan vi köpte flexi. Använder detta då vi promenerar i skogen eller på andra ställen där de kan "springa fritt" utan att vara lösa. Vi släpper dem sällan lösa eftersom det bor så mycket hundar här och man inte vet när man möter dem. Våra hundar är lydiga, oftast, men det vet ju inte de vi möter och vi har heller ingen aning om hur de hundar vi möter reagerar.Går vi på vägen, där det kan komma bilar, har vi ALLTID vanliga koppel. Inte för att hundarna inte kan gå fint i flexi oxå utan för att de inte behöver kunna springa fritt, då drar de sig gärna in på andras tomter och det är INTE ok.
    För att undvika att de drar in på andras tomter.Så kan du använda spärrknapen Fungerar mycket bra.
  • Ex ungue leonem
    Linam370 skrev 2007-11-27 14:10:54 följande:
    Ja, alltså jag är inte dum i huvet....tycker bara det är onödigt att ha flexi på trafikerade vägar eller där det bor mycket folk. Vi har som sagt flexi enbart där de får springa fritt, då använder vi inte nån spärrknapp alls. De rusar inte runt som vettvillingar för det. Men har de vanliga koppel vet de att det är promenad på vägen som gäller och inga turer i diken eller annat.
    Min hund vet även med flexikoppel vad som gäller.Det beror helt och hållet på hur personen är som håller i kopplet
  • Ex ungue leonem
    stjärnströssel skrev 2007-11-27 14:14:29 följande:
    en grej är konstig..alla tänker på hunden när den springer i flexikopplet rakt ut o får tvärstopp..människan bakom då? om den orkar hålla i så har den nog både förlängd arm o nack o rygg skadatycker flexi kan vara kanon i vissa fall..åt helvete i vissa fall
    Som sagt.Det hänger på hur hundägaren kan hantera detta med flexikoppel
  • Ex ungue leonem
    stjärnströssel skrev 2007-11-27 14:16:32 följande:
    precis!
    Jo det är rätt enkelt och självklart.
  • Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:20:35 följande:
    För oss är det inget alternativ med flexi.eftersom att våra hundar uppnår en väldigt hög hastighet väldigt snabbt, kan bli mycket otrevligt. Mina hundar går i korta koppel, för när de går i koppel så skall de vara nära mig. Men jag har dem lösa så mycket som möjligt. Tycker själv att flexi är obehagligt och blir nästan nervös när jag möter hundägare med detta. Synd att så många inte kan hantera det då det egentligen är en väldans bra grej.
    Jag har inga problem med min storpudel i flexikoppel.Hon går nära mig.Funkar hur bra som helst.
  • Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:31:47 följande:
    Fast om meningen är att hunden skall gå nära en så ser jag egentligen ingen användning för flexit.
    Nej så säger du.Men jag ser ingen fel i en kombination.En promenad där man har hunden nära sig samt att man sedan låter den gå lite friare.
  • Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:36:45 följande:
    Absolut inte men det var du som svarade på mitt "gå nära" med att din hund gick nära.
    Ja och är det ok nu då?
  • Ex ungue leonem
    Linam370 skrev 2007-11-27 15:05:36 följande:
    Och vad vet du om hur jag är som hundägare? Vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva samma sak för att det ska gå in, men...vi använder bara flexi när de får gå som de vill och ströva fritt. Alltså behöver de inte gå fint bredvid oss när de har flexi. Men de kan det oxå naturligtvis om vi låser det kort så går de ju som vanligt. Men ska våra hundar gå fint bredvid oss så har vi aldrig flexi.
    ja då har du sagt det
  • Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:54:11 följande:
    Är inte riktigt säker på vad du menar men jag tror :::: om jag tycker det är ok att ha hunden i flexi när man rastar om den uppför sig?Ja visst men jag blir ändå nervös när jag möter någon eftersson de som kan hantera det med "hjärna" är få.  Själv skulle aldrig ha det för jag rastar inte på det viset så jag ser inte det "fiffiga" med flexi".Men skönt att höra att det finns folk som har vett att använda det korrekt... 
    Ja du får tolka det som skryt om du vill.Men jag anser att jag hör till de som kan hantera flexi
  • Ex ungue leonem
    Linam370 skrev 2007-11-27 15:10:28 följande:
    Skryt eller inte, dina inlägg är ändå av den sorten att du verkar anse att du är den enda som kan hantera flexi...
    Du tolkar det som du vill.Ditt tolkningssätt kan jag ej styra
  • Ex ungue leonem
    Vindfall skrev 2007-11-27 15:30:22 följande:
    Jag använder bara flexi, jag tycker att det är jätteskönt att kunna styra längden på kopplet med bara en hand och så slipper jag kliva på slaskiga gräsmattor när hunden vill in i en buske och nosa. Däremot drar han inte och rusar inte iväg som en blådåre som en hund jag passade gjorde, till den hunden hade det varit lättare med ett vanligt koppel.
    Bra skrivet
  • Ex ungue leonem
    Lindet skrev 2007-12-13 15:58:37 följande:
    flexi = pensionärsjojo!finns självklart de som kan hantera dem! men det finns även många som inte kan!
    Ja jag kan hantera dem.Men kaanske inte du kan eftersom du gav kopplet det namnet du gjorde?
    På klon känner man lejonet
Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?