Inlägg från: dellelgarin |Visa alla inlägg
  • dellelgarin

Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?

För oss är det inget alternativ med flexi.eftersom att våra hundar uppnår en väldigt hög hastighet väldigt snabbt, kan bli mycket otrevligt. Mina hundar går i korta koppel, för när de går i koppel så skall de vara nära mig. Men jag har dem lösa så mycket som möjligt.

Tycker själv att flexi är obehagligt och blir nästan nervös när jag möter hundägare med detta. Synd att så många inte kan hantera det då det egentligen är en väldans bra grej.

• dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:22:01 följande:
    Jag har inga problem med min storpudel i flexikoppel.Hon går nära mig.Funkar hur bra som helst.
    Har inte sagt att din hund inte går bra i flexi...

Mina hundar går oxå bra i koppel men om det far upp något så reagerar de betydligt snabbare än jag.
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:22:01 följande:
    Jag har inga problem med min storpudel i flexikoppel.Hon går nära mig.Funkar hur bra som helst.
    Fast om meningen är att hunden skall gå nära en så ser jag egentligen ingen användning för flexit.
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:33:31 följande:
    Nej så säger du.Men jag ser ingen fel i en kombination.En promenad där man har hunden nära sig samt att man sedan låter den gå lite friare.
    Absolut inte men det var du som svarade på mitt "gå nära" med att din hund gick nära.
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:43:04 följande:
    Ja och är det ok nu då?
    Är inte riktigt säker på vad du menar men jag tror ::::
     om jag tycker det är ok att ha hunden i flexi när man ras
    tar om den uppför sig?

Ja visst men jag blir ändå nervös när jag möter någon eftersson de som kan hantera det med "hjärna" är få.  Själv skulle aldrig ha det för jag rastar inte på det viset så jag ser inte det "fiffiga" med flexi".

Men skönt att höra att det finns folk som har vett att använda det korrekt...  Räcka ut tungan
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 15:07:32 följande:
    Ja du får tolka det som skryt om du vill.Men jag anser att jag hör till de som kan hantera flexi
    Varför skulle jag tolka det som skryt?
  • dellelgarin
    Vindfall skrev 2007-11-27 15:30:22 följande:
    Jag använder bara flexi, jag tycker att det är jätteskönt att kunna styra längden på kopplet med bara en hand och så slipper jag kliva på slaskiga gräsmattor när hunden vill in i en buske och nosa. Däremot drar han inte och rusar inte iväg som en blådåre som en hund jag passade gjorde, till den hunden hade det varit lättare med ett vanligt koppel.
    Mina hundar går där jag går, skulle aldrig gå dit de vill att jag skall gå.
  • dellelgarin
    dellelgarin skrev 2007-11-27 15:34:09 följande:
    Mina hundar går där jag går, skulle aldrig gå dit de vill att jag skall gå.
    så därmed slipper jag oxå skitiga gräsmattor Glad
  • dellelgarin
    Vindfall skrev 2007-11-27 15:37:51 följande:
    dellelgarinFörstår inte vad det har med mitt inlägg att göra men ok, då vet jag det.
    Vindfall skrev 2007-11-27 15:30:22 följande:
    Jag använder bara flexi, jag tycker att det är jätteskönt att kunna styra längden på kopplet med bara en hand och så slipper jag kliva på slaskiga gräsmattor när hunden vill in i en buske och nosa.
Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?