• Anonym

Kondylom

Jag har kondylom och jag tycker det är så fruktansvärt äckligt!

har en lättestor precis i öppningen. och lite smått runt om!

Har haft det hela graviditeten och nu med så ett år blir det.. mår så dåligt över det...

jag har kräm som jag fick förut men inte vågat använt pga graviditeten, fast den är till för gravida med kondylom, men jag var försiktig så sket i det. den heter Aldara.

Undrar om det är någon som gått med mycket kondylom och som använt aldara och det har hjälpt?

annars undrar jag vart jag ska vända mig för att få bort dom, har hört att man kan bränna och frysa bort dom? men vars? UM? kvinnoklinik?

• Svar på tråden Kondylom
  • Anonym

Du bör åtminstone kunna vända dig till en kvinnoklinik. Jag är för gammal för att veta vad man kan få gjort på en ungdomsklinik! Men jag tycker du ska se till att få bort dem nu. Förstår att det känns otrevligt, och det är kanske mer effektivt att ta bort dem på klinik, än med den där salvan? Lycka till, hursomhelst!

• Anonym (ocks)

Hej TS! jag har inte svar på din fråga men undrar en grej om det är ok. jag har själv kondylom och har precis blivit gravid. Är det farligt på något sätt för bebisen att jag har vårtor under graviditeten/förlossningen?

• Anonym (Jag med)

Det är INTE farligt för barnet under förlossningen.. Jag har också kondylom.. Haft det i tre år nu.. Ibland mer och ibland mindre.. Blommade väl upp riktigt i samband med graviditeten och sen sa dom på MVC att det brukade försvinna efter graviditeten, men det har dom inte gjort...

Funderar på att prova den där salvan.. Men numera lider jag inte så mycket av dom.. Är så van att dom finns där.. Men det är ju inte bra det heller..

• Anonym

Jag läste faktiskt i en annan tråd om att man kanske ska vara lite försiktig med att säga att det inte är farligt att ha kondylom under förlossningen. Det är väl inte omöjligt att viruset överförs till barnen, som då kan bli latenta smittbärare? Med tanke på att man numer vet om sambandet med vissa virus, och cancer, dessutom? Men man får väl svara på om man har några könssjukdomar när man är gravid? Om ni inte har berättat, gör ni nog göra det, så att man vet om det och ev kan behandla, eller vidta andra säkerhetsåtgärder när det är dags för förlossning?

• Anonym

hehe det där var jag så orolig för.. gick till en läkare han sa att det inte är någon fara alls.. då gick jag till nästa läkare (litar inte på läkare) hehe han sa samma sak. pratade med min barnmorska hon sa samma sak hahaha
    Det är inte alls någon fara. en liiiiiiiiiiten väääldigt liten procent kan smitta bebisen med kondylom och bebisen får nå knölar i halsen, men knappt förekommit i sverige. så läkarna vägrade ta bort dom. det skulle äventyra mer än att ha domkvar... så du ska inte ta bort dom. och om du skulle gå till en läkare som säger att du ska testa aldara, så gör inte det, en läkare sa att jag skulle använda det men alla andra avrådde mig från det..
    och sen är det så att 40% av alla gravida kvinnor har kondylom.

Så du kan vara lugn det skadar inte ditt barn=)

Anonym (ocks) skrev 2007-11-27 22:35:17 följande:

Hej TS! jag har inte svar på din fråga men undrar en grej om det är ok. jag har själv kondylom och har precis blivit gravid. Är det farligt på något sätt för bebisen att jag har vårtor under graviditeten/förlossningen?
  • Anonym (Jag med)

Jag gick igenom en hel graviditet med kondylom, och både barnmorskorna och läkarna visste om min kondylom, och det är ingen fara vid förlossningen. Därför vågar jag uttala mig om det!

• Anonym

Ursäkta, men varför gör man inte något åt att man har kondylom, när man får veta att man har det? För det första smittar det ju, och är en könssjukdom. Lever man som singel, är det väl en sak, men har man ett förhållande är det väl inte bra att ha samliv med kondylom, eller?

VAR står det att läsa att så många som 40 procent av alla gravida i Sverige har kondylom??? Det tror jag vad jag vill om, kanske det stämmer i vissa åldersgrupper, möjligen. Att de som är unga, är så hårt drabbade, men inte generellst sett.

• Anonym (Jag med)

Därför att även om du tar bort vårtorna så är det ingen garanti för att de inte kommer tillbaka lika fort..

Och det finns ingen garanti på att du inte smittar även om vårtorna är borta.

Men är man öppen om det i sitt förhållande, som jag varit.. Så är det inga problem..

jag och min sambo har ett underbart sexliv trots vårtorna.. Herregud ser ju bara ut som man har nån molusk (sån som man även kan få under armarna)!!!

• Anonym (Jag med)

OTROOOOOOLIG många har kondylom fastän dom inte vet om det... Många kan ha det i kroppen utan att det nånsin bryter ut vårtor. och det är väldigt många som har det, i alla åldersgrupper.

Kan inte svara för att det är så mycket som 40%, men många fler än man tror.

och man har ingen anmälningsplikt heller eller vad man nu ska kalla det, för det är ofarligt. lika ofarligt som vanliga vårtor. Så smittskyddsinstitutet har inget med kondylom att göra.

• Anonym

Det är inte alls ofarligt att ha kondylom! Vissa av dessa virus ger faktiskt livmodercancer! Att man inte anser det vara en anmälningspliktig könssjukdom, är inte samma sak som att det är ok att gå omkring med det obehandlat! Om man har inställningen att det räcker med att man är öppen med det, kommer det ju dessutom snart BLI så att 40 procent av alla har det. Iaf bland de som fortfarande byter partner, dvs framför allt unga som inte använder kondom.

Jag med, jag vill gärna veta var du hittar dina uppgifter? Eftersom de går stick i stäv med vad jag har fått lära mig under min utbildning, vill jag gärna se själv, att jag har fått felaktiga fakta.

Svar på tråden Kondylom